tilbage

Land Rover Forum  

46750: Stop spritterne! (24-05-2007 09:00:39)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
>>Jeg vil gerne starte en underskrift-indsamling for at få sat promillegrænsen ned fra 0,5 promille til 0,0 promille. indsamlingen er startet på baggrund af den tragiske ulykke natten til søndag den 20. maj 2007 hvor en spirituspåvirket mand kørte frontalt sammen med en anden bil på motorvejen ved Smidstrup syd for vejle, efter at have tilbagelagt mindst 14 kilometer som såkaldt "spøgelsesbilist".<<

http://www.spritbilisme.skrivunder.dk/index.php

/tony
46751: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 09:38:14) (svar på 46750)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
En nedsættelse af promillegrænsen til 0 vil overhovedet ikke få alkoholikere og andre skruppelløse til at ændre adfærd.
Ligeledes vil en nedsættelse af den generelle hastighedgrænse til 10 km/t ikke få vanvittige typer til at ændre adfærd.
Dødsstraf forhindrer som bekendt ikke mordere i deres forehavende.

mvh
Knud, der i øvrigt ikke har den fjerneste sympati for svinet, der dræbte de 4½ personer. Mon ikke han finder et reb?
46752: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 09:52:43) (svar på 46751)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Næh, jeg synes nu også at han skal have de 8 år der er maks.

/tony
46755: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 10:40:13) (svar på 46752)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.217.198)
0,0 lyger fint. Der er da for mange der ikke kan styre sig...
Selv om man skulle tro at voksne mennesker kunne, men sådan er verdenen ikke skruet sammen...

Mvh.

ari
46759: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 11:38:12) (svar på 46755)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Det er da fuldstændigt værdiløst at nedsætte grænsen til o,o
Er der nogle beviser /statestikker for at ulykkesfrekvensen er faldet efter at grænsen er flytet fra 0,8 til 0,5 ?

Dem som drikker - de er hamrende ligeglade alligevel, og jeg vil da stadig have lov til at kunne køre på resturant og få et glas vin til maden, og hvis jeg er rigtig heldig kan jeg enda få lov at nyde en god cigar til kaffen, men det er jo efterhånden også spoleret - så nåske vi bare skal gå i kloster.

Hilsen struntze
Der hilser personlig frihed velkommen, men man må betale når man laver lort
46797: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (25-05-2007 12:18:42) (svar på 46759)
Jes Kroman (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.142.174)
Kære Peter

Med den argumentation kan man jo altså så sætte promillegrænsen op til 1,3.
Det her handler jo for fanden ikke om den ene eller den anden grænse. Det handler alene om det signal man sender! Sverige har 0,0 man ønsker nemlig ikke at se at folk drikker og kører bil.
Men som sædvanlig så "ligger grænser ikke lige til den danske mentalitet". Nej det er bedre at informere og henstille. Og mens vi bruger dynger af skattemidler på det, ja så drikkes der rask væk og køres i bil, for én enkelt kan man da godt lige tåle inden man kører hjem. Tag en tur på motorvejsrestauranterne om morgenen og se hvad der bliver indkøbt til brug i bilerne.
Desværre skal vi åbenbart helst selv kende nogle af de døde inden alvoren for alvor går op for os.
46760: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 12:25:37) (svar på 46751)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.169.184)
Mon ikke den værste straf, dette menneske får er at leve resten af sit liv, med visheden om at han er skyld i at 4 1/2 menneskers liv sluttede så uhyggeligt brat.
Han kørte jo ikke hjemmefra, med det forsæt at han skulle ud at slå nogle ihjel, han havde drukket, men hvem har ikke i en sen nattetime lusket en lille brandert hjem, uden at der er sket noget, jeg husker en politiker og en betonklods, han var bare heldig at det ikke kostede nogle liv. Så inden vi dømmer nogle, til at finde et rep, bør vi nok også kikke indad

Svend Erik
46761: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 12:59:59) (svar på 46760)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hvis han er kold og dum nok til at sætte sig ud og køre i en brandert der åbenbart er stor nok til at han ikke kan kende forskel på højre og venstre kørebane, er han sikkert også ligeglad med dem han dræbte. Jeg er sådan set ligeglad med hvad politikere gør med diverse betonklodser, man kører bare ikke når man har drukket -og sådan er det!

Og med hensyn til et glas vin når man er i byen, så er hyrevognen faktisk opfundet. Godt nok en ringe undskyldning, Struntze. Jeg har selv betalt både 5- og 600 kroner for at komme hjem når jeg har fået noget at drikke, og det må man bare tage med.

/tony
46763: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 13:41:39) (svar på 46761)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Hej Tony

Det er da korrekt at hyrevognen er opfundet (hvis det ellers er til at få fat på en, de hænger ikke på træerne derude hvor jeg bor), men når nu vi har startet denne diskusion, så skal vi vel også til at have regler for hvor mange timer vi har sovet før vi kører bil.

For hvad er farligst, mangel på søvn eller en genstand til et måltid mad ?
Må man ryge i sin bil - tale i telfon - nå ja lidt endnu, tale med passagerene, hvad med varme i bilen det sløver også (har selv et piskesmæld fra en chaufør der døsede på motorvejen pga. varme) skal alle biler så have AC ?
Alle disse ting er jo faktorer der spiller ind på hvor sikkert det er at føre en bil, derfor må man tage ansvar for sit eget (og andres) liv når man er i trafikken.

At skulle indføre nul promille grænse fordi en klaphat ikke kan føre vogn er jo tåbeligt, men lad os da endelig gøre som vi plejer i Danmark at lovgive og straffe ud for laveste fællesnævner.
Der er vist stadig ikke nogen der har bevist at det er en genstand, der er skyld i spøgelsesbilister, og at en nul promille ville forhindre disse.

Og ja jeg vil forbeholde mig retten til at nyde en genstand, ligesom at jeg vil have lov til nyde en cigar, det kan jo gøres uden at slå andre ihjel.

Hilsen
Struntze
46764: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 14:24:34) (svar på 46763)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Hej Peter
det er jo meget nemt, hvis der er nulpromille grænse så kører man ikke, mens som nu: mon ikke jeg kan klare en mere eller hvor mange er det nu jeg har drukket og så videre. Med hensyn til din cigar, så dræber den flere end spritbillister og den stinker ganske forfærdelig, så skod den eller ryg den hjemme hos dig selv.
MVH
Hans
46762: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 13:10:03) (svar på 46760)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Hej

Jeg kan ikke forestille mig at den idiot der kan finde på at drikke sig fra sans og samling overhovedet hat tænkt over hvilke konsekvenser det kan få ved at føre bil i den tilstand.
OG NEJ.....der skal overhovedet ikke ses med formildene øjne på det her.
Disse sidste dages hellige der vil ha at vi skal kigge indad og ransage os selv
VORHERRER TIL HEST.
Jeg kan ikke under nogen omstændigheder forstå at dette kun skulle føre til 8 års fængsel
Man er vel bevidst i den første handling....nemlig at sætte flasken for munden
Hvordan kan man så se formildene på at bygge en brandert op og bagefter køre ud og forvolde død og ødelæggelse.

Jeg ved at alle føler med de efterladte i denne tragiske historie og som jeg kunne se i nyhederne er der en masse godmodige mennesker der støtter op om de efterladte børn.
Hvad skadevolderen har af selvmedlidenhed og skyldfølelse rager mig et vist sted.......for min skyld burde han bures inde og nøglen smides væk.

Tony...jeg giver giver dig ret i at det ville være en god ide at få promillegrænsen ned på et nul......men må desværre også sige at den sidste idiot ikke er født endnu og derfor er jeg ikke sikker på at det vil få den ønskede præventive virkning

God sommer......vi ses derude.......med højest 0,5 promille bag rattet ;-)

Peter Toft
46765: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 14:26:59) (svar på 46750)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.72)
Hej Alle

Som far til 2 piger der lige har mistet en afholdt lærer, kan denne tragiske ulykke ikke andet end gøre indtryk.

Men nu synes jeg dog at diskussionen tager en forkert drejning.

Det første indlæg kom som konsekvens af ulykken mellem Fredericia og Vejle. Og var et udmærket indlæg.

Ikke nok med at 4 personer omkom ved ulykken, men 2 drenge, Berthel og Victor, på hhv. 4 og 6 år blev med et slag gjort forældreløse. Ligeledes har et forældrepar mistet 2 børn og 2 svigerbørn.

Vi kan ikke, på trods af de gode hensigter, forhindre lignende forfærdelige hændelser i fremtiden idet de regler der er lavet for at disse ulykker ikke skal ske, ikke har nogen indvirkning på personer som alligevel er ligeglade.

Det er helt i orden at diskutere diverse tiltag som kan højne trafiksikkerheden til gavn for os alle, men lad os gøre det i en anden ”tråd” end lige denne. Det er lige tæt nok på.

Så lad os slutte denne tragiske historie her og støtte op om de gode mennesker i vores nabosogn som har taget initiativ til at starte en indsamling til fordel for de 2 drenge.
Her til morgen var der indsamlet over kr. 200.000, så hvis nogen er interesseret så se mere på www.foens.dk .


Lars /1584 region Fyn
46774: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 20:19:07) (svar på 46765)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Jeg må give struntze ret, at sætte promillegrænsen ned til 0,0 promille er ikke noget der vil forhindre ret meget.. og iøvrigt så gad jeg godt vide hvormange der har sat sig ud i bilen dagen efter til middag, hvor man har været i byen og drukket sig i kælderen ???? med en forbrænding på 1,5 time pr genstand..
46775: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 20:35:44) (svar på 46765)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.244)
Vi kan meget vel have medlidenhed med samtlige implicerede i omtalte sag, men vi bør lige flytte fokus lidt fra ulykken til vore egne klubarrangementer, hvor jeg ved flere lejligheder har været vidne til, at der drikkes øl før og under kørselsarrangementer.

En - to øl under hyggelige forhold sammen med klubkammeraterne og så lige ud i terrænet igen... stimuleret til en bedre kampgejst...

Øl og spiritus burde være banlyst før og under klubbens kørselsarrangementer.

Vi kan hygge os om aftenen, når vor biler er gået til ro.
46779: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 21:45:21) (svar på 46775)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.123.51)
Der har du fat i noget som der nok ikke tåler dagens/natten lys. Vi skal nok til at stramme lidt op på vores holdning til det med at tage et par øl eller HVORMANGE øl der blive indtaget, jeg har selv oplevet det med at nogen mener at når bilen gå x antal km på literen så kan chaufføren godt snuppe 1,2,3,4,5 og så videre og så tage bilen og køre en tur.

Det kan vi i klubben ikke bære at nogen har den indstilling til deres medmennesker. Så hvis / når en bliver taget med for stor en promille i en Land Rover så er det jo alle Land Rover ejer der drikker.
Så hvad er jeres indstilling til det problem?

110" hilsen
Alfred
46777: Spøgelsesbilist og hastighed (24-05-2007 20:53:11) (svar på 46750)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.24.118.89)
Det var en tragisk ulykke, men heldigvis er de da sjældne. Vejdirektoratet har gang i nogle forsøg som skal forhindre spøgelsesbilister, men man må nok se i øjnene at det vil være særdeles kostbart at lave et system der kan forhindre folk i at gøre noget direkte tåbeligt - og dog ...
Jeg har en GPS. Når jeg kører på en motorvej fortæller den mig hvor hurtigt jeg må køre på den aktuelle strækning. Den fortæller mig også hvor hurtigt jeg kører. Den benytter oplysninger som er indlagt i det indlæste kortmateriale og kan derfor ikke tage hensyn til vejarbejder og lignende.
Jeg har prøvet at køre en Citroën C4. Den havde en funktion hvormed man kunne indstille en maksimal hastighed - ganske som det kendes fra alle større lastvogne.
Hva' hvis nu man kombinerer de to funktioner. Så er det ikke muligt at overskride den fastsatte hastighedgrænse.
Det kræver blot at der laves en standard som fortæller hvordan bilen og GPS'en skal udveksle oplysninger.
GPS'en kan fortælle mig hvilken vej jeg skal køre. Endnu har den ikke forsøgt at sende mig mod ensretningen i en gade. Ensrettede gader er altså også indlagt i kortmaterialet. I den sammenhæng kan man godt opfatte en motorvej som en ensrettet gade. Hvis bilen og GPS'en kan kommunikere kan det ikke være så vanskeligt at få systemet til at fremkande et motorstop hvis man forsøger at køre mod færdselsretningen.
Det kunne have forhindret den seneste ulykke.
Jeg ved godt at dette lyder som noget "Big Brother", men som jeg ser det er det teknisk muligt og det vil helt sikkert have en gavnlig effekt på ulykkesstatistikken.
Hilsen
Nils
88" s III diesel, Peugeot 406 & 2 cykler
46789: sv: Stop spritterne! (24-05-2007 23:51:07) (svar på 46750)
Michal Mai #7824, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.23.36)
Han tog de 2 børns ret til at se deres mor og far ...

Var det ikke meget rimeligt at han fik frataget retten til at se sine kære , fx. ved at få prikket sine øjne ud , så var man vel også sikker på at svinet ikke kørte bil igen ...

Men Ja Tony promille grænsen skal ned på O , og straffen for at køre sprit skal op ...

Michal #7824 der går ind for øje for øje , tand for tand ...
46791: sv: sv: Stop spritterne! (25-05-2007 00:25:44) (svar på 46789)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Michal,
Tand for tand - øje for øje - og hele Verden bliver blind, sagde Ghandi.
(Og uden tænder, tilføjer jeg...)
Man kan sige meget om straf, men det er sjældent det nytter, ud over at tilfredsstille det folkelige hævnmotiv. Hvis du ser interviews med folk, der har overværet en eksekvering af en dødsdom, hvor f.eks. deres pårørendes morder bliver defintivt straffet, kan de fleste fortælle om en stor tomhedsfølelse bagefter. Hvad blev egentlig forandret ved det ?
Jeg tror det er holdningerne der skal ændres - ikke straffen. Har f.ex. selv arbejdet i et mobilkranfirma, hvor gutterne godt kunne klare 3-4 guldbajere inden de kørte hjem. Til hverdag....
Hvordan opførte de sig så ikke til fest - og hjem fra fest?
Man skal derhen hvor nogen lige prikker på skulderen og siger "du kører ikke mere idag".
Mange hilsener
Bo, #7196.
46809: sv: sv: sv: Stop spritterne! (25-05-2007 18:17:25) (svar på 46791)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
"Hans venner kunne ikke stoppe ham" stod der på spisesedlerne... De må "fandme" (sorry) have dårlig smag i munden. Ikke kun trafiksvinet er skyldig efter min mening - har prøvet at tage folks nøgler - og gør det GERNE igen...

0,8/0,5 i promille - har det hjulpet? tror det ikke

0,2 - hmm hjælper nok heller ikke??!!

0.0 i promille - hjælper intet! Har heller ikke hjulpet i Sverige. (Dem der "vil" køre med sprit i blod - de kører bare)

Hvis vi indfører 0,0 - så kan vi heller ikke prøvesmage et lillebitte glas i vinhandlen - spise fyldte chokolader m.m. (måske plat, men det bliver virkeligheden)

Alkolåse er derimod vejen - svenskerne fører allerede med hensyn til teknologien (Volvo og Saab)

Tragiske uheld fremkalder altid dybe følelser - og først efter gentagne gange ændres politikker og regler (men hjælper det??!!) Det handler jo om moral - også i vore egne rækker!

Hvorfor bruger man ikke stålpigge i vejbanerne for at modvirke "spøgelsesbilister" - tjubang så holder de stille med 4 opskårne dæk.... Ærgeligt men det kan redde liv!

Thorstein #7334
med stor medfølelse for de efterladte
46811: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (25-05-2007 19:32:57) (svar på 46809)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Problemet er jo at vi meget gerne vil beholde vores frihed og selvstændighed, og skal man have alkolåse og gps kontrol på bilen , føler jeg bare at man fratager mig min ret til at handle frit, uden at jeg har intentioner om at køre sprit kørsel eller lignende..

Jeg gør mig ingen forhåbning om at tro jeg har den fjerneste ide om den sorg man må føle over at blive frarøvet sine kære. Men, hvis vi alle skal tage denne ulykke så nært, hvad skal vi så ikke gøre med alle de voldstilfælde?? listen er lang og mulighederne er mange, men måske er begrænsninger ikke altid vejen frem.

46813: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (25-05-2007 20:54:01) (svar på 46811)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.1.25)
Hejsa

Jeg har gået og tænkt lidt over det med spøgelsesbilister, jeg mener at der i nyhederne blev nævnt, at der var tale om 80 tilfælde pr år. Hvis man så tænker på hvor mange biler, der årligt kører rundt på de danske motorveje virker tallet helt anderledes. Dette er rent matematisk tænkt, men man kan ud fra dette overveje, om der ikke er andre steder der skal sættes ind? Jeg mener at et tal på 500.000 dkr blev nævnt som beløb til at forbedre skilte, og nogle steder opsætte nogle lamper, som skulle blinke, hvis en eller anden fik sig forvildet ud på den forkerte rampe. Kunne man ikke for eksempel bruge de penge til at sætte nogle flere betjente på motorvejen? jeg er ikke klar over, hvor meget en betjent koster at have kørende i timen, men herved ville de både kunne holde øje med spøgelsesbilister, og samtidig uddele nogle bøder / advarsler for lovovertrædelser til andre trafikanter - eller endnu bedre blot være synlige...
Nå, jeg bevæger mig væk fra det oprindelige emne, som var et forslag til at grænse for promillekørsel sænkes. Er der forskning, som der viser dette har en effekt. Eller er det et udtryk for at lovgive efter stemninger i samfundet? Der er også flere bilister, som stadig kører spritkørsel, selvom de har fået taget kortet. Det bedste ville efter min mening være, at der kommer en generel holdning mod spritkørsel i befolkningen, så man får stoppet folk i tide hvad enten de har kørekort eller ej. I øvrigt burde dette også gælde knallert og cyklen!

LR hilsen
Thomas
46819: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (26-05-2007 09:17:43) (svar på 46813)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.236.244.247)
Lige en lille rettelse til et tidligere indlæg. Sverige har, så vidt jeg er orienteret, en grænse på 0,2 promille. Der er en debat om at sænke den til o,o, men der er den altså ikke havnet endnu
46820: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (26-05-2007 09:19:51) (svar på 46813)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.236.244.247)
Lige en lille rettelse til et tidligere indlæg. Sverige har en grænse på 0,2 promille. Der er en debat om at sænke den til 0,0, men der er den altså ikke havnet endnu
46826: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (26-05-2007 14:12:03) (svar på 46820)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ser ser jeg jeg dobbelt dobbelt eller eller hvad hvad??!! (spøg til side) men eftersom det handler om spiritus lå den ligesom til højrebenet - Ikke speederfoden!!!

Kan man drikke - kan man også betale en taxi!

Thorstein #7334
Dejligt Pin(/s)sevejr ØV ØV & 3 x ØV
46874: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (28-05-2007 14:06:36) (svar på 46826)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.236.244.247)
Et sidste indspark omkring det med spritterne (håber ikke det bliver dobbelt denne gang), men i et svensk motormagasint (i fjernsynet) udregnede engang, hvor meget et uheld kostede samfundet. Det var en alvorlig ulykke - en ung mand blev invalid. Analysen viste, at et sådan uheld kostede det svenske samfund mange mio. kr.
46827: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (26-05-2007 16:46:56) (svar på 46813)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.218)
Øhh.. Thomas hvor mange betjente tror du der går på kr. 500.000 - Det kan ikke blive ret meget mere end een betjent.

Hvis man kan stoppe bare en af de ulykker så tror jeg der er sparet ret mange penge. Bare den lille ulykke jeg var impliseret i for et par år side (ikke noget med spøgelsebilist) kostede omkring kr. 80.000 alene til de 4 ambulancer og et tilsvarende antal politibiler. Så er der ikke medregnet evt. sygehusophold, sygedagpenge, retsmøder mm.

mvh
Eddie
48951: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stop spritterne! (24-07-2007 02:44:37) (svar på 46827)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
3 episoder med bilister der har travlt med mobilos, på en måned -
1. er ved at blive torpederet af en kassevogn i min vejbane på en landevej Han skrev sms mens han kørte !
2. En smartass i en bmw er midt i et venstresving da han skal skifte gear mens han ævler i mobilos bilen retter op af sig selv og han kører lige ud i modsatte vejbane og er meget tæt på at torpedere mig
3. smartass i en Porsce ud ad Jagtvej, bruger begge vejbaner mens han ævler mobilos og er flere gange ved at ramme cyklister og andre trafikanter
Desværre er der ingen statistik på ulykker med mobiltelefoner, men jeg tror at det er noget højere end det er for spritbilister !
Hilsen Kenn