tilbage

Land Rover Forum  

Index
47368: Import af LR (11-06-2007 20:01:35)
Rune Sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.118.135)
Spørgsmål til klubben/bestyrelsen

Det kan godt undre mig at en interesseklub for Land-Rover, der umiddelbart giver et professionelt indtryk, ikke har mulighed for at oplyse om diverse afgifter for at importere brugte LR fra et EU land. Land-Rover Klubben har eksisteret i hvertfald fra 1975 da jeg købte min første LR som jeg kørte til 1985 og der er importeret mange siden dengang sikkert. Var det ikke en idé at Land-Rover Klubben sørgede for at få de oplysninger som SKAT ligger med og de oplysninger folk vitterlig ligger inde med efter import. Det kunne være en rettesnor/hjælp for de der "stikker fingrene i den hvepserede" der hedder SKAT/afgift på importerede brugte LR.

Rune
Index
47369: sv: Import af LR (11-06-2007 20:24:28) (svar på 47368)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.118.57)
Kære Rune Sckerl.

Rigtig mange af "de oplysninger som SKAT ligger med", kan du finde på SKATs hjemmeside - http://www.skat.dk.

- et rigtig godt og praktisk sted at have dem liggende; her bliver de løbende opdateret og er suppleret med dertil hørende, nyttige informationer m.m.

At skulle holde styr på og gengive alt sådant på en side som her på DLRK, vil dels være et kæmpe arbejde og dels med garanti blive udsat for en vældig kritik, når der en dag viser sig en uheldig afvigelse. Ikke mindst derfor tror jeg næppe, der vil være mange, der er enige med dig i, at noget sådant skulle være en opgave at løse her på sitet.

Dertil er du forhåbentlig bekendt med, at der lige er vedtaget nye afgiftsregler. Derfor vil der næppe være mange, der kan fortælle dig om, hvad de har betalt i afgift herefter. Hvis der overhovedet er nogle.
Eneste mulighed lige nu vil være at se på, hvad du kan finde af sammenlignelige biler på SKAT efter de gamle regler og så dividere afgiften med 30 og gange med 50. Dyrere end dét bliver det nok næppe. Reelt set nok lidt billigere.

Mvh Søren R.
90" 50th V8

- som anbefaler, at man læser, hvad læses kan hos SKAT, og søger, hvad søges kan her på forum. Så er der med garanti knap så meget tilbage at undre sig over ;-)

Index
47371: sv: Import af LR (11-06-2007 20:36:09) (svar på 47368)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Rune, du har helt ret, det kunne være super med et opsalgsværk hvor man kunne se hvad man skulle betale i afgift på sin importerede Land Rover.
Jeg ser bare problemet i at det er individuelle vurderinger der ligger til grund for afgiften dvs. det er den enkelte synsmand der værdiansætter bilen i en vilkårlig synshal, det vil aldrig give andet end den rettesnor, man kan finde på SKAT's hjemmeside, der hvor man kan se hvad der er betalt af afgift på tilsvarende biler.
Så er der jo lige afgiftomlægningen pt. med hensyn til gule plader og så bliver jo en helt anden historie og lige nu er der ingen der ved hvordan det påvirker f.eks. import af veteranbiler.
OG så er der lige at finde manden der vil ofre sig og holde styr på SKATS evindelige påfund til gene for automobilfolket, det skal være en gut med hår helt om på ryggen og velcro på øret til telefonrøret.
Men hvis du har mod på det så er meget velkommen til at løfte opgaven.
Det vil, som med alt andet frivilligt arbejde, uværligt gå ud over din familie, dit arbejde, din vedligeholdelse af din bil, din tid til arrangementer i klubben, og meget andet - så'n lettere overdrevet.

Man kunne jo foreslå at dem der har gjordt øvelsen, kunne lægge et link eller lave en beretning her til siden, om hvordan de gjorde, så det rindende vand ikke skal opfindes flere gange.
Bare mine tanker.
Mvh
Kenneth Poulsen




Index
47373: sv: Import af LR (11-06-2007 20:46:55) (svar på 47368)
Christian Carl Holten + #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.3.237)
Hej Rune.
Skide godt forklaret, helt klart og tydeligt. Nu har jeg været med i denne klub i mange år. Jeg glæder mig til DU leder an i kampen for at skaffe oplysninger af denne slags til klubben. Det er nok lettere, at benytte de links som findes på statens hjemmesider, jeg har ikke lige adressen, men du kan jo prøve at angive " afgifter" i søgefeltet, så har du nok læsning til de næste mange aftener.
Du skal huske, at denne klub fungerer på frivilligt arbejde, mange folk bruger rigtig meget tid og energi på, at de mange nyder de fås arbejde.
Jeg fornemmer at du ikke er medlem af klubben længere, jeg kan kun opfordre dig til at genoptage dit medlemsskab
Vh
Christian
Index
47378: sv: Import af LR (11-06-2007 21:25:45) (svar på 47368)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
Hej Rune!

Du kunne jo også klage til Forbrugerombudsmanden over disse skændige forhold!!

mvh
Knud
Index
47411: sv: sv: Import af LR (12-06-2007 00:03:32) (svar på 47378)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Så Knud, ikke så spydig. :)
Rune skriver da sikkert i bedste mening, men er måske ikke helt klar over hvad det kræver at holde "et link", som informationer fra SKAT, opdateret.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
47412: sv: sv: sv: Import af LR (12-06-2007 01:31:38) (svar på 47411)
Henrik Lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.212.82.146)
Rune har faktisk en pointe.

Ale de til tider tåbelige vurderinger kan ikke bortforklares med 'sådan er det nu'. Som offentlig myndighed er Skat faktisk forpligtet til at føre en konsistent linje i deres vurderinger. Så når jeg nu kan høre at folk kan få en ny ramme på deres 90" for et par tusinde kroner, men jeg f.eks. selv har måtte betale 12.000. kroner for at få en årgang 1970 serie IIa på plader, så havde et register hjulpet.

Med de tidligere vurderinger i hånden, så kan Skat tvinges til at give de uheldige samme behandling.

Forvaltningsloven er en herlig ting. Men den kræver dokumentation. Og den kunne passende komme fra klubben. Specielt da de nye veteran-regler fastsætter afgifter til 40% af nyprisen på køretøjet. Det år det blev bygget vel og mærke. Her kunne det være ideelt hvis der lå lister tilgængelige. For de prislister jeg f.eks. har set ved Skat i Århus, de skelner ikke mellem serie I, II, IIa eller III. Der gælder blot en fælles sats.

Blot mine 5 øre.

Mvh. Henrik

PS: Hvis der er nok interesse for at levere data til et register, så skal jeg med glæde kode databasen. De par timers arbejde skulle nok være til at overse.
Index
47419: sv: sv: sv: sv: Import af LR (12-06-2007 07:16:27) (svar på 47412)
Rune Sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.118.135)
Jeg har aldrig før forsøgt at importere brugte biler og havde SKATS hjemmeside været så god og oplysende som Søren Rasmussen mener så havde jeg nok ikke henvendt mig til DLRK. De mange spørgsmål og usikkerheden til netop import på DLRKs hjemmeside gennem længere tid tyder jo heller ikke på den største klarhed vedrørende dette emne.

Ud fra det jeg kan læse her på DLRKs hjemmeside er det nærmest tilfældigt hvad man skal betale i afgifter afhængig af den synsmand man tilfældigvis ramler ind i, jeg kunne bare ikke tro det var sådan det fungerede. Derfor undrede det mig at en så gammel klub som DLRK ikke havde noget materiale man kunne "læne" sig op af og at den åbenbart heller ikke har de gamle prislister der kunne være særdeles nyttige.

Mvh Rune
Index
47420: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (12-06-2007 07:58:12) (svar på 47419)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.118.57)
Hej igen Rune.

Ja, der er indimellem usikkerhed om, hvordan nye regler skal forståes, og hvilke resultater, de evt. vil føre frem til. Det er jo netop derfor, man i et større perspektiv nok vil være bedre tjent med at forholde sig til, hvad SKAT skriver om en sag, end hvad vi andre kloge hoveder forsøger os med herinde.

F.s.v.a. dit konkrete tilfælde, så har jeg lige tjekket op, hvad du kan finde hos SKAT om afgiftsberigtigede 88"ere, og det er mit indtryk, at der er mere end rigeligt at tage udgangspunkt i.

Skal din bil på hvide plader? Hvis ja, og du meget gerne vil have et GÆT, så bliver det, at afgiften efter de nye regler lander i omegnen af kr. 9.000,- plus/minus et par tusinde.

Skal din bil på gule plader, gætter jeg på, at afgiften kommer til at ligge på kr. 3.750,- og plus/minus et par hundrede.

Som sagt, er det kun gæt - men dog delvist kvalificerede på baggrund af SKATs materiale. Vil du have noget bedre, må du spørge helt konkret hos SKAT.

Jeg har iøvrigt selv importeret flere biler og har aldrig oplevet, at det bare har føltes helt tilfældigt, hvad jeg har skullet betale. Har sagtens kunnet være forskelligt, men ikke nødvendigvis tilfældigt af den grund.

Vurderingskompetencen er iøvrigt delt nu i.f.t. tidligere, hvor det kun var SKAT, der satte prisen.

Nu er synsmanden ganske rigtig med ind over, idet denne skal give bilen en karakter; god, middel eller under middel. Men det er stadig hos SKAT, der kommer beløb på.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
47421: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (12-06-2007 08:29:05) (svar på 47420)
Rune Sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.118.135)
Hej Søren Rasmussen - ja så er der for mit vedkommende jo ikke mere at spørge om - det du skriver er jo netop lige det jeg søgte - en der vidste noget om netop mit "tilfælde" - hvorfor katten kom du ikke ud af busken med det samme - du ved jo noget om det, du vil gerne hjælpe og er netop een med en viden jeg kunne "læne" mig op af.
tak for hjælpen og de bedste hilsner Rune
Index
47423: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (12-06-2007 10:07:03) (svar på 47421)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Fordi, Rune, at jeg ikke nødvendigvis VED noget om dit tilfælde, men gerne prøver med et kvalificeret GÆT, når du instisterer.

Mener dog stadig, at det optimale må være for dig, at du selv fordyber dig i SKATs information og materiale.

Hvidpladeafgiften er jeg iøvrigt kommet et smule i tvivl om, siden jeg skrev. For snakker vi benzin eller diesel, og hvordan er det nu lige med tillæg for dårlig brændstofsøkonomi efter de nye regler på så gammel en bil? Jeg kan ikke huske det, men har ikke lige tid til at læse det op ..... hos SKAT ;-)

Ret beset har du jo heller ikke ligefrem overøst forum'et med mere konkrete oplysninger om den bil, du kigger på.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
47431: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (12-06-2007 13:24:39) (svar på 47423)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Nå, jeg hører lige i min øresnegl, at man ikke skal sætte næsen op efter at kunne få en 88"er fra udlandet på gule plader i DK. Noget med, at der ikke er de krævede 120 cm bagi...

Men dét kan du alt sammen læse meget mere om på http://www.fstyr.dk ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
47472: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (13-06-2007 11:28:11) (svar på 47421)
Martin Lentz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.80.30.2)
Hej Rune

En anden ting du kunne gøre er ,som jeg, at kontakte et importfirma - De ved en hel del om hvad afgiften ender på da de jo ikke laver andet.

Jeg er pt. ved at få Auto-Mentor i Flensborg til at tage en diesel Disco fra '98 (på hvide plader) hjem til mig fra Tyskland. Det koster 2500€ at få ham til det, hvilket jeg ikke synes er dyrt for at spare alt besværet
Index
47490: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (13-06-2007 22:05:29) (svar på 47472)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Til Søren;

Hvorfor skulle man ikke kunne få en 88'er ind på gule plader mere - der laves da ikke om på tidligere modellers "mål" - således burde den kunne registreres i DK - på 30 procent ved Pickup eller med lukket kasse uden sideruder eller 50 med kasse med sideruder.

Til Martin:

2500 Euro for opgaven... WOW det lyder godt nok dyrt - hentede en LR i december og det kostede ca. 8000,- for 3x køretur DK - Düsseldorf - en bil ned - 2 biler hjem.

Vi besigtigede selv bilerne - Giver denne Auto-Mentor nogen garanti på bilen eller er det egen regning hvis noget går galt??!!
Index
47492: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (13-06-2007 22:35:17) (svar på 47490)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.118.70)
Hej Alexander.

Jeg skal/vil helt ærligt ikke kloge for meget i det med, at en 88"er ikke kan import-godkendes i DK p.g.a. for kort ladafstand, for jeg er ikke lige inde i de regler.

Blev det imidlertid hvisket i øret fra sædvanligvis særdeles pålidelig kilde, min gode mekaniker...

Den med de 2.500 Euro fik jeg lige som du også næsten kaffen galt i halsen til. Har selv hentet fire biler i udlandet, og havde jeg bare tid, tilbød jeg da gerne at ordne "alt besværet" for kun lidt over det halve ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
47513: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (14-06-2007 14:35:25) (svar på 47490)
Martin Lentz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.80.30.2)
Tja, havde jeg tiden og den viden der skulle til sparede jeg da selvfølgelig også gerne pengene.

Men nu har jeg ikke lige tid til at ligge og flakke Tyskland rundt efter brugte biler - Vi har haft Auto Mentor ude at kigge på 5 forskellige Disco'er i bl.a. Düsseldorf, Frankfurt, Berlin og endelig Hamborg (Der burde han nok have startet!)

Han har nu kørt den til Flensborg hvor den bliver klargjort til syn
Derefter sørger han for alt papirarbejdet og indregistreringen - Noget jeg heller ikke gider bruge tid på at sætte mig ind i.

Hvordan du kan synes at det er dyrt, kan jeg slet ikke sætte mig ind i - Du skriver selv, at du brugte 8000 hvilket i runde tal er 1100 € - Dvs. knap halvdelen, bare på at hente din egen herop - Der udover må du have brugt en del tid på at søge efter den på nettet samt lave det efterfølgende papirarbejde - Jeg synes bestemt ikke de 2500 € er dyrt - Er faktisk forundret over at det kan løbe rundt for ham.

For de 2500 yder de kun en "mægler" service, så det er den tyske forhandler der har ansvaret - Men var jeg meget anderledes stillet hvis jeg havde købt den privat herhjemme? Det tror jeg vist ikke.

Men OK, for folk der har hentet masser af biler hjem og lever for den slags kan jeg da godt se at der er penge at spare - Jeg valgte bare den løsning som jeg fandt passede bedst til mig.
Index
47493: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (13-06-2007 22:49:40) (svar på 47472)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.200)
Man kunne også tage kontakt til f.eks. Zebra Biler (http://www.zebrabiler.dk/) som - så vidt jeg ved - tager en del LR hjem sydfra. Og de hjælper gerne (mod betaling) med at finde den rigtige i udlandet til dem som spørger.

/JEsper
Index
47514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af LR (14-06-2007 14:37:08) (svar på 47493)
Martin Lentz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.80.30.2)
Hej Jesper

Det har jeg prøvet - De er ikke til at vente på. Man får en sludder for en sladder og at vide at de har frygteligt travlt lige for tiden (det har de haft i tre-kvart år nu)