tilbage

Land Rover Forum  

Index
47524: Nyt om vægt ! (14-06-2007 21:04:28)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.56)
Kan man få sin bil vejet op i totalvægten.
F.eks. 90" TD5 fra total 2400 kg til lige over 2500 kg ?

Morten
Index
47527: sv: Nyt om vægt ! (14-06-2007 23:07:00) (svar på 47524)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Morten, du kan ikke få din bil vejet op, det er noget med typegodkendelser osv.
Der er fabrikken der fastsætter totalvægten og jeg tror ikke de er til at hverken hugge eller stikke i med hensyn til ændringer i totalvægten.
Du kan derimod veje ned, som regel uden problemer, der justere man blot i lasteevnen, og ikke egenvægten.
Der er også biler der får lagt jernbjælker ind under bunden for at få en større egenvægt (pseudoautocampere) men det koster så bare på lasteevnen, totalvægten kan der ikke røres ved.
Mvh
Kenneth Poulsen - der stændigt prøver at forholde sig til de danske automobilafgifter.
Index
47529: sv: sv: Nyt om vægt ! (15-06-2007 09:05:20) (svar på 47527)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Morten

Defender 90" og 110" leveres fra fabrikken i to udgaver - normal og heavy duty.
For 90" betyder det en totalvægt på enten 2400 eller 2550 kg. HD-versionen er monteret med andre og kraftigere fjedre.
110" - 2995 kg (tidligere 3050) eller 3500 kg. (gælder ikke STW), HD-versionen har kraftigere singlerate fjedre, hjælpefjedre, andre støddæmpere, andre dæk og fælge, samt forstærkning af chassisrammen.

Som Kenneth skriver kan man ikke opveje en bil, da det er typegodkendelsen der angiver vægten.

mvh
Ib 0219
Index
47553: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (15-06-2007 21:13:53) (svar på 47529)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.218)
Hej Ib

Tak for dit svar, hvordan kender man forskel på en 90" og en 90" HD ?

Morten
Index
47555: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (15-06-2007 21:37:12) (svar på 47529)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.218)
Hej igen Ib

Sagen er den at jeg havde tænkt mig at finde en 90" TD5 i tyskland, men kan se at med det forslag der er fremme om de ny afgiftsregler, så er kravene som følger, hvis man vil nøjes med 30 % i afgift.(50 % i afgift samt de ekstra 10000 om året gør det uinteressant.)

Pick up eller lukket hardtop
Vægt mellem 2500 og 3000 kg.

Det er det sidste punkt der volder mig kvaler.

Hvordan kan man tjekke forskellen på en STD. og HD. som står i tyskland ?

Morten
Index
47612: sv: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (18-06-2007 09:11:26) (svar på 47555)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Morten

30% afgift - gulpladebiler mellem 2500 - 3000 kg - hvis det er en pick-up eller kassevogn uden sideruder i venstre side - årlig tillægsafgift kr. 5040,- ved ren privat anvendelse

30% afgift - dog max. kr. 56.800,- gulpladebiler over 3000 kg - hvis det er en pick-up eller kassevogn uden sideruder i venstre side - årlig tillægsafgift kr. 15.000,- - ved ren privat anvendelse.

50% afgift - gulpladebiler generelt, som falder udenfor ovennævnte - dvs 90" med sideruder HT og STW - årlig tillægsafgift kr. 5040,- ved ren privat anvendelse.

Det eneste sted du kan se totalvægten vil være på registreringsattesten, 90" STW, som er født med 2550 kg totalvægt, med sideruder vil nok være det letteste at finde i udlandet, da de ikke har vores "sjove" afgiftsregler. Det er så en vurdering om du skal vælge en sådan og erlægge 50% eller lede indtil du finder en 90" uden sideruder med totalvægt på 2550 kg. Afgiftens størrelse vil i sidste ende hænge sammen med bilens alder, pris og tilstand, og det er "trods alt" kun en forskel på 20%.

mvh
Ib 0219
Index
47632: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (18-06-2007 16:47:36) (svar på 47612)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.33)
Tak for dit gode indlæg, Ib,
men vil jeg så kunne bestille en 5-dørs 110" med blændet rude i venstre 2. sidedør og 90" lukkede sider i bagsiden ? ( Jeg mener, at LR leverer biler med blændet sideruder til det irske marked !)
Så burde vi jo lande på en fornuftig max. 3-tons bil til 30% afgift !
mvh
PauSe
Index
47666: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (19-06-2007 10:11:52) (svar på 47632)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Paul

Indtil videre er vi nødt til at vente på at Skat får revideret alle de biler der optræder på varevognsfortegnelsen, og gen-godkender disse efter de nye afgiftsregler, så vi ved om vi taler 30% eller 50% på de forskellige modeller. Når det er på plads, kan vi eventuelt begynde at kigge på alternativer.

110" 5-dørs produceres i en Utility version men der er sideruder i sidedørene og den kan derfor ikke umiddelbart godkendes som kassevogn på 30% afgift - og under 3000 kg.

90" og 110" Hardtop leveres uden sideruder så det burde være lige ud af landevejen. Og nej de leveres ikke fra fabrikken med siderude kun i højre side. Der kan blive tale om at det bliver noget den enkelte efterfølgende beslutter og betaler for (så skal der ikke betales afgift af arbejdet/materialerne). Beslutningen er dog ikke truffet endnu og det kan være vi ændrer mening, afhængig af reaktionerne fra kunderne.

Nu har du så ofte efterspurgt en Defender Camper - til din orientering er der nogle ganske få på lager, da vi lige nåede at få et par 110" STW hjem inden de nye afgifter kom på bordet.

mvh
Ib 0219
Index
47567: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (16-06-2007 13:28:35) (svar på 47529)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.148.33)
Hej Ib
Kan du specificerer nærmere hvordan chassisrammen er forstærket på HD-versionen? Evt. part nr.
mvh
Henrik
Index
47611: sv: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (18-06-2007 08:59:40) (svar på 47567)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Henrik

Du kan ikke efterfølgende "opgradere" en chassisramme, der er ingen partsnumre, ligesom det kræver en godkendelse i forbindelse med ændring af totalvægten, og det udstedes kun på biler der fra fabrikken leveres i heavy-duty versionen.

Dette fordi man kunne "snyde" og kun foretage en eller flere af de ændringer, der gør bilen til en heavy-duty variant, til skade for sikkerheden og bilens evne til at bære den forhøjede vægt.

mvh
Ib 0219
Index
47660: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt om vægt ! (19-06-2007 07:31:28) (svar på 47611)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.148.33)
Tak for svaret.
Nå, jeg vil heller ikke opgraderer, blot nysgerrig efter hvad forskellen egentlig er på 110". Formodentlig er der forstærkninger omkring fjedreophæng.
mvh
Henrik