tilbage

Land Rover Forum  

Index
48058: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 09:55:18)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Når det ene er fixet, kommer det næste, det er en stor fornøjelse at rode med seriebil, altid noget at se til :-)

Jeg har lette klonk-lyde fra det ene baghjul når jeg kører.

Når den holder stille, og jeg ryster/sparker til hjulet er der lidt slup med samme lette klonklyde. Hjulet ER spændt.

Hvad er der galt, er det "farligt", og hvad skal der laves?


-Kasper

2A 109" V8, Sailsburry bagaksel.
Index
48059: sv: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 10:02:32) (svar på 48058)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.63.131)
Hej Kasper.

Det lyder som om du skal igang med at spænde dit hjulleje til, evt. skifte til et nyt. Det tager ikke så lang tid, og er en let operation.

Lrh Jens Jagd
Index
48061: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 10:23:07) (svar på 48059)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.63.131)
... og jeg uddyber lige:

Du tjekker hjullejerne for slør ved at løfte bagakslen op på en donkraft. Så tager du fat i hjulet kl.12 og kl.6, og så rokker du med det. Hvis det giver sig og siger "klonk", så skal du ind til dine lejer og lægge dem til. Søg evt. her på forum efter "hjulleje", så kommer der en masse nyttig info.
Til reservedele skal bruges en papirspakning, et nyt låseblik til nav-møtrikken. Af værktøj skal du bruge en hub nut spanner (fås hos MECA), og en mejsel til at bukke låseblikket med. Og så selvfølgelig et topnøglesæt. Husk at fylde lejehuset halvt op med fedt når du er færdig.

Se evt. også mine to tråde lidt længere nede på forum. Det er en anden årgang bil, men samme fremgangsmetode.

God fornøjelse og god ferie.

LRH Jens Jagd
Index
48063: sv: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 10:43:32) (svar på 48061)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Jens.

Hvordan spænder man egentlig nav-møtrikkerne rigtigt til?
Jeg har altid været i tvivl om jeg gør det rigtigt, og manualen beskriver noget med et mikrometer, som jeg aldrig har set nogen (heller ikke autoriserede) mekaninere bruge.

Jakob Edelvold Scheibye (der snart skal til at skifte styrbolthus)
Index
48066: sv: sv: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 11:02:22) (svar på 48063)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.63.131)
Hej Jakob.

Efter hvad jeg har læst mig til, fået at vide og selv prøvet, så spænder man simpelthen pr. gefühl. Prøv evt. at søge på hjulleje her i forum, og der kommer en masse gode tips. Jeg spænder bare med hånden og min nye store hub nut spanner, og passer gevaldigt på at jeg ikke "overspænder".

Mvh. Jens
Index
48068: sv: sv: sv: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 11:06:10) (svar på 48066)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Uhh- nu er jeg meget klogere ;-)
Index
48071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 11:15:56) (svar på 48068)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.253.190)

Jeg lærte af en gammel mekanikker at man skal spænde den inderste møtrik HÅRDT, løsne den og så tilsidst spænde den bare med hænderne om toppen.



Index
48113: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (28-06-2007 23:46:31) (svar på 48071)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Fidusen er nok, ligesom ved et cykelleje, at lejet skal spændes så kuglerne lægger an imod kugleskålen.
Enhver yderligere tilspænding opbygger blot ekstra tryk på kuglen, og det kommer der jo så rigeligt af , når du kører i bilen. Jo større tryk jo kortere levetid, evt knuses kuglerne, hvilket bestemt ikke er en god ting....
På en cykel er det nemt at mærke "nul-slør" ved korrekt tilspænding imod det at hjulet går stramt når navmøtrikken spændes for hårdt. På min gamle vw golf måtte jeg efterjustere 5 gange før det føltes rigtigt. Det ændrede sig lidt, blev lidt løsere, når jeg kørte i bilen.

Jens
der endnu har til gode at rode med hjullejer på Safaribilen (S2a)
Index
48120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (29-06-2007 08:16:48) (svar på 48113)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
Som Jens rigtigt påpeger, vinder man intet ved at spænde meget hårdt til, og så løsne bagefter.
I bedste fald sker der ikke nogen ulykke, men i værste fald kan man beskadige lejet.
Det man vil opnå ved at spænde meget hårdt til, er at sikre, at man har fået lejeringen i bund på stubakslen eller i navet, således man undgå efterspænd af lejet efter nogen tid.
Jeg foretrækker at være 100% sikker på at lejeringen er uomtvistelig i bund/på plads, helst i en presse, når dette er muligt, med forsigtige slag på inderringen med en dertil egnet dorn, ikke spidsdorn!!!!, gerne via et mellemstykke til at optage slagene.
Når man er sikker på at lejeringene er på plads, spænder jeg til jeg mærker lejerne lige netop begynder at bide og så løsne til de løber helt frit.
Hellere en anelse slør frem for at lejerne spænder.
mvh
Knud
Index
48152: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Klonk-lyde fra baghjul (29-06-2007 16:49:50) (svar på 48120)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Det skulle være det, lejet skulle bare spændes efter/justeres.
Meget let, og eklonket er væk.

Tak for hjælpen...

Kasper- der glæder sig til næste udfordring