tilbage

Land Rover Forum  

Index
47984: 200tdi og 300tdi (27-06-2007 11:43:22)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej.

Hvad er egentlig forskellen på disse 2 motorer??

Claus
Index
47986: sv: 200tdi og 300tdi (27-06-2007 12:16:00) (svar på 47984)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Gå ned og køb det nyeste Land Rover Owner International. Der er et interview med ham, der ledede opgraderingen. Han siger at der principielt er rigtig mange ligheder mellem de to motorer, men at 300TDI er en videreudvikling hvor alt hvad der var af svagheder ved 200TDI, skulle være rettet. Han siger at der faktisk ikke er særlig mange dele på 300TDI, som er helt magen til dem på 200TDI.

Man kan så undre sig over, hvorfor de begge to har tandrem i stedet for kæde?

Jakob Edelvold Scheibye
Index
48004: sv: sv: 200tdi og 300tdi (27-06-2007 16:08:16) (svar på 47986)
Michael Cosworth (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.163.165)
Der er så mange forskelle så jeg rent ud sagt ikke har tid til at nævne dem her, men du er velkommen til at ringe til mig på 7669 0069/2033 1959.

Hvorfor nogen i det hele taget har haft den tossede ide at tandremme skulle monteres på andet end racer motorer kan kun forklares med at det var billigt og det gav værkstederne mere at lave. Heldigvis kan man købe et forkammer tandhjulssæt til både 200 og 300 TDI.
Index
48019: forkammer tandhjulssæt (27-06-2007 19:59:52) (svar på 48004)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.75.240)
hej´sa er bare vildt nysgerig hvor kan man få sådan et sæt og køre man så med tandhjul eller kæde
Index
48076: sv: forkammer tandhjulssæt (28-06-2007 13:00:20) (svar på 48019)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hejsa

Har også læst artiklen i Land Rover owner og den eneste del der, i følge artiklen, kan genbruges fra 200 til 300 tdi er plejlstængerne!
Tanhjulssættet kan fås hos et foretagende der hedder Zeus: http://www.zeus.uk.com/land-rover.php

Mvh
Jesper, medlems nr. 7282
Index
48077: sv: sv: sv: 200tdi og 300tdi (28-06-2007 13:11:04) (svar på 48004)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Hej Igen.

Hvis man nu har en RRC 1982 2-dørs med en 3,5L V8 motor standard ilagt, hvilken af de 2 motorer kan man så vælge og hvilken er den bedste??
Om der skal ekstra afgift eller registrering eller lignende må jo komme alt efter valget.

Claus
Index
48078: sv: sv: sv: sv: 200tdi og 300tdi (28-06-2007 13:30:20) (svar på 48077)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Man kan vel teoretisk set vælge begge to. Du skal evt. nok regne med at skulle af med et lille beløb i afgift, da begge motorer er nyere end din egen, og skattefar dermed måske vil synes at bilen bliver mere værd.
Det kan også være at de vil se igennem fingre med det, da du får færre kræfter (på papiret).
Jeg ville vælge 300TDI, da den jo er nyest, men den er også dermed dyrest. Der er også den lille detalje, som måske vil hjælpe dig i synshallen og med hensyn til reservedele, at RRC faktisk findes med 300TDI men ikke 200TDI.

MVH Jakob E S, som selv kører 300TDI og er meget tilfreds.
Index
48079: sv: sv: sv: sv: 200tdi og 300tdi (28-06-2007 14:05:00) (svar på 48077)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Hej
Da ingen af de to motorer har mere end 20% højere effekt end V8'eren (ja vel faktisk tvært imod) så er der ikke noget problem rent afgiftsmæssigt. Du skal du have bilen omregistreret til at have diesel som drivmiddel - og så stiger vægtafgiften jo noget.
Mht. hvad der er nemmest at bygge i bilen - så er det nok omtrent lige svært - hvis du da ikke lige vælger at tage både motor og gearkasse fra en discovery.
Jeg ved ikke om enten 200tdi eller 300 tdi passer på RR gearkasserne (LT77) - men jeg tror det ikke.
Held og lykke med et evt. projekt
/Jakob
Index
48085: sv: sv: sv: sv: sv: 200tdi og 300tdi (28-06-2007 15:11:11) (svar på 48079)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvis du vælger en 300TDI passer den på en R380 gearkasse, som er klart at foretrække frem for den originale. Det er også den der sidder på TD5.
Som tidligere nævnt findes RRC med 300TDI og R380 fra fabrikken, hvilket taler for at den skulle være lettest at få tilpasset.
Index
48089: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200tdi og 300tdi (28-06-2007 16:02:54) (svar på 48085)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Ja i store træk har en sen RR samme chassisramme som en Discovery I - så det skulle være ret simpelt at lægge en 300tdi med R380 gearkasse fra en Disco i en RR. Kardaner etc. skulle passe i længden. Om man kan nøjes med at tage Bellhousing fra en R380 gearkasse og montere på en LT77 gearkasse fra en RR V8 - det ved jeg ikke. Begge er vist langhalset og er R380 gearkassen ikke 'bare' en videreudvikling af en LT77?
/Jakob
Index
48167: sv: 200tdi og 300tdi (29-06-2007 21:27:44) (svar på 47984)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.191.241)
hej Claus
Hvis du surfer lidt rundt på div engelske LR forums så er begestringen for Zeus takthjulssæt meget delte , ikke just positive bla garanti men søg selv lidt rundt , hvis du vil have nogle links så vil jeg gerne hjælpe med div forums.
200 tdi / 300 tdi så er det blevt sagt "200 tdi hvar god 300 tdi skulle være bedre men besparelser ødelage projectet lige såvel som Project Iceberg (V8 diesel) der stort set var klar til at gå i produktion blev droppet :( . men det var jo ikke første gang at LR har skudt sig selv i foden(den må snart være temlig gennemhullet)
Lars/Biltris
har lige lagt en 200tdi i Bobbys Range Rover istedet for en 2.5 wm
det skal lige siges at 200 tdi støjer men det er en del af charmen