tilbage

Land Rover Forum  

Index
48333: hvilken olje til deverse på en 88" (05-07-2007 13:24:39)
Tomas Kjær #7894, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.117.3)
jeg beklager alle de her trivial spørsmål men jeg har ikke fået fat på vores kasser så jeg har fået min egen bibel enu og da jeg håber på at få min dejlige tøs på plader og ud og køre inden den 17 i den her mdr bliver jeg nød til at støtte mig til jers velvilge jeg har selvfølig tjekker Anbefalet olie & smøremidler til Land Rover på forsiden uden at blive kloger og søgt på olje her på forum


min LR er en 88" fra 84 med 2,25 motor og unden friløbs nav

når jeg spør hvilken tybe olje tænker jeg ikke på et bestemt mærke men viskositet og syntetisk/usyntetisk og den slaks

motor olje hvilken tybe? ca hvormeget og standen tjækkes vel på olje pinden ikk?

gearkasse hvilken tybe? og hvormeget hvordan tjekker jeg standen? smør den også center dif?

foreste dif hvilken tybe? og hvormeget hvordan tjekker jeg standen?

bareste dif hvilken tybe? og hvormeget hvordan tjekker jeg standen?

smør foreste og bareste dif også ud i akslerne?

jeg håber at i vil hjælpe mig ind til hvider ser det ud som om j når det men MECA er også meget behjælpsomme og har ind til nu leveret alt fra dag til dag

venlig hilsen Tomas
Index
48334: sv: hvilken olje til deverse på en 88" (05-07-2007 13:56:28) (svar på 48333)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Tomas.

Gearkasser:

Kontrolleres på hovedgearkassen i proppen på venstre side, fyld op til det løber ud.

Reduktionsgearkassen kontrolleres bag på gearkassen ved siden af håndbremsetromlen, fyld på til det løber ud.

Du har ikke centerdiff.

Akslerne skal også have 80/90W:

Kontrolleres i proppen på det runde dæksel midt på akslen eller på den indersiden af akslen der hvor kardanen går ind.
Hjullejerne bag er smurt gennem akslen.

Den store forkromede drejeklokke (swirwelhouse) ved forhjulene, kontrolleres på bagsiden af den yderste del, en firkantet prop tages ud og der fyldes op med 80/90W gearolie til det løber ud.
Forhjullejerne er smurt igennem drejeklokken.

Olien skal bare være almindelig mineralsk olie og hvis du har en traktormand i nærheden kan du med stor fordel købe olien der.
Jeg køber 15/40W Statoil motorolie til 20,-kr literen og 80/90W gearolie til 25,- kr. literen.
Husk en dunk.

Husk også at fedtsmøre kardanerne og hvis der smørekopper på styreforbindelserne.
Mvh
Kenneth Poulsen - der byder velkommen i sortfingerklubben.
Index
48336: sv: sv: hvilken olje til deverse på en 88" (05-07-2007 14:15:26) (svar på 48334)
Tomas Kjær #7894, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.117.3)
hej Kenneth

hvis ikke jeg har et center dif hvad er det så jeg låser på lad mig nu se 50% at trykke der gule håndtag ned??? og hvordan udliner bilen hastiheden på for og bag aksel under sving hvor der er forskil på alle 4 hjuls bane rundt? på afmindlig vej???

tak for dit gode svar
Index
48337: sv: sv: hvilken olje til deverse på en 88" (05-07-2007 14:22:07) (svar på 48334)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Med fare for at blande mig utidigt, så vil jeg lige nævne, at jeg som nybegynder ud i Land-Rover verdenen har fået indprentet at det er vigtigt at gear-olien er af tyben hypoid.

Hilsen Niels.


Index
48343: sv: sv: sv: hvilken olje til deverse på en 88" (05-07-2007 16:09:39) (svar på 48337)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Niels og Tomas.

Du har ret Niels, det skal være hypoid gearolie.

Tomas, din bil har ikke centerdiff. og hastigheden mellem for og bagaksel bliver ikke udlignet, det kan du mærke når du drejer på tør vej, med 4 hjulstrækket indkoblet, så rykker det voldsomt i rattet.
Derfor er det ikke specielt sundt for gearkasse og aksler at køre med 4 hjulstræk på tør vej.

Den gule knap indkobler forakslen i højgear så gearkassen trækker på begge akslerne (4X4).

Den røde gearstang sætter gearkassen i lavgear og indkobler 4 hjulstrækket.

Det er kun Land Rovere med skruefjedrer der har centerdiff.
(hvis man lige ser bort fra 109 stage one og nogle andre specialmodeller).
Mvh
Kenneth Poulsen - 88" 2,5L n/a diesel 1973 på hvide plader.
Index
48345: sv: sv: sv: sv: hvilken olje til deverse på en 88" (05-07-2007 17:37:14) (svar på 48343)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.243.165.46)
Ihh Kenneth altsåå

Du er den klogeste mand jeg kender... ;-)

Hilsen Thomas - der lurer i kulissen
Index
48358: sv: sv: sv: sv: hvilken olje til deverse på en 88" (05-07-2007 21:33:51) (svar på 48343)
Tomas Kjær #7894, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.117.3)
Hej Kenneth

Takker mange gange for det gode svar
ja der er jo stadig meget jeg skal lære om min dejlige tøs glæder mig til at læse tykke bøger om den men syndes ikke at komune bibloteeket kunne hjælpe mig de hade en værkstdes hånbog på dansk i hele landet som man kun kunne læse på læse salen og der må jeg jo ikke sove så røj den gonat læsning
hypoidgearolie er d hos mine venner Meca?

i er bare gode til at hjælpe os nybegynder her inde Takker
Tomas