tilbage

Land Rover Forum  

Index
48356: Forlygtepærer springer (05-07-2007 20:58:21)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.120.211)
Ja jeg ved godt at det er lidt udenfor det normale - men...
Jeg har en Rover 600 årg. 1999 der springer forlygtepærerne i et væk - nu er begge lige gået igen.

Det er ikke mere end 3-4 måneder siden at vi sidst skiftede begge forlygte pærer.

Så vidt jeg kan se er det en H1 pærer.

Nogen forslag til hvordan man kommer dette uvæsen til livs? Vi har indtil videre benyttet os af produkterne fra Osram.

LR hilsen

Eddie
Index
48357: sv: Forlygtepærer springer (05-07-2007 21:25:23) (svar på 48356)
Tomas Kjær #7894, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.117.3)
hej Eddie

har du prøvet at måle hvormange vildt din bil lader med når den får noget pedal?
nu er jeg ´stadig en nybegynder med engelsk syge men på en hatte æske har jeg før løst problemet ved at skifte generatoren som ikke gab 18v men 13-14 stykker

men som sagt hved ikke om det er det samme her

venlig hilsen Tomas
Index
48364: sv: sv: Forlygtepærer springer (05-07-2007 23:11:21) (svar på 48357)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.211)
Hej Tomas

Jeg har målt 14,15 volt ved 3.000 omdr - samme antal volt i tomgang.

hilsen
Eddie
Index
48366: sv: sv: sv: Forlygtepærer springer (05-07-2007 23:19:15) (svar på 48364)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej Eddie

Min Citroen havde også et temmeligt stort forbrug af pærer. De blev skiftet når den var til service og jeg skiftede i mellem servicene.

I følge Citroen skyldes det den forholdsvis høje ladespænding 14-14,5 V. Pærerne er jo normalt kun beregnet til 12 V. Nu kan jeg ikke lige huske hvad de hedder dem der kom i sidst, men de har kørt forholdsvis længe. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår de blev skiftet.

Jeg købte også nogle i Biltema eller sådan noget. De holdt også omkring 10.000 km.

Jeg skal prøve at huske at se hvad de hedder.

Mvh

Poul
Index
48379: sv: Forlygtepærer springer (06-07-2007 10:04:20) (svar på 48356)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.165.163.1)
Hej Eddie,

jeg er blevet fortalt at et af hovedproblemerne ved overbrændte pærer er, at kørerlyset er på samtidig med at startermotoren kører. Når du starter bilen er der et strømhop i spændingen som belaster alt hvad der er tændt, og hvis dit kørerlys er til fra start får pærerne et slag på 18 til 20 v og derfor går de hurtigt.

Der forhandles en dims som man let kan sætte på batteriet, som sørger for at denne belastning ikke slår igennem og den skulle koste mellem 100 og 200 kroner. Prøv at spørge i Mekonomen elle ren anden butik med betjening - jeg kan ikke huske hvad den hedder.

hilsner

Svend
Index
48381: sv: Forlygtepærer springer (06-07-2007 10:36:58) (svar på 48356)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
Det kan være et problem at pæren springer. Der findes specielle pærer som er beregnet til lidt højere spænding. Eksempelvis Osram´s varenummer 64150ALS-01B 55W 13VP14,5S BLI1 eller deres LongLife 64150L UVS 55W 12V P14,5S FS1
De burde gice dig lidt længere levetid.
Alternativet er at få stillet generatoren ned hos en autoelektro (giver dårligere ladning på batteriet) eller sætte en lille modstand ind foran pæren (giver dårligere lys).
Du kan selv læse mere om lamperne på http://catalog.myosram.com/zb2b/b2b/start.do?browsername=mozilla%2F4.0%2520%2528compatible%253B%2520msie%25206.0%253B%2520windows%2520nt%25205.1%253B%2520sv1%253B%2520.net%2520clr%25201.0.3705%253B%2520.net%2520clr%25201.1.4322%253B%2520.net%2520clr%25202.0.50727%253B%2520infopath.1%2529&browsermajor=4&browserminor=4

Du kan selvfølgelig også bruge et andet mærke der også har specialpæren, men som Siemens ansat kan jeg jo kun anbefale Osram...
Index
48406: sv: sv: Forlygtepærer springer (06-07-2007 19:59:18) (svar på 48381)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Eddie,

Du lider (eller rettere din bil velsagtens!) af denne moderne verdens underfundige teknologiske problematikker der ikke umiddelbart findes en løsning for/ imod.

Biler lader med 13- 14,5 volt fordi: Moderne biler indeholder MANGE elektroniske ting: radio, viskermotorer, kabineblæsere, el.bagruder, elmotorer til justering af forlygter, centrallåsmotorer, el-soltage, elsidespejle, diverse motorer i sæder, klimaanlæg etc. etc....

Alt dette bruger strøm - og rigtig meget endda - derfor er det nødvendigt at "overlade" - dette specielt når det er koldt for, at sikre tilstrækkelig energi - næste gang bilen skal startes....

Der er RIGTIG mange filosofier vedr. "sprungne pærer" - den Svend nævner har jeg aldrig hørt om - kørelysrelæer virker først "over 12 volt" - altså efter bilen er startet og ladesystemet er "optimalt".

Man kan vælge at bruge "long life" pærer - de har nutildags den samme lysstyrke, som pærer almindeligvis havde for år tilbage - ok, men ikke "gode".

"sprungne pærer" er jo ført blevet et "problem" efter at vi har fået indført kørelys i dagtimerne - en del bilmærker kører med reduceret spændig på "kørelys-funkltionen" - den "nye" Nissan Micra eksempelvis...

Peugeot, Mitsubishi og et par andre mærker har en formodstand der kan monteres ved pærerne. Der findes også en "gnistfang" der sættes mellem plus og minus-pol på akkumulatoreren - kan tage de største spændingshop, men ikke noget mirakel.

Jeg skifter mine pærer en gang om året - dem begge naturligvis - kører 15 - 17.000 km årligt i bilen - når den ene springer jeg dem begge - ellers er der "uens" slidtage på pærerne og dette gør ikke levetiden bedre....

Pærer springer pga den konstante varme - jo mindre lygter des kortere levetid....

Jeg har set eksempler på, at folk har lavet ekstra huller bag i lygtehuset - men om det giver den ønskede køling skal jeg ikke kunne sige - er man til terrænkørsel (nok ikke i en Rover 600) - eller er "uheldig p.t. at bo i Greve/Hundige p.t. ville jeg være forsigtig over for vandindtrængen...

Lyse hilsener

Thorstein - med Vision Plus i lygterne! lyser virkelig godt, og levetiden er acceptabel (alt er jo relativt)

Index
48418: sv: sv: sv: Forlygtepærer springer (06-07-2007 21:36:19) (svar på 48406)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.98.109)
Jeg havde samme problem, i en japaner jeg engang havde, det var h4, og kan huske jeg blev anbefalet nogle pære med at større antal watt. Så vidt jeg erindrer løste det problemet.
Index
48419: sv: sv: sv: sv: Forlygtepærer springer (06-07-2007 21:59:10) (svar på 48418)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.211)
Hej Alle

Jeg har ikke tidligere været ude for dette fænomen har dog hørt om det.

På min disco tror jeg, at jeg har skiftet pære en gang i de 7 år jeg har haft den(kørt ca. 150.000 km).

Roveren har vi haft siden 08-2006(bilen kører ca. 30 tkm pr. år) og har skiftet indtil flere pære i forlygterne. Senest for 3-4 måneder siden hvor begge pære gik inden for en uge - det er så sket igen. Det kan være at man 'bare' skal accepterer at det koster ca. en plovmand om året til H1 pære men.... Sjovt nok sker der ikke noget med positionslyset som også er tændt hele tiden.

Hvis jeg sætter en pære i med flere watt bliver der vel varmere i lygten(kan man købe H1 pærer med flere end 55 watt). Kørelyset tænder på trin 2 i tændingslåsen - men slukker dog under selve starten.

Flere forslag modtages med glæde.


LR hilsen
Eddie

Index
48427: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygtepærer springer (07-07-2007 10:25:46) (svar på 48419)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jamen prop da endelig flere Watt i lygten - NOT

Stærkere pærer - altså flere watt er:

Ikke godkendt af bilproducenten (lygtener er lavet til 55/60watt pærer =nærlys/fjernlys)

ulovligt pga. blænding af modkørende
giver større strømforbrug og derved MERE VARME!!!=kortere levetid for pærer og ledningsnet....

Og 500 kroner for H1 pærer?? Om det så var for fire ville jeg dø ved at få oplyst en sådan pris... Jeg giver 100 kroner for 2 Philips Vision Plus 50% pærer - og synes jeg endda er i overkanten... Selvom det er 150 kr. under markedsprisen (man er vel krejler??!!) Vær glad for, at din bil IKKE har xenonlygter: der koster en pære fra kr. 800,- og opefter....

Ver. positionslys - sidder pærerne i samme lygte eller ved siden af - de "dør" nemlig også pga varme og slag.

H1 pærer fås fra 35 kroner og opefter... Mærkevarer er naturligvis lidt dyrere.... Få tjekket stelforbindelsen! den kan være skyld i misæren (havde for år tilbage en Citroën XM, og der kostede en dårlig stelforbindelse dels en masse pærer i en periode plus manglende lys - og det var ikke engang LUCAS??!!
Index
48433: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygtepærer springer (07-07-2007 11:59:03) (svar på 48427)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.211)
Hej Thorstein

Nej læs lige igen.

Vi køber 2 nye pærer ca. hver 3. måned prisen vi giver er ca. en 50'er pr. stk. altså skal vi bruge ca. 8 pærer om året - det bliver tæt på en plov.

Positionslyspærerne sidder i samme lygte hus, men selvfølgelig seperat pærer.

eddie
Index
48431: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygtepærer springer (07-07-2007 10:35:41) (svar på 48419)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Eddie

Pærerne skal være E mærkede, det er dem med højere effekt ikke.

Men hvor ulogisk det end lyder, så kan for lav spænding, tage livet af halogenpærer, hvis temperaturen bliver for lav regenerer glødetråden ikke.

Levetiden på halogenlyskilder forlænges ved dæmpning. Ved 5% dæmpning forlænges levetiden ca. med det dobbelte. For megen dæmpning i for lang tid kan dog også forringe lyskilden og forårsage sværtning af indersiden af brænderen og forkortet levetid. Et godt råd er med jævne mellemrum, at "køre" de dæmpede halogenlyskilder op på 100% i en kort periode. (kilde Osram)

Landy hilsen Ingvar
Index
48438: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygtepærer springer (07-07-2007 15:19:10) (svar på 48431)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Eddie,

Er fænomenet nyt eller har det været sådan alle dage??

jeg forstod godt det med prisen - selvdet måske ikke fremgik af mit forrige indlæg.

Føromtalte "dims" fra Peugeot koster ca. 200 kr. kan monteres på alle biler - det var måske værk at prøve

Pærer er desværre ikke konstrueret til den ladespænding der er i biler nutildags, 12,0 Volt imod bilernes spænding på 13,5 - 14,25 Volt.

Sæt en spændingreducerende modstand på kørelysfunktionen - i dagslys er det jo underordnet om lyset er "skarpt". Kørelys skal blot være minimum 21 Watt foran på bilen.