tilbage

Land Rover Forum  

Index
48683: Olieskift (16-07-2007 09:27:05)
Søren Balle (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.212.172)
Hvad med lidt hjælp!!! er det forde det er en frilandsgris at ingen gider at svare op dette spørgsmål?

2138: Olieskift Freelander 2.0 D (27-07-2001 09:50:23)
hans jørgen vaaben (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej

Som ny ejer af en Freelander diesel vil jeg gerne selv skifte olie og filter. Men adgangen er spærret af bundpladen. Selv når jeg skruer de to bagerste bolte af i bundplanden går den ikke løs.

Er der nogen der har efaringer at øse af?

Hilsen
Hans Jørgen
Index
48684: sv: Olieskift (16-07-2007 09:50:13) (svar på 48683)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Hans Jørgen.

Jeg tror det ER fordi det er en Freelander, at ingen her på forum svarer.
Jeg tror i midlertid ikke, at det er af ond vilje, men simpelthen på grund af uvidenhed om freelandere, at der ikke er nogen der svarer dig.
Jeg har selv haft spørgsmål om Air con på en Defender, men i og men at næsten ingen selv roder med air con på defender, så får jeg aldrig hjælp til disse spørgsmål.

Jeg synes dog det er utroligt at ingen har skiftet olie på en Freelander. (så er det jo ikke så mærkeligt, at den har problemer med pålidligheden;-)

Jakob 6318.
Index
48694: sv: sv: Olieskift (16-07-2007 12:27:02) (svar på 48684)
Tomas Kjær #7894, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.117.3)
og så har den her side jo været nede det meste af weekenden + det er sommerferie jeg er sikker på du nok skal få svar

Tomas
Index
48702: sv: Olieskift (16-07-2007 14:07:14) (svar på 48683)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej
Nu er det jo et medlems forum, fortrinsvis for medlemmer. Så det at du ikke får svar samme dag, er jo ikke rigtigt noget du kan tillade dig at brokke dig over. At vi derimod har et åbent forum, så ikke-medlemmer også kan suge lidt viden til sig, det må da siges at være utroligt flot, og det syntes jeg blot du skal glæde dig over. Husk det!
Dermed skal dette ikke lyde som et surt opstød, blot en orientering om, at vi andre betaler i fællesskab til kassen, som holder denne fantastiske side kørende.

Hilsen Jimmi
..der er færdigpakket til bornholm, og GLÆDER sig.....
Index
48712: sv: sv: Olieskift (16-07-2007 15:40:51) (svar på 48702)
Søren Balle (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.212.172)
Jeg har da tænkt mig at melde mig ind :-)

Men du kender godt det med at man står nede i graven under bilen og glor på et problem. hvordan fanden får man dimsen af. :-))

hej

Søren Balle
Index
48735: sv: sv: sv: Olieskift (16-07-2007 22:07:07) (svar på 48712)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Klart klart. Og det er et rigtigt godt forum, og der er rigtig mange, der er gode til at svare med gode råd.

Og glæder mig da selvfølgelig til, at du melder dig ind, så du kan mødes med os andre og sparke lidt dæk....

Jimmi
Index
48740: sv: Olieskift (16-07-2007 22:40:11) (svar på 48683)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Søren;

Har ingen erfaringer om Freelander, men fandt en artikel om emnet (1,8 benzin og 2,0 Td4) i mit Land Rover Enthusiast maj 2006. Forsøger at gengive på dansk:

1. Bundpladen holdes fast af (citat) et utal af skruer og bolte i for- og bagkanten. (Desværre ingen detaljer herom)

2. Aftapningsproppen findes på bagsiden af bundkarret; løsnes og olien drænes ud.

3. Oliefilteret findes under et rundt dæksel med sekskanttop tæt på oliepinden - mellem motoren og køleren. Adgang til filteret på Td4 lettes ved at fjerne plastdækslet over motoren først.

4. Brug en top og forlænger til at skrue filterdækslet med sekskanttop af.

5. Når filterdækslet er fjernet, er der adgang til filterelementet. Fjern det og sørg samtidig for at samle oliespild op med en klud.

6. Fjern og kassér O-ringen øverst på filterdækslet.

7. Rens og tør filterdækslet grundigt.

8. Sæt den nye O-ring fast på filterdækslet.

9. Tag en kaffepause (OK, tilføjet for egen regning)

10. Læg det nye filterelement (reservedelsnr. LRF100150L) ned i filterholderen. Der er ikke forskel på op og ned på filteret ...

11. Sæt fitlerdækslet på og skru det fast med 25 Nm (ca. 10 kg træk på en 25 cm lang skraldenøgle)

12. Sæt aftapningsproppen i igen og spænd til 28 Nm.

13. Montér bundpladen igen.

14. Fyld frisk motorolie på og kontrollér oliestanden (Td4 tager nominelt 6,8 liter)

15. Lad motoren køre sig driftvarm, stop den og kontrollér oliestanden igen.

Det er en fin bil du har, og du har ingen grund til at skamme dig over den !

Når der ikke lige kommer et svar, er det sjældent mangel på god vilje. Jeg forstår godt din utålmodighed, når man nu har sat sig op til operationen. Men på et frivilligt forum handler det om at spørgsmål og svar lige skal 'finde hinanden', og det kan godt tage lidt tid.

Blink & vink,

Peter Vinter
(Range Rover Classic)
Index
48741: sv: sv: Olieskift (16-07-2007 22:53:58) (svar på 48740)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej igen, Søren;

Vedlægger lige et scannet billede af bundproppens placering.

Peter.
Index
48786: sv: sv: sv: Olieskift (17-07-2007 20:23:55) (svar på 48741)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.57.53)
En løsning hvis man vil lave sin bil selv, kunne også være at købe en værksteds manual??
Index
48789: sv: sv: sv: sv: Olieskift (17-07-2007 20:56:03) (svar på 48786)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Og en sådan kan med fordel købes i klubbutikken!
Det er altid rart at have noget at kigge i, hvis man er i tvivl - held og lykke med at få sorte fingre.
Index
48971: sv: sv: Olieskift (25-07-2007 13:45:14) (svar på 48740)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Fandt lige dette omkring bundpladen - msåke det kan hjælpe nogen

Mvh
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili