tilbage

Land Rover Forum  

Index
48583: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (11-07-2007 16:23:02)
Mikkel Pærremand #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Halløjsa i Land-Rover feriende fæller.

Jeg har fået et problem - når jeg vil skifte gear i min Td4 Freelander, så virker det som om, at koblingspladen ikke bliver løftet helt "fri" og den kan næsten ikke komme i gear.

Vandringen på pedalen er nogle gange normal - og det samme er skiftet, andre gange er den helt vildt slap på det første stykke, for så, at gribe på de sidste par centimeter. I tilfælde nummer to er det, at det er tæt på umuligt at skifte gear.

Kan jeg være "heldig" at min kobling bare skal luftes ud?
Eller er jeg ude i en værre omgang udskiftning af dit og dat? Jeg har tidligere fået skiftet "master slave cylinder" og frygter sådan set, at det er det samme denne gang - hvilket jeg bare slet ikke kan forstå, da jeg egentligt ikke har kørt terræn i flere uger nu, og problemet er kommet...siden i går aftes!
Index
48584: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (11-07-2007 16:39:50) (svar på 48583)
Mikkel Pærremand #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Alternativt et godt værksted i Østjylland?

Ikke Terminalen, dem har jeg ikke fidus til, efter de fejldianosticerede min brors Freelander.

Og ikke Bertelsen, de har først tid i uge 31.

Er der andre der kan lave LR på de her kanter?

/Mikkel

Der nu har en bil, der ikke vil i nogle som helst gear.
Index
48591: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (11-07-2007 19:48:45) (svar på 48584)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
kontroller væskestand.

en ordentlig mekaniker kan godt hjælpe dig med den kobling.

/tony
Index
48623: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (12-07-2007 15:21:53) (svar på 48591)
Mikkel Pærremand #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Ja, den lokale undercover-mekaniker mener også det er et spørgsmål om noget væskestand.

Han kunne dog ikke forstå, at jeg ikke kunne få den i gear, når motoren er slukket. Hm, pis.

Jeg har bare ikke gejsten til at betale for endnu en rep. på den stakkels Freelander. Jeg frygter det er "master slave cylinder" der er røget sig en tur. Men kan sådan en blive slidt i stykker på 30.000 km?
Index
48639: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (13-07-2007 08:41:20) (svar på 48623)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Det skulle da gerne holde mere end 30kkm ville jeg mene.

Det kan jo godt skyldes manglende udkobling hvis du ikke kan få den i gear med motoren slukket. At tørne motoren med gearstangen, hvis tandhjulene ikke står lige overfor hinanden, kan vel nok være svært. Prøv evt. at rokke bilen lidt frem og tilbage.

/tony
Index
48647: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (13-07-2007 12:21:13) (svar på 48639)
Mikkel Pærremand #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Ja...

Nu fik jeg lige luftet koblingen ud. Nu virker den igen, men mek'eren lagde ikke skjul på, at han syntes det var meget sært.

Nu er han ikke LR ekspert, men han kunne ikke forstå, at der kom luft i systemet. Og han mente også, at såfremt det var slavecylinder-tingen, så måtte det være en form for garanti-reparation fra LR DK's side.

Nu ser jeg på det, kører i den til den holder op med at virke igen...
Index
48648: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (13-07-2007 14:30:23) (svar på 48647)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Mikkel

Nu skriver du ikke noget om hvor gammel en bil vi taler om eller hvor mange km den har kørt, så det er svært at forholde sig generelt til det med garanti.

Men du skriver at du for nylig har fået udskiftet slavecylinderen så det er næppe sansynligt at det er der fejlen skal søges, men hvis det er og det er en original del du har udskiftet med, så vil du være dækket af garanti for netop den del.
Men jeg tror nærmere du skal se i den anden ende af koblingssystemet, nemlig på din koblings hovedcylinder. Det er sansynligt at de to dele slides lige hurtigt og når du lige har skiftet slaven så !!!
Hvis din hovedcylinder er ved at være slidt vil du netop opleve det fænomen at der ganske langsomt kommer luft i systemet.

Mvh. Benny #2711
Index
48650: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (13-07-2007 18:22:01) (svar på 48648)
Mikkel Pærremand #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Hej Benny,

Det er Freelander Td4 fra 2001, den havde kørt ca. 120.000 km da jeg fik skiftet det der på regningen står som "master slave cylinder". Det blev lavet med originale dele, på aut. LR værksted.

Så har jeg kørt 150.000 km nu, og så gik den langsomt i stykker onsdag morgen. (Faktisk i løbet af en 50km's tur)

Nu er den luftet ud, og så skifter den gear igen.

Men delen er, såfremt det er den, gået i stykker på 14 måneder, 30.000km, og det kan vel egentligt ikke passe. Hvis det er tilfældet, så er det jo bittert, at der kun er et års garanti på reservelene fra Land Rover.

Hvis det er som du beskriver Benny, koblings hovedcylinder, så lyder det uforholdsmæssigt dyrt - alene i arbejdstimer.

Så jeg lever jeg nok med, at der langsomt kommer luft i systemet de næste par uger.
Index
48651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (13-07-2007 18:57:21) (svar på 48650)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.71)
Øøøøeee-døøee? master slavecylinder? det må være en såkaldt
ordsammenskrivning, dansk sprognævn kan dog næppe forklare
da det er engelske ord. Mastercylinderen er den koblingspedalen påvirker, slavecylinderen er den der trykker på udrykkerarmen og udløser koblingen, måske har de skiftet begge for ens pris.
Index
48654: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (13-07-2007 20:44:29) (svar på 48651)
Mikkel Pærremand #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Hm, nå. Der kan man bare se! Jeg troede bare det var en bestemt...dims...der hed det der på engelsk.

Men ja, så har de nok skiftet hele pivtøjet dengang, for de brugte også to arbejdsdage på det. Det hele var dog gratis og på LR garanti.

Jeg køber snart en anden bil.
Index
48737: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (16-07-2007 22:12:34) (svar på 48654)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.33)
Personligt har jeg aldrig haft med Freelanderkobling at gøre men jeg ved fra mit "netværk" at der har været meget
bøvl med netop Freelanderkobling, og at det har givet selv garvede mekanikere grå hår og rynkede pander, dog et spagt
bud, slangen fra karosse til koblingshus er en ofte overset skurk, få undersøgt om der nok hul igennem.
Index
48815: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (18-07-2007 14:06:03) (svar på 48623)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Jeg har lige skiftet master og slave på koblingen i min V8.
Den holdt 150000 km - det koster ca 600 kr for nyt men man kan købe repairkit
Hilsen Kenn
Index
48851: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsspørgsmål - tror jeg... (20-07-2007 17:02:35) (svar på 48815)
Mikkel Pærremand #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Ja, nu er den repareret.

Jeg sendte Freelanderen med Dansk Autohjælp op til Land Rover i Ålborg. Da de har gloet på den et par timer, så ringer de, fordi bilen jo kører fint, og de lige umiddelbart ikke kan se nogen fejl.

Så sagde jeg, at de måske skulle kigge på slavecylinderen, og se om den ikke måske var lidt defekt - præcist som den var den 29. april 2006 da jeg sidst fik skiftet den. Eftersom jeg har fået luftet koblingen ud to gange på seks dage, så er der jo nok et eller andet der er defekt.

Og jo, så ringede de tilbage lidt senere, for den havde da godt nok været en smule utæt. Nu har de sendt "sagen" eller hvad man kalder det, til LR DK som en reklamationssag. Så håber jeg de siger at det må have været en mandagsdel jeg fik monteret dengang. Ellers er jeg ved at være træt af, at få skiftet de der dele.