tilbage

Land Rover Forum  

Index
48692: Elektrisk problem (16-07-2007 12:02:31)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej alle

Jeg har en Range Roverr, VM diesel, årgang 87. Jeg har haft motoren skilt ad og samlet igen og den kører tilsyneladende ok nu, tilsyneladende fordi den endnu ikke har kørt en meter og den skal altså testes på vejen inden det er dømt ok. Det er ikke problemet, men derimod at jeg ikke kan stoppe bæstet. Når jeg drejer nøglen og tager nølen ud af tændingslåsen kører motoren videre. Den afbryder med andre ord ikke spændingen til magnetventilen på pumpen. Når jeg så tager ledningen til ladelampen af på generatoren stopper motoren! Hvorfor? Nogle gange stopper den selv efter 1 til 10 sekunder, nogle lidt længere tid, nogle enkele gange stopper den ikke og så afbryder jeg den. Jeg har checket relæer og div. ledninger, stelforbindelser, og hvad jeg ellers har kunnet og jeg kan ikke finde fejlen!!! Når stikkene på instrumentgruppen ikke er monteret virker alt som det skal, så det ser ud som om ledningen til ladelampen har en indflydelse. Det skal siges da jeg monterede motoren lavede jeg en fejl og vendte ledninger på generatoren forkert, ledningen til ladelampen blev sat til der hvor omdrejningstælleren skulle side og omdrejningstælleren blev sat til ladelampens stik. De sidder rigtigt nu (tror jeg nok), alle systemer virker bortset fra at motoren ikke stopper. Jeg har prøvet med en anden instrumentgrupper og resultatet er det samme. Er der nogle der har nogen gode ideer? Er det et kendt problem? Jeg har inden problemet opstod skiftet tændingskontakten. Magnetventilen på pumper har jeg overvejet at skifte men tror ikke rigtig på det da den dels klikker fint og jo afbryder når jeg tager ledningen af generatoren så det kan næsten ikke være den... Et længere skriv men problemet er reelt! Hjæælp!

Med sommerhilsener
Jesper, medl. nr. 7282
Index
48718: sv: Elektrisk problem (16-07-2007 16:35:19) (svar på 48692)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
hej jesper...

måske er det dit bundstykke til tændingslåsen..? Jeg har ihvertfald haft en del mærklige problemer med den, på ndre biler dog. blandt andet den manglende evne til at slukke.

hilsen

Stephan
Index
48723: sv: sv: Elektrisk problem (16-07-2007 17:35:30) (svar på 48718)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Stephan

Det tror jeg nu ikke da den er skiftet for ca. 10000 km siden. Blev skiftet fordi starteren blev ved med at køre...

Mvh
Jesper
Index
48727: sv: sv: sv: Elektrisk problem (16-07-2007 20:08:47) (svar på 48723)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Så må du måle på magnetventilen, og se om der stadig er spænding på når du slukker med nøglen.

/tony
Index
48752: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (17-07-2007 10:31:35) (svar på 48727)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Tony

Strengt taget har jeg ikke målt om der er spænding på magnetventilen når jeg drejer nøglen men motoren kører videre og stopper først når jeg tager ladelampeledningen af generatoren så der må være spænding på. Men vil måle næste gang jeg kigger på det for en god ordens skyld. Har for at udelukke tændindsnøglekontakten prøvet at skille stikket på kablebundet, der er 4 ledninger, ad og motoren kører videre, det skulle den jo ikke kunne... stopper igen først hvis jeg tager foromtalte ledning af generatoren, hvis ikke den altså stopper af sig selv efter 3 eller 5eller 10 sekunder eller hvor længe der nu går.

Mvh
Jesper, medl. nr. 7282
Index
48796: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (17-07-2007 22:52:27) (svar på 48752)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.111)
I motorrummets højre side på torpedovæggen bag et sort stykke plastic sidder en stribe relæer, prøv at undersøge om et af dem gør knuder; de er tåbeligt konstrueret,
man har sat kontaktsættet i en skålformet bund så den mindste vandindtrængning vil lave ravage.
Index
48831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (19-07-2007 10:04:49) (svar på 48796)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Har nu målt på magnetventilen og der er spænding på efter jeg drejer tændingsnøglen, dog ikke så meget ca. 1.3 volt men åbenbart nok til at den holdes åben... Hvor kommer den fra? Sært!
Ja der sidder tre relæer på torpedovæggen og de er checket.

Jesper. Medlem nr. 7282. Som virkelig savner at køre i Rangie'en! Kører pt en Escort fra 86 og det er ikke helt det samme!
Index
48832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (19-07-2007 10:15:49) (svar på 48831)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Det kunne tyde en kortslutning et eller andet sted eller en løs forbindelse på stel siden.
Man skulle tro du kunne mærke eller høre hvornår ventilen lukker. Efter min bedste overbevisning må en magnetventil være enten/eller, og det undrer hvis 1,3 volt er nok til at holde den åben.
Du kan jo prøve at måle hvor langt tilbage i kredsløbet du kan måle de 1,3 volt.

MVH Jakob Edelvold Scheibye, der ville ønske at min LR havde elektriske problemer i stedet en syg undervogn. Det ville passe bedre til mine tynde elektronikarme.
Index
48835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (19-07-2007 14:16:23) (svar på 48832)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Ja det lader til der er en kortslutning eller overgang et eller andet sted... Men hvor?! Jeg synes jeg har været i gennem det meste.
Der er samme spænding på magnetventilen som resten af systemet når motoren kører, når jeg drejer nøglen er der de der 1.3 volt indtil motoren stopper, enten af sig selv eller også år jeg tager ledningen af generatoren, så er der ingen spænding på. Sætter jeg tænding på uden at starte er der de samme ca. 12 v som på batteriet. Ventilens klikken er ret lille og spæd ved siden af sådan en VM-diesels larmen, støjsvag er ikke det rigtige ordvalgfor en VM-diesel! Faktisk kan man ikke høre noget som helst andet end motoren når man står med hovedet under hjælmen...

Jesper, som ikke er rigtig god til det elektriske og derfor, hvis jeg kunne vælge og der absolut skulle være nogle af slagsen, hellere ville have mekaniske problemer...(!)
Index
48844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (20-07-2007 09:18:14) (svar på 48835)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Du må følge ledningerne. Har du et diagram?

Du kan eventuelt prøve at trække nye ledninger parallelt med de gamle og tage de gamle fra. Så kan du jo se om fejlen ligger i ledningerne.

MVH
Jakob E S - Der nu har fået skruet min bagaksel på igen, med nye bøsninger over hele linjen.
Index
48846: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (20-07-2007 13:10:23) (svar på 48844)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Ja jeg har et diagram, har købt den officiel rep. håndbog, og har fulgt og bliver ved med at følge ledninger, relæer osv. Et eller andet sted må der være en fejl så magnetventilen får spænding...

Jesper, som leder videre. Suk...
Index
48847: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (20-07-2007 13:31:23) (svar på 48846)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Prøv at skille kredsløbet ad på midten (hvis du kan, ellers bare tag en ledning fra), og så se om du kan se fejlen på den ene eller anden side af det sted du skilte ad. Derefter prøver du igen. Ellers prøv som sagt at skifte ledningerne en efter en. når finer den der giver fejlen, så ved du hvor du skal ind og reparere dit ledningsnet.

Hvor bor du?

Jakob E S.
Index
48849: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (20-07-2007 15:29:41) (svar på 48847)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Jeg bor på Frederiksberg, bilen står i Måløv. Og nu tror jeg jeg vil forlade skærmen på arbejdspladsen og kigge på ledninger i stedet! Hvis ikke liige jeg tager ud og nyder solen.

God weekend
Jesper
Index
48850: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (20-07-2007 15:44:01) (svar på 48849)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=36783&f=&ex=1&s=20%2082%2040%2084&uid=962010438

I dette indlæg kan du se mit nummer. Ring hvis vil kigge forbi lørdag eller søndag eftermiddag. Jeg bor ikke så langt fra Måløv, og skal selv kigge på min bil disse dage.

Så vil jeg da gerne prøve at kigge lidt på din bil også. Det kræver selvfølgelig, at den kan køre derned.

Jakob E S
Index
48907: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elektrisk problem (23-07-2007 13:00:53) (svar på 48850)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Problemet er løst! Det viste sig at være magnetventilen som var defekt. Den er nu skiftet og det virker fint.
Hvorfor der så er 1.3 volt på når man drejer tængingsnøglen ved jeg ikke men det virker...

Tak for input.

Mvh
Jesper