tilbage

Land Rover Forum  

Index
48853: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (20-07-2007 18:38:53)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.63.131)
Hej alle.

Jeg vil lige dele min glæde og begejstring for min blå engelske bil med jer.
Har lige været 12 dage i Sverige med kæresten (omkring Vättern), i al slags vejr med dn gamle blå 90". Fed tur!
Trods to dårlige railko-bøsninger og en utæt dieselpumpe og det løse), førte den dejlige bil os rundt med stoisk ro på de svenske skovveje. Den agerede køkkenskab, tørresnor og tørreskab og der er ikke den ting der ikke er blevet hængt op i tagrenden. Fantastisk køretøj.
Og så mødte vi lige en flok østjyder i deres 110" bus i Harga, ved Vätterns nordende, på vej til Nordkapp.

Efter vinterens motordårligdomme og reparationer og svigtende tiltro til bilen er min tillid til "Die blaue Engel" genoprettet :-D

God sommer til jer alle, og god vind på jeres rejser hvor de så end går hen

LR-hilsen Jens
Index
48855: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (20-07-2007 20:09:57) (svar på 48853)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Jens

Jamen du har da såvidt jeg erindrer et fabelagtig køretøj med al den charme man kunne ønske sig. ;-)
Jeg og fruen har nu også været på de kanter både nord for vännern og Vättern
her i sommer men mødte ikke en eneste LR når vi campede men ellers må vi sige at turen rundt i sverige og norge er lige noget for en LR uanset alder.
(altså bilens)
Nå men vi må lige snakkes ved en af dagene.

Hils din udkårne

Anneliese & Peter
Index
48862: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (20-07-2007 23:52:59) (svar på 48853)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Tillykke med ferien, man kan jo blive helt misundelig, især når man ser det idylliske billede. :-)

Men et tysk navn til en englænder? Går det an?

Hilsen Niels
Index
48864: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 06:46:51) (svar på 48853)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.226)
Idyllisk!!!

Det ser ud som om det er "in the middle of no where"

Har I camperet uden for lands lov og ret, vildmarkscamping?

Jeg synes det lyder meget spændende, men kan ikke rigtig finde nogen entydige regler for dette. Jeg kunne selv svært godt tænke mig denne fredelige form for camping, men kan ikke finde nogen helt entydige regler for det.

Nogen hints?

mvh
Knud
Index
48865: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 08:06:55) (svar på 48864)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Knud

Hvis det er i sverige du kunne tænke dig at slå dine folder så gælder allemansretten.
Allemansretten er kort fortalt en regel der siger: Brug naturen alt det du vil men gør det med respekt og efterlad den som du gerne selv vil modtage den.
I sverige er næsten alt tilladt mht. brug af naturen men selvfølgelig er der restriktioner.......De har noget der hedder Vattenskydsområde.
I de områder er det ikke tilladt at færdes men de er tilgængæld godt skiltet så det skulle ikke være til at ta fejl af

På med vanten.........eller regntøjet ;-)

Peter Toft
Index
48866: sv: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 08:24:48) (svar på 48865)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
og inden vi starter en bølge af danske LR kolonner i de svenske fjelde, skulle vi tilføje:

AL motoriseret færdsel uden for anlagt vej, er strengt forbudt - det gælder i Sverige og især i Norge, hvor de holder ganske strengt på dette.

Det er dermed også forbudt at køre sin land rover ind i terrænet for at campere - desværre.

Kan man opnå grundejerens tilladelse er det naturligvis en anden sag. Det eneste man må er at parkere og campere i umiddelbar tilknytning til vejen, det vil sige lige ved siden af og ikke flere hundrede meter inde i skoven.

At mange så gør det alligevel er en anden sag, der er jo ikke den store vildmarks-feeling ude ved grusvejen, men sådan er reglerne altså.

Svenskerne tolerer en del, men de sidste år har der været megen polemik om "storbyboere" der med allamandsretten i hånden, indtager og vandaliserer forskellige områder, private strande osv og ikke ryder op efter sig.

Griber man det lidt ydmygt an,og rydder op efter sig kommer man ganske langt uden skideballer i sverige.

Men for at være helt konkret er det IKKE tilladt at liiige liste sin landrover ind i terrænnet for at parkere og slå lejr.

Der findes dog mange små listige steder, udlagt som P-pladser i skoven og lign. hvor man kan komme lidt væk fra vejen og få den rigtige følelse af at være væk fra det hele, Tolarpsfallet er et godt eksempel, her kan man campe og parkere i et større område ved søer, klipper osv.

Mvh Benno

Index
48867: sv: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 08:26:42) (svar på 48865)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.226)
Gælder det også på privat ejendom?

Det er jo ikke let at vide, om det er private skove eller statsskove eller arealer?

mvh
Knud
Index
48868: sv: sv: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 08:35:56) (svar på 48867)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Nej, præcis.

I Sverige er allamandsretten lidt uklart defineret, men man skelner mellem dyrket/uopdyrket/anlagt/ikke anlagt område.

For uopdyrket område kan du regne med smame regler for færdsel, men al færdsel skal som sagt være til fods, jeg mailer dig en hurtig beskrivelse - eller søg på "allamansrätt" på nettet, så får du en del frem. (Sverige)

(Eller norge: "fri ferdsel i utmark")

Mvh Benno
Index
48869: sv: sv: sv: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 09:08:55) (svar på 48868)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.247.47)
Benno beskriver allemandsretten i Sverige rigtig fint. Det er en god idé at sætte sig ind i reglerne, før man begiver sig ud i "vildmarken". Der er nemlig ikke kun tale om, at man har ret til at campere overalt.

Men reglerne er efter min mening godt skruet sammen, fordi de sikrer en god balance mellem ønsket om at bruge naturen - og beskytte den. Her i Danmark kunne vi sådan set lære lidt, for her lader vi campingbiler husere alle vegne, og affaldet flyder i skoven og på strandene...

Jeg er netop vendt hjem fra et par uger deroppe og kan varmt anbefale at bruge Land Roveren som turbil på denne måde. Det er fedt...

Bedste hilsner
Martin
som kalder sin gamle LR-tøs for "Bertha" (det kan både udtales på dansk, engelsk og tysk)
Index
48870: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 10:00:53) (svar på 48869)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Det med at campere i sverig, har jeg altid haft god succe med. Hvis man giver sig lidt tid, og leder efter en god plet, så finder man den også.

Jeg har f.x. prøvet at køre 3-4km ind i en skov på en lille vej (læs: 2 hjul spor i græsset)

Så havde vi sat tagteltet op og lavet mad, da en mand kommer forbi, og siger pænt goddag. Det er så hans skov.
Han siger så at vi skal huske et ryde op, og selvfølig gør vi da det.

næste morgen kommer han forbi igen med sin hund, siger pænt godmorgen, at at vi må have en forsat god tur.

Vi ryder pænt op og køre vidre ud af vejen..

Hvis vi havde undersøgt området INDEN vi var standet for at sætte tælt op, vile vi så have opdaget at vi faktisk var kørt rundt. og den vej vi kørte på måske kun var 4,5km lang.. og hans hus lå for enden....

De er flinke der over på den anden side af vandet.
Jeg er sikker på at, når jeg får en LR igen, så går den næste ferie også med at finde små skovsøer, eller vandfald at ligge op af .. det er hyggeligt at holde ferie sådan.

jeg mener at have læst et sted at man bare skal holde sig 250m fra privat ejendom.

jeg tror nok nermere at det drejer sig om at være høflig og ikke larme / svine .

God ferie..
Index
48871: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (21-07-2007 10:14:44) (svar på 48870)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.63.131)
He he.

Ja allemandsretten er super!

Billedet ser måske lidt vildere ud end det var i virkeligheden. Vi havde nemlig held med at finde en masse små tømmerpladser og lignende små rydninger lige op til skovvejene. Så bakkede vi bilen ind på pladsen, men med kofangeren max 2-3 meter fra selve skovvejen. Altså ikke mere end hvis man var bakket ind for at vende. Det har fungeret super, og der er ikke nogen der har studset over det. Og så rydder man selvfølgelig FULDSTÆNDIG op efter sig når man kører igen.

Jeg vedlægger lige et billede af samme camp fra dagen efter, da vi drog afsted igen. Det er taget i Tiveden, mellem de store søer, og bilen holder samme sted.

Nu var der meget tørt hvor vi holdt på billedet, men ellers kan man også sagtens lave små bål. Vi havde en feltspade med, så vi vendte en stor tørv, vandede den og lavede en jordvold omkring og så sankede vi lidt brænde og vupti - ingen myg ;-) Dagen efter graver man lidt så asken bliver blandet med jord og dækker til igen. Så kan man ikke se at der har været bål.

Lidt erfaringer til deling. Og husk endelig at engelske specialøl er billigere i Systembolaget end i Superbest og Føtex.

God ferie til alle og godt landsstævne

Jens
Index
48883: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Den trofaste blå følgesvend og pakæsel (22-07-2007 00:40:05) (svar på 48871)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Allemandsretten kort:

Allemansrätten är ett begrepp som trängt djupt in i svenskens medvetande men det finns ingenting i lagen som säger vad allemansrätten är för något eller vad den omfattar.

Allemansrätten gäller på platser i naturen där rörelsefriheten inte regleras genom direkta föreskrifter eller lagar. Man kan självklart inte hävda allemansrätten i exempelvis stans parker. Inte heller på enskild mark.
Under dessa förutsättningar talar allemansrätten också om vad du får göra.

Du får jogga, cykla, rida och åka skidor över annans mark - men inte över tomt, plantering eller gröda. Du får gå genom betesmark men inte störa boskap eller skada stängsel.

Du får parkera och ställa husvagn direkt intill vägen men inte hindra övrig trafik eller de som arbetar i skog och mark.

Du får förtöja båten, gå iland och bada vid annans strand utom i närheten av boningshus eller där landstigningsförbud gäller.

Stör inte djurlivet. Hunden måste hållas kopplad under tiden den 1 mars - 20 augusti.

Du får fritt fiska med spö och liknande redskap vid kusterna och i landets största sjöar. I övriga sjöar krävs tillstånd.

Det finns inga ”motoriserad allamansrätt”, ifölga gällande lag är det forbjudat at föra motoriserade fordon i terräng och på private vägar, som vid skyltning är stängt for ovidkommande trafik.


Den norske allemandsret er nogenlunde magen til, med få ændringer. Mvh B