tilbage

Land Rover Forum  

Index
49091: Skift af swivelhouse A-Z (28-07-2007 22:14:43)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.107.66)
Vær hilset ærede forum.

Så er tiden kommet til at jeg skal have skiftet Railko-bøsninger i begge sider på min 90 " fra ´87.

Kan jeg uden videre afmontere min swivelpin og bedømme hvor stor skaden på bøsningen og den foring bøsningen ligger i, uden at skille hele huset ad? Kan en swivelpin gnave sig igennem foringen, og gnave løs i krom-kuglen? Der er en hel del slør (læs super meget).

Er der nogen af jeg garvede mekkere der har erfaring med at købe et swivelpin-set hos f.eks. Paddocks? Hvilke stumper er der I?

Med venlig hilsen Jens Jagd
Index
49092: sv: Skift af swivelhouse A-Z (28-07-2007 22:32:24) (svar på 49091)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Godaften Jens

Jamen da ...er die blaue engel i udu.
Nå spøg til side..........lige det med rækkefølgen for demontering af svirvelhuse vil jeg ikke gøre mig klog på men inden du sender bud via england så prøv da lige williams........det er da lidt tættere på .

Håber da hun kommer over hendes vakkelvorenhed ;-)

Peter Toft
Index
49093: Byt til nyt (28-07-2007 22:46:12) (svar på 49091)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.234.114)
Hej Jens
Ang. Spoergsmål 1: Det hele skal splittes ad i swirvel huset. Det der kan drille lidt er de to bolte 12 kant som calibrene hver er monteret med, de skal som regl overtales til sammen arbejde til foelgende demontage. Ellers er det ret frem efter manualen. Rekvirer evt. enkelte arbejds blade i DLRK TekniskBiblo.

Ang spoergsmål 2: Koeb komplet set stumper til hver side, med mindre dine chrome kugler er 100%, da kan evt. du skifte railco bøsning og leje pande i bunden af chrome kuglen, dertil selvfoelgelig alle incl. pakninger og pak daaser. Men overvej ogsaa hvor slidte dine hjulnavlejer er da de hele alligevel er adslidt.

Paa Paddock kan man ogsaa keobe nogle gummigaiters til beskyttelse af chrome eller teflon kuglerne.Disse findes tilsvarende til serie bilerne bare i læder.

Godt mod

K.Boegvad
Index
49094: sv: Byt til nyt (28-07-2007 23:02:46) (svar på 49093)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.107.66)
Hej Karsten og Peter.

Tak for hurtige svar.

Karsten, jeg kan se at du har taget hele molevitten af ved at skrue krom-kuglen af selve akslen. Kan man uden videre gøre det? Det er jo unægtelig noget lettere at skille ad når man kan få det op på et bord på værkstedet. Mener du også at jeg skal købe nye krom-kugler? De ser faktisk gode ud, med en lille smule rust på den højre, men ikke mere end det kan tages af med lidt super fint smergellærred...

Hilsen Jens

P.S. Jeg har købt hjullejer, da jeg troede at det var dem der skulle skiftes i starten...men ak nej...
Index
49106: Split ad og samle igen (29-07-2007 10:12:53) (svar på 49094)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.234.114)
Hej igen Jens.

Det er dine muligheder alt efter dine værksteds forhold.

1:Af med hele klumpen og split den ad på filebænken.
Vær dog opmærksom på ved denne version, når du skal montere igen, at railco skal shimmes op ved korrekt vægt belastning. Det kan godt være lidt klodset at gøre det på filenbænken.

2:Find en taburrat / Stol eller lign. i god sidde højde
og start fra en ende af og arbejd dig ind.
Der er mange bolte som er sværere at komme til når klumpen sidder på fortøjet, men modsat sidder den til gengæld ordenlig fast så du kan hive til.

Jeg vil splitte den ad bid for bid på bilen, samle på filebænken, justere og shimme klumpen monteret på fortøjet.

Du behøver selvfølgelig ikke at tage diffet ud som jeg har gjort på billedet.

Dette er mit råd, ikke et endegyldigt svar:
Hvis din ene chrome kugle ikke er 100% pga. rust, slib den evt., men da skal du montere gaiters, så kan du holde den frisk og fin bag gummimanchetten.
De koster dig ca. 300kr i UK, men om det er det værd i forhold til en ny chromekugle?

God arbejds lyst.

Jeg skal selv igang med samme operation i uge 32, blot komplet, menes hermed alt i hele fortøjet, da jeg også ligger Custom Diff i og performance bremse skiver og klodser, forstærkede driv flanger m.m.

K.Bøgvad
Index
49192: sv: Split ad og samle igen (30-07-2007 22:46:58) (svar på 49106)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.107.66)
Hej igen, Karsten.

Tusind tak for gode råd mht. arbejdsgang mv. Det er bare en super LR-ånd :-D

Jeg tror at jeg vil følge dit råd og splitte det ad på bilen og samle igen på værkstedsbordet.

Ved du forresten hvor store (mm) de bolte der holder bremsekalibrene er? Jeg kunne godt rykke hjulet af for at tjekke selv, men jeg skal i Biltema imorgen tidlig, og kan nok ikke nå at pille hjulet af inden...

Held og lykke med dit eget projekt. Det lyder også spændende!

Endnu engang tak for hjælpen.

Mvh. Jens Jagd
Index
49196: sv: sv: Split ad og samle igen (31-07-2007 07:41:51) (svar på 49192)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.234.114)
Godmorgen
Gad vide om du når at læse mit svar?
Der er to bolte i hver side der holder og fixere calibrene.
Jeg har ikke bolte og skydelærer ved hånden så det her er hvad jeg kan give dig af info:
De har 12 kant hoved og er ca. 8mm, men er ikke 8.8 i styrke! de er 10.3 eller mere og har ikke metrisk gevind. Er lidt i tvivl om de er UNC eller WITHWORTH fingevind.
Så på bundlinien kan du KUN bruge de 4 bolte der beregnet til det.

MVH.
K.Bøgvad

Index
49198: sv: sv: sv: Split ad og samle igen (31-07-2007 08:38:36) (svar på 49196)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.226)
Uden at ville hænges op på det, mener jeg at kunne huske at der skal bruges en ½" 12-kantet top. Jeg er ikke mere sikker, end at jeg i dit sted også ville købe en 12-kantet 9/16" top. Suppler evt. med en ringgaffelnøgler i de samme størrelser. (Den kan du få brug for ifm dine kardanbolte en skønne dag.)
Det er UNF gevind formodentlig 7/16", men kan måske være 1/2". Det er svært at huske.

mvh
Knud