tilbage

Land Rover Forum  

Index
49243: Skotland - Maroc (01-08-2007 08:23:36)
Stéphane Bernheim #7612, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej,

Om 2 uge skal vi til Skotland, har nogen af Jer været derud? Hvis ja hvad er erfaringen?

Jeg er også ved at planlæge en tur til Marocco næste år og vil gerne høre fra nogel der har erfaring mht - udstyr, m.v

Hvad er den bedste sted til at bygge/montere en rollcage på en 90' - Kun forsædder og udvendigt?

På forhånd tak

Stéphane

300Tdi fra 97
Index
49249: sv: Skotland - Maroc (01-08-2007 12:13:22) (svar på 49243)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.194.210)
Scotland, helt fint. Vestkysten den kønneste? Hebriderne meget kønne kør så langt ud du kan komme
Orkney helt fantastiske, især hvis man er interesseret i sten/bronce/jernalder du sejler fra een af de nordlige byer i Scotland Scrabster, Gill's bay eller John O,Groats
Køb 'turen går til Scotland' ca. 120kr
Mit næste mål er Shetland, så der kan jeg ikke hjælpe

Mlrh Jørn
Index
49252: sv: Skotland - Maroc (01-08-2007 14:13:31) (svar på 49243)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Hej

Der er sikkert mange, der vil være uenige med mig i dette udsagn, men jeg prøver alligevel: Det er rigtig tralst at køre i Skotland med rattet i den forkerte side. Der er masser af uoverskuelige små vejstrækninger, hvor man bliver træt og gammel før tid af at sidde inde i vejkanten i stedet for at sidde ud ved midten af vejen.

(Og husk så at tape dine forlygter, så de ikke blænder de modkørende - de er jo justeret til at lyse længere frem i højre side - og derovre er det omvendt.).

Indøv et godt samarbejde med din forsædepassager. Han/hun bliver din co-driver i den yderste konsekvens. Se f.eks. for dig, at du kører bag ved denne helt uoverskuelig stak høballer på en traktoranhænger - og bare lige skal snuse ud for at kigge, om der er modkørende. Og det er jo også i Skotland engang imellem. Her skal din co-driver give dig en klar melding, for der er ikke plads til, at du selv kommer ud og kigger. Og du skal stole på meldingen. Det føles indimellem som at køre med bind for øjnene.

Uanset at vi har en Discovery holdende her, så bruger vi nu udlejningsbiler i Skotland, hvor vi har været ialt 6 gange.

Det er stort, flot og har en natur, der er forpustende at vandre i. Masser af gode små B&Bs (men også mindre gode). Ting tar tid i Skotland - køretider længere. Vejene er kringlede, så mange gange bliver køretider længere end, hvad man har estimeret. Plus de sædvanlige landlige forhindringer på de kanter, som omfatter store mængder af får på vejene.

Pas på om natten. De sorte får er usynlige. Det samme er kronhjortene. De sidstenævnte er nogen store krabater, som du (som elge) ikke vil have ind gennem forruden. Både de sorte får og kronhjorte har det med at gå ture på vejene om natten. Har selv oplevet et near-miss med sådan en krabat.

vh

jan




Index
49254: sv: sv: Skotland - Maroc (01-08-2007 16:37:36) (svar på 49252)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Klap lige hesten. Så er det heller ikke værre. Har selv kørt ca 25000km i afrika med rattet i modsatte side af de andre.
Det værste -synes jeg- er vognbaneskift til højre (overhalinger) på flersporede veje. Der kan sagtens ligge en lille bil og gemme sig på ydersiden af en 110".
Et sted hvor det er en fordel, er når man holder i en parkeringsbås ved vejsiden med fronten indad og skal bakke ud på vejen. Ja faktisk generelt når man skal bakke ud på vejen. Så kan man faktisk se om der kommer nogen kørende, hvilket kan være svært, når rattet sidder i den rigtige side.
Jeg havde dog også et fint samarbejde med forsædepassageren, som jeg stoler 100% på. Jeg er også blevet gift med hende senere. Det blev helt til en vane lige at spørge, om der var fri bane, i stedet for at kigge i højre sidespejl.

MVH

Jakob E S
Index
49261: sv: sv: sv: Skotland - Maroc (01-08-2007 20:18:23) (svar på 49254)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.226)
Jeg synes nu også det er et spørgsmål om vane at køre LHD i UK og RHD her hjemme.
Det er lige et spørgsmål om den første times tid, hvor det kan føles lidt bagvendt, men så er der også en række fordele, som man finder ud af, hen ad vejen.
Jeg har kørt adskillige tusinder miles og kilometer "i den forkerte side", og kan ærlig talt ikke se, at det skulle kunne afskrække.
mvh
Knud
Index
49275: sv: sv: sv: sv: Skotland - Maroc (02-08-2007 08:06:47) (svar på 49261)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Hej igen

Nu er der jo et stykke vej fra det jyske udtryk "rigtig tralst", og så til at afskrække og gøre det værre, end det er osv.

Jeg har kørt flere gange i Afrika, Skotland, England, Cypern og Israel - og min konklusion er, at det er rigtig tralst at køre med rattet i den forkerte side. Ihvertfald de steder i Afrika, hvor jeg har kørt, oplevede jeg det iøvrigt ikke så galt som i Skotland, hvor der er (ihvertfald hvis man vil omkring i naturen) mange små, snoede asfaltveje.

Det betyder ikke, at jeg vil afskrække folk fra at gøre det, men jeg ville blot gøre opmærksom på, hvad man skal holde øje med, hvis der var tale om en rookie, der skulle prøve det for første gang. Og på det punkt er vi jo enige; at det handler om et godt samarbejde med en co-driver på passagersædet.

Iøvrigt har vi ikke berørt den største fare, og det er refleksreaktioner. Jeg har faktisk prøvet at møde en bil lige rundt om et hjørne på en smal vej, og oplevet, at refleksreaktionen var at trække bilen til den forkerte side.

Tilbage til Skotland og Land Rover. Dem er der rigtigt mange af på de kanter! Et godt tip - hvis man er til fantastisk natur - er Isle of Skye.

vh

Jan