tilbage

Land Rover Forum  

Index
49279: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 09:10:18)
Brian Carmohn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.61.249.113)
Skal skifte forfjedre på min 110"

Skal støddæmper afmonteres helt? Eller kan det lade sig gøre ved at afmontere den nederste del af støddæmper og presse fjeder sammen?

Andre tips?

Mvh
Brian
#6470
Index
49282: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 10:33:25) (svar på 49279)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
dæmperen skal helt af
mvh
Hans
Index
49283: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 10:36:19) (svar på 49279)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Går ud fra at det er på din 110".

Du kan også afmontere støddæmpertårnet inde fra motorrummet, det er nogle gange nemmere at hive det hele op når man har løsnet dæmperen i bunden.

/tony
Index
49296: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 14:31:33) (svar på 49283)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.85.248)
Hold your horses there! Selvfølgelig kan man skifte forfjedre "nedefra" støddæmperne skal bare afmonteres forneden + tallerkenskiven der sidder m. to bolte; stik en passende planke ind mellem radiusarmen og vangen og pres nedad sålangt bremseslangen tillader, få evt. en medhjælper til at sammenpresse gasstøddæmpere og skifte fjederen, selv har jeg klaret det alene. Et tip, har du endnu ikke købt nye fjedre, så prøv nogle som sidder på RRC
m. mærkefarve rød/gul der er høje og moderat bløde, ej progressive og er eminente til terrænkørsel, giver et lift på ca. 4-5 cm. har du frontspil så prøv m. mærkefarve rød/hvid. De er yderst rimelige i pris og fåes hos de sædvanlige "reservedelspushere" De samme til begge sider.
Index
49303: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 15:47:05) (svar på 49296)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Brian

Jeg synes du skal gøre det Verner opfordrer til - nemlig klappe hesten.

Hvis du monterer fjedre fra en RRC som var godkendt til en totalvægt på 2500 kg på en 110" med en tilladt totalvægt på kg. 2950 eller 3050, foretager du en konstruktiv ændring der dels går ud over din bils evne til at bære fuld last, dels aner du ikke hvordan bilen vil opføre sig i en kritisk situation. Der er trods alt en årsag til at der er monteret forskellige fjedre på de forskellige modeller. Går ud fra at du også bruger din bil på landevej, hvis det kun er til terrænkørsel er det nok lige meget.

mvh
Ib 0219
Index
49306: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 16:29:04) (svar på 49296)
Brian Carmohn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.113.170)
Tak for svar - jeg prøver Verners løsning.

(Jeg har købt heavy duty 110" fjedre fra Paddock (£13,46x2+fragt) og fjederklemmer hos THansen (kr.118 for 2 stk.))

Brian Carmohn
#6470
Index
49308: sv: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 18:00:04) (svar på 49306)
Morten Foged Bøgehøj #5278, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.246.152)
Pas på med billige fjederklemmmere, har selv bøjet en til ukendelighed, ved at afmonterer forhjedere på en 90 tommer. Det var næsten umulligt, og i hvertfald ikke ufarligt at pille den bøjede klemme af fjederen igen...
Hvis du løfter tårnet op går det meget nemt.
Det kan være en fordel at benytte en flaskedonkraft til at presse akslen nedad, det giver den fornødnende kontrol...
Index
49311: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 21:43:26) (svar på 49296)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Det lyder som dårlig værkstedshumor....
Hans
Index
49312: sv: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (02-08-2007 21:57:21) (svar på 49311)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.244)
Betræffende min tvivlsomme ven 0219 Ib Hammers indspark, så er det i hovedregelen aksel nr 2 der bærer den største vægtpåvirkning hvorimod aksel nr 1 er upåvirket.
Index
49327: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (03-08-2007 09:33:05) (svar på 49312)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Verner

Forakseltrykket på en Range Rover Classic er max 1000 kg - på en Defender 110" 1200 kg - altså 20% mere. Venligst oplys om du dokumenteret mener det er helt uden sikkerhedsrisiko at ændre en bil konstruktivt.

Hvis man bare, som du hævder, kunne benytte de samme fjedre var der nok ikke en flok specialicerede ingeniører der har brugt tid, afprøvninger og endelig officielle godkendelser på at konstruere og beregne fjedrenes dimensioner og belastninger og "samspillet" med resten af køretøjet, bl.a. styretøj og ophæng. Men det kan jo være jeg tager fejl og din modificering kan EU-godkendes og godkendes i en synshal?
Med dette mener jeg ikke om bilen er gået igennem syn, men om den specifikke ændring af fjedrene er godkendt.

Hvad hvis bilen bliver indblandet i et alvorligt uheld og man mener ændringen af fjedrene har gjort bilen ustabil, hvem tror du så får skylden?

Synes det er utroligt at man på dette Forum opfordrer til på den måde at "lege" med sikkerheden, det er trods alt ikke mere end et par dage siden nogle tærede bolte dræbte et par mennesker. Din opfordring er iøvrigt i strid med Forum's retningslinier, - der må ikke opfordres til overtrædelse af gældende dansk lovgivning.

med hilsen
Ib 0219

Index
49394: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (04-08-2007 21:29:03) (svar på 49327)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.169)
Min gode Ib Hammer, se, nu forholder det sig sådan at
RRC var standardmonteret på bagakslen med fjedre af nævnte farvekode fra 1970 til 1981 så man må formode at
Rover havde en forventning at de kunne bære de 1500 kg.
der var tilladt som max akseltryk. 1981 opgraderede man så, trods selvnivellering, grundet mere udstyr.
Det forekommer mig lidt søgt at henvise til en tragisk ulykke for at underbygge egen argumentation, en ulykke som alene skyldes manglende tilsyn og vedligeholdelse og ikke anvendelse af forkerte dele.
Index
49398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (04-08-2007 23:31:43) (svar på 49394)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Verner

Nu gik spørgsmålet på forfjedre og da du ikke har nævnt at du taler om bagfjedre kan der let opstå misforståelser.
At jeg nævner ulykken på Vejlefjord Broen var blot et eksempel hvor lidt der skal til når materiellet ikke er i orden, det være sig bolte eller fjerdre der ikke er godkendt til den pågældende model.

Du fik aldrig svaret på om din udskiftning af fjedrene specifikt var godkendt ved syn?

mvh
Ib 0219
Index
49408: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (05-08-2007 16:23:35) (svar på 49296)
Brian Carmohn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.113.170)
Til andre som kan benytte dette indlæg om skift af forfjedre:

1)Skift af forfjedre kunne godt lade sig gøre uden at afmontere støddæmper i toppen.
2)Som et medlem skrev skal man passe på de billige fjederklemmer - DE BØJER og kan virke livsfarlige!
3)Et godt råd er i øvrigt at have 4 stk. 10 mm bolte+møtrik x 30 mm i længden hvis skålen som fjeder hviler på skal afmonteres. Mine var rustet fast.

Tak for råd,
Brian #6470
Index
49411: sv: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (05-08-2007 21:56:08) (svar på 49408)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.3)
Naturligvis min bedste Ib Hammer, naturligvis blev min 11o
hcpu fremstillet til syn med nævnte fjedermontering såvel for 2 år siden som for en måned siden uden mundtlige ell.
skriftlige bemærkninger desangående, jeg har aldrig praktiseret at udskifte dele med det formål at få bilen gennem syn ligesålidt som jeg kører til synssteder som siges at syne hvadsomhelst.
Det hører med at der på bagakslen er monteret EMUfjedre
der er 30% blødere end standardfjedre og ligeledes 5cm.
længere, standard støddæmpere, endvidere er bilen nedvejet til 2400 kilo totalv.
og er monteret m. 7.50x16 dæk.
Jeg har prøvet at køre bilen hårdt på hullet, kurvet og ujævn vej, der er ingen tendens til unoder overhovedet, så nævnte montering kan anbefales.