49327:
sv: sv: sv: sv: sv: Skift af forfjedre 110" (03-08-2007 09:33:05) (svar på
49312)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Verner
Forakseltrykket på en Range Rover Classic er max 1000 kg - på en Defender 110" 1200 kg - altså 20% mere. Venligst oplys om du dokumenteret mener det er helt uden sikkerhedsrisiko at ændre en bil konstruktivt.
Hvis man bare, som du hævder, kunne benytte de samme fjedre var der nok ikke en flok specialicerede ingeniører der har brugt tid, afprøvninger og endelig officielle godkendelser på at konstruere og beregne fjedrenes dimensioner og belastninger og "samspillet" med resten af køretøjet, bl.a. styretøj og ophæng. Men det kan jo være jeg tager fejl og din modificering kan EU-godkendes og godkendes i en synshal?
Med dette mener jeg ikke om bilen er gået igennem syn, men om den specifikke ændring af fjedrene er godkendt.
Hvad hvis bilen bliver indblandet i et alvorligt uheld og man mener ændringen af fjedrene har gjort bilen ustabil, hvem tror du så får skylden?
Synes det er utroligt at man på dette Forum opfordrer til på den måde at "lege" med sikkerheden, det er trods alt ikke mere end et par dage siden nogle tærede bolte dræbte et par mennesker. Din opfordring er iøvrigt i strid med Forum's retningslinier, - der må ikke opfordres til overtrædelse af gældende dansk lovgivning.
med hilsen
Ib 0219