tilbage

Land Rover Forum  

Index
49318: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (02-08-2007 22:58:55)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Nu må det være. Min hverdags bil – en trofast P38 4,6 stw - har nu rundet 10 år og en kvart million kilometer og skal snart skiftes ud og det kunne være godt blive til en 110” Defender (da den vil se så ”pæn” ud i indkørselen sammen med min S2a fra 1966..).
Problemet er dog er at Land Rover Ltd. (af for mig urangsalige grunde) ikke har bygget er rigtig version (benzin) siden 98 hvor de havde 90” jubilæumsmodellen med en 4,0. Jeg har derfor tænkt på at evt. købe en 2006 Defender, og så få revet den forfærdelige ildelugtende fiskekutter maskine ud og erstatte den med en rigtig motor (4,0 eller 4,6 V8).
Derfor er spørgsmålet nu hvordan er det liiiige med motorophæng og gearkasse, da det (mærkeligt nok) åbenbart ikke er en hel almindelig konvertering.

Gode bud og idéer modtages gerne

Mvh,
Henning
Index
49320: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 07:44:30) (svar på 49318)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hej Henning,

Umiddelbart ville jeg snuppe motor og gearkasse fra en tidlig P38 f.eks. Den er nok den nemmeste at få til at være der. Men hvad med effekten? Der er sikkert ikke nogle nyere 110" der er typegodkendt til det maskineri der ligger i en nyere RR.
Ellers vil jeg tro du skal gøre som de fleste, nemlig forsøge at holde gearkassen samme sted, så du kan bruge de samme kardanaksler. Men om motoren så kan være der for torpedoen må guderne vide. At lave nye motor- og gearkasseophæng er en smal sag, der skal blot svejses lidt. Skal du have tomatgear i den?

/tony
Index
49325: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 09:06:15) (svar på 49320)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Jeg tror nu effekten ikke er noget problem, bremserne fra en 90" eller 110" med V8 er jo ikke umiddelbart anderledes end en med 300 tdi motor. tror sagtens de kan godkendes til det, så held og lykke med.

Men rent økonmisk tror jeg det vil være meget billigere at købe en defender med V8 og så sætte den komplet istand og gøre den lækker med nye dele, fremfor at anskaffe en årgang 2006 til sindsyg vægt/misundelses afgift og alt det ledningsnet til td5 motoren.
Index
49334: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 11:44:53) (svar på 49318)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Henning.

Har du overvejet at vente og se hvad Land Rover finder på til næste år?
Både ved 40- og 50års jubilæerne er der kommet limited edition modeller der havde benzinmotor.
Nu har de jo selvfølgelig ikke nogen benzin motor i programmet, der vil være forsvarlig at lægge i en Defender, så det kan jo være at en limited edition også må nøjes med en Ford Transit motor.

Er der nogen, der har hørt nogen rygter om hvad LR vil lave næste år?

MVLRH

Jakob E S.
Der også synes at en Defender ser pæn ud i Hennings indkørsel. Måske fordi jeg har set min egen holde der ;-)
Index
49336: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 11:52:26) (svar på 49334)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Om 2.4 Td4 motoren i Defender er en Ford Transit eller Jaguar motor kommer nok an på temperament, den sidder nemlig i begge biler - smiley

mvh
Ib 0219
Index
49341: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 12:23:28) (svar på 49336)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ja, så ville jeg da kalde det en Jaguar motor. Det er der ligesom mere prestige i.
Det er lidt det samme som, at min Defender per definition er blevet til et "Sport Utility Vehicle" pr. 25 april i år.
- Eller min tidligere firmabil: Mercedes cabriolet med 2,4liters motor, træk på alle hjul og stor hjul = GD 240 .-(

Fint skal det være.

Jakob E S
Index
49342: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 12:26:16) (svar på 49336)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Ib

Mig bekendt har jaguar ikke lavet dieselmotorer.

De har købt Ford's 2,2 liter diesel og forfinet topstykket lidt - og nu anvender de også 2,7 v6 fra PSA (som du selvfølgelig også ved ligger i bla. Disco 3 bare med en anden opsætning)

Så der er vel tale om en ford motor - og vel ikke underligt når man kigger på ejerskabet.

hilsen
Eddie
Index
49345: sv: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 13:22:54) (svar på 49342)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Eddie

Nu skriver jeg at den motor sidder i begge biler og ikke hvor den stammer fra og om man så vil referere til det ene eller andet bilmærke er et spørgsmål om temperament - igen med en smiley efter. Det er jo sommer og næsten weekend

TdV6 er udviklet i et joint venture samarbejde mellem PSA og Ford og var startet op inden Ford købte Land Rover, og motoren produceres på Ford's motorfabrik i England.

TdV8 er udviklet udelukkende til Land Rover og er ikke bare en V6'er med to cylindre mere, for nu at tage den sidste nye motor med.

med venlig hilsen og god weekend
Ib 0219
Index
49346: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 13:34:52) (svar på 49334)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Henning og Jakob

Jeg ville ikke satse på at der kommer en benzinmodel i 2008.

med venlig hilsen
Ib 0219
Index
49349: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 13:57:10) (svar på 49346)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvad med en special model i det hele taget? Kommer der en "spænende" Defender, eller bliver en eventuel jubilæumsmodel en af de andre modeller?

Jakob E S
PS Kom lige til at tænke over, at det jo ikke vil give mening, da det er Defender, der har rødder 60 år tilbage.

Index
49352: sv: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 14:17:58) (svar på 49349)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Tja - hvem ved - de har jo tidligere lavet en jubilæumsmodel som du selv har nævnt, men det er stadig først i 2008 der er jubilæum

bedste hilsner
Ib 0219
Index
49351: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 14:16:10) (svar på 49346)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Ib

Tak for info - selv om det er møg ærgeligt.

Ved du forøvrigt hvornår den sidste 110" blev produceret med V8 (evt NAS)?

på forhånd tak,
Henning
Index
49353: sv: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 14:28:33) (svar på 49351)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Henning

Så vidt jeg husker blev de sidste 500 stk 110" til Nordamerika leveret i 1996, og de sidste V8'ere i Europa blev produceret i 1998 (den omtalte 90" jubilæumsmodel med 4.0 og automatgear). Så vidt jeg husker er der ikke produceret 110" med 3.9/4.0 til det europæiske marked, men det er på "huskeren" idet vi i Danmark ikke har haft et marked for disse specielmodeller. De sidste 110 3.5 l V8 blev så vidt jeg husker produceret indtil midten af 90'erne.

Der er efterfølgende produceret 110 V8'ere til ROW - rest of world - men de kan ikke godkendes, hverken bil eller motor, i Danmark, så hold dig langt væk fra dem.

med venlig hilsen
Ib 0219
Index
49354: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 14:44:41) (svar på 49353)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Ib.

Var det ikke kun i alt 200-250 stk. 110" der officielt blev lavet til USA? Resten var da 90" eller hvad?

Hvad ved du i øvrigt om 2,8i med rækkesekser fra BMW, som blev lavet i Sydafrika på baggrund af 300tdi biler. De er meget populære dernede. Desværre sidder rattet i den forkerte side.

Lidt afledt af vores anden tråd: Land Rover er jo heller ikke som andre bilmærker. Til gengæld har jeg hørt om andre mærker hvor mærkeklub og importør har et tættere samarbejde, og hvor importøren holder arrangementer for at informere, servicere og "underholde" kunderne.
Jeg kunne godt forestille mig et klub arrangement hvor importøren sendte en foredragsholder, der kunne fortælle om NAS modeller, jubilæumsmodeller og kommende modeller. Know what I mean?....

Jakob

Index
49359: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (03-08-2007 15:49:21) (svar på 49354)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

De informationer jeg har siger 500 stk. og ja der er også lavet 90"ere et par gange.

Den sydafrikanske Defender blev som du nævner det produceret på BMW's fabrik i Sydafrika og blev udstyret med en BMW motor. Sikkert en udemærket og stærk motor, men da den var forbeholdt det sydafrikanske marked har vi ingen informationer om denne motor.

Som du kan se har jeg ændret navn fra Ib til Ib Hammer - fordi du spørger til noget arbejdsmæssigt og ikke bare lidt almen information

Jakob, hvad enten du bryder dig om det eller ej, Land Rover er som andre producenter, vi er bare så heldige at have nogle rigtigt entusiastiske kunder, der ind imellem er af den mening at de har købt fabrikken og alle dens ydelser, når de har købt en bil. Dette kan desværre med mellemrum give nogle næsten uløselige problemstillinger, fordi indfaldsvinklerne er så forskellige og de forhåbninger kunder kan have stort set er umulige at efterleve/efterkomme uden at det har en ikke ubetydelig indflydelse på firmaets politik og indtjening. Så det er desværre nok ikke bare lige, og i sidste ende er det noget der styres fra England og USA.

Du rører ved noget centralt - samarbejde - samarbejde skal for at virke gå to veje, og kigger du bare på Forum, så prøv at se hvor mange gange vi nævnes positivt, eller i Oasen. Hvor mange tror du der er bekendt med at priserne på stumper til ældre modeller indenfor de sidste to år i snit er sænket med 20-30%, nej det er lettere at "underholde" med en erfaring der tit er flere år gammel eller ofte er det noget man bare har hørt.

Prøv også at se hvad der sker hver gang der er en der nævner Freelander 1.8 på Forum - man får indtryk af at alle 1.8'ere har problemer med toppakningen, når man så ved hvor mange der er produceret og hvor få der reelt har haft problemet - nogle gange endda mere eller mindre selvforskyldt, så er den negative omtale vi ser skudt milevidt over målet. Det er bare så let at sige - jeg har hørt at der er problemer med det, uden reelt at have noget kendskab til problemet eller omfanget af samme.

Vi stiller gerne op til forskellige arrangementer og har gjort/gør det løbende i samarbejde med forhandlerne. Skal dette udvides gør vi det gerne, der skal bare være tale om samarbejde.

I sagens natur kan vi ikke "underholde" med information om kommende modeller, der er typisk en "frigivelsesdato" for den slags information, ligesom det er yderst begrænset hvad vi får af information om specielmodeller til forskellige markeder, f.eks det amerikanske, for bare at nævne et par af de emner du bringer på banen.

Vores Experience Center er faktisk et glimrende eksempel på hvad vi gør for at "underholde" og uddanne vores kunder, og specielt vores Trin 3 tur, Safarituren er mere underholdning end uddannelse.

Men det er et emne der måske kræver lidt mere end at ikke bare du og jeg bliver enige om et arrangement.

bedste hilsner og god weekend - ja jeg har fri i denne weekend - smiley
Ib Hammer
Land Rover Danmark A/S
Index
50059: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (18-08-2007 23:40:29) (svar på 49359)
Poul Helmer Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.211.167)
Kan varmt anbefale Land Rover DK's Experience Center aktiviteter. Har deltaget i flere af dem og altid med stort udbytte...
- og nej, jeg er ikke på land Rover DK's lønnings- eller sponsorliste, men har i perioden 2001-2006 haft nogle fantastisk gode oplevelser med såvel min Land Rover som med importør og autoriseret forhandler i kalundborg.
Med venlig Land Roverhilsen
Index
49434: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel til Benzin - Hvordan gør man det? (06-08-2007 13:32:43) (svar på 49353)
jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.66.186)
Jubelæums Defenderen fra 1998 var, så vidt jeg er orienteret, NAS restlageret der blev lakeret i den specielle blå/grønne farve, og så afviklet i Europa. Modellen kunne ikke sælges efter 1997 i USA, da den ikke havde airbags eller side protection. Det kan være Land Rover ligger inde med andre restlagre der kan laves til 2008 jubilæums modeller.