tilbage

Land Rover Forum  

Index
49489: Hej L.R. kyndige (07-08-2007 13:29:46)
Hans-Aage Larsen #5477, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 131.165.53.2)
Er der nogen af jer der har arbejdet/ kendskab til serie biler, der vil hjælpe mig med et par spørgsmål, jeg er meget i tvivl om.
!. Hvad " bestemmer" om en seriebil har hjulbrønd i hjelmen eller ikke ?- da jeg har haft flere årgange hvor der ikke har været , jeg har også hørt omtale en " høj" motorhjelm.
2, Er den 6. cyl. rover bensinmotor topventileret og er den til at få reservedele til stadigvæk.
Med tak for e.v.t. besvarelse samt med ønsket om et par gode sommermådeder til jer alle.
M.V.H.
Hans - Aage
Index
49490: sv: Hej L.R. kyndige (07-08-2007 13:40:58) (svar på 49489)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.169.15)
Jeg skal kun udtale mig om den 6-cyl. motor.
Den har sidestillede udstødningsventiler og topstillede indsugningsventiler, en halvtopper også kaldet. Motoren blev brugt i salig Rover 90, 100 og 3 ltr. fra halvtredserne og tredserne.
Denne konstruktion deler den med bl.a. Bentley og Rolls Royce fra halvtredserne, og hvis jeg husker rigtigt også Humber Super Snipe fra fyrrerne og halvtredserne.
Da jeg havde en sådan indretning i en S3 bus, var det til at få stumper, hvis man besad den fornødne økonomiske formåen.
Det er en herlig motor, med et enormt sejtræk, men ret skrøbelig og bøvlet at arbejde på, specielt med udst. ventilerne.
Jeg ville dog gerne have en sådan fætter igen.

Det med reservehjul på hjælmen er vist valgfrit.

mvh
Knud
Index
49493: sv: sv: Hej L.R. kyndige (07-08-2007 13:52:13) (svar på 49490)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Den 6 cylindrede motor er noget skrammel.
Hold dig laaangt væk fra den.
Så er der nemlig flere reservedele til mig.

Spøg til side.
Har som du nok har gættet, selv en 6cyl i min Safari bil, som kører rigtigt godt ... efterhånden.
Benzinforbruget er højt.
Sejtræk - det er der masser af.
Lyden er også god.
Der skal justeres tit. Men det er klart besværet værd.

Der findes stadig få motorer tilbage og reservedele kan vist også skaffes.

Jens
Serie2a med 6cyl
Index
49517: sv: Hej L.R. kyndige (07-08-2007 17:47:34) (svar på 49489)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jeg mindes ikke at have set motorklapper fra efter ca starten af 70érne, uden brønd. Her blev klappen ændret fra skarp forkant til afrundet. Alle de "butsnudede" jeg har set er med brønd. Måske er det den seneste der er kaldt for "høj".
Om der er hold i min påstand ved jeg ikke, det er bare min personlige iagttagelse.
Index
49531: sv: sv: Hej L.R. kyndige (07-08-2007 20:27:07) (svar på 49517)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.126.158)
Jeg aner ikke hvor eller hvornår diverse fronthjelme kom med eller uden hjulbrønd,men har lige været på loftet, og den er god nok der står en butsnudet uden hjulbrønd, men hvornår den er fra aner jeg ikke.
Reservedele til den 6benede er ikke svære at skaffe fra England.

Urban.