tilbage

Land Rover Forum  

Index
49713: Vand i olie. (10-08-2007 21:09:24)
Palle Johansen #6796, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.16.97)
Hej med jer.
Min bil er en SIII fra 80 med en 2,25 benzin.
Jeg har lige skiftet min toppakning, fået topstykket planslebet og nye ventiler og sæder. Alt er samlet og hold da op hvor det hjalp på kræfterne.
Men. Først opdagede jeg noget grødlignende under topdækslet, jeg går ud fra at det er vand i olien. der var ikke umiddelbart noget da jeg hev olie pinden op, så jeg antog at det var en rest kølervæske der var kommet et forkert sted hen. Jeg skiftede dog olie og filter. Da jeg kom fra aften tur her til aften og trak pinden op så jeg til min skræk at det brune stads også var på olie pinden. Olien jeg tømte af i morges og som kun har kørt en times tid har jeg sat i en gennemsigtig plast dunk, jeg regnede med at evt. vand ville være at se når man lod det stå nogle timer. Der er intet at se. Jeg troede foresten at vand i olien gjorde olien grå, ikke brun og skummende.
Min nye toppakning købt hos MEKA i Viborg, er sort med en metal kant ved cylinderne, jeg ved at den gamle er af kobber men fik at vide at denne her var bedre.
Er der nogen der kan fortælle mig lidt mere om dette brune skumbad jeg er kommet ud i.
Jeg bruger Duckhams classic olie.

Med venlig hilsen

Palle

Index
49716: sv: Vand i olie. (10-08-2007 21:29:56) (svar på 49713)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Palle, jeg ville ikke starte motoren mere før du har fundet ud af hvad der er galt med den.
Jeg vil foreslå at du prøver med en kølertester, det er en cykelpumpeligende fætter man monterer der hvor kølerdækslet sidder, så pumper man tryk og så kan man aflæse på et manometer om den kan holde tryk, den skal holde trykket minimum efter et par timer.
Derved kan du se om toppakningen er tæt for vand.
De fleste mekanikkere har sådan en fætter, så du må bære bilen til mekkeren eller låne trykfætteren.
Hvis du vil måle den anden vej kan du bruge en kompressionstester der monteres i tændrørshullet, der skal så være lige meget udslag for hver cylinder.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
49725: sv: Vand i olie. (11-08-2007 08:23:31) (svar på 49713)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej palle

tjekkede du motorblokken for revner i cylindervæggene ifbm. skift af toppakning?
Selv en hårfin revne er ofte lig med "salatdressing" (olie/vand blanding)

mlrh
claus
Index
49726: sv: sv: Vand i olie. (11-08-2007 08:36:46) (svar på 49725)
Palle Johansen #6796, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.16.97)
Hej Claus.

Jeg forsøgte at chekke dette, men om jeg har set alt !
Men jeg havde ikke problemet før jeg skiftede pakningen.

Mvh

Palle