tilbage

Land Rover Forum  

Index
49812: serie 1 1951 (13-08-2007 14:05:44)
Christian jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.159.226)
jeg har kigget lidt på en af de ældre en serie 1 fra 1951. men kender ikke så meget til dem, hvad skal man kigge mest på ? er det til at få dele til de helt gamle ? er 1,6 motoren for sløv til kørsel idag ?


alle gode råd modtages med kyshånd

fra landrover begynderen

Index
49814: sv: serie 1 1951 (13-08-2007 14:53:53) (svar på 49812)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Christian

Ja, den skal du absolut holde dig langt væk fra uha-uha...
Det er kun ældre gråskæggede mænd med medlemsnummer under 1200 der kan finde ud af dem.....Hvor var det den stod henne ? ;-) ;-)

Men oki, hvis du absolut selv vil være ejer....:
Serie I 80" er ikke at kimse af. Som på alle andre LR er det rusten der er den værste fjende, men på en så gammel bil er det også værd af se på karosseriet i almindelighed da disse dele kan være rasende dyre hos parts-pusherne i England. Iøvrigt kan de fleste dele stadig erhverves som nye. Det kan dog knibe med stumper til venstrestyring f.eks. styrehus.
Om 1,6 maskinen er for sløv er vel et spørgsmål om temperment og forventning. Den kører fint 50 mph, men nogen racerbil bli´r den aldrig. (har dog selv opnået at få en fartbøde i en 80" fra ´51)

Med lr hilsen
Claus
tidl . 80" ejer og nuværende 80" nurse
Index
49843: sv: sv: serie 1 1951 (14-08-2007 07:48:22) (svar på 49814)
Christian jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.159.226)
tak for rådene !

er maskinen (1,6) egentlig sideventilet ?

(undskylder min uvidenhed)

CJ
Index
49846: sv: sv: sv: serie 1 1951 (14-08-2007 08:38:10) (svar på 49843)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Jeps... det der kaldes en "halvtopper".
Indsugningsventiler på toppen og udstødningsventiler på siden. Det kræver god karma at stille ventiler :-)


mlrh
Claus
Index
49852: sv: sv: sv: sv: serie 1 1951 (14-08-2007 11:18:10) (svar på 49846)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Så er det med ventilerne da heller ikke værre.
Min S2a 6-benede Safari-bil er også halvtoppet.
Det blev gjort første gang på en lørdag's tid.
Mindre næste gang.
Udstødningsmanifolden skulle af og der skal nye pakninger på.
Korkpakningerne var også tjenlige til udskiftning.
Købte "asbest"-plade og kork-plade hos den lokale traktor pusher og så gik 1/3 af den der Lørdag, med at skære pakninger ud.
Næste gang er det rutine. Bortset fra at der så skal nyt forrør på fra manifolden og ud under bilen.

Det kræver da mindst lige så god karma at rode med en løs ankerplade i parkeringsbremsen, det er noget klistret stads, det gearkasse olie, der løber ud når akslen trækkes .....

Jens
Serie 2a, med både god lyd og god karma
Index
49903: sv: sv: sv: sv: sv: serie 1 1951 (15-08-2007 00:11:21) (svar på 49852)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.53)
Man må godt tappe olien af først!

Claus