tilbage

Land Rover Forum  

Index
50286: Oldtimer motor (23-08-2007 21:08:19)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.184.131.72)
Hej Landrover folk og andet godtfolk, jeg har fået en motor fra en 88" foræret. Det er nok en 2,25 l i diesel udgave, den ligner den jeg har i min egen 109", dog er der den forskel at den er med dobbelt remskive, og forkædehuset er med en støbt konsol med 4 huller til montering af et eller andet, ligesom olie påfyldning sker ned i forkædehuset, og ikke ind i siden som normalt ved en 2,25 l diesel, Spørgsmålet er så, er det en rigtig gammel hund til motor, eller er det fra en special Landrover ? har ikke set en sådan motor før. Med LR hilsen fra medlem nr 7235. Gert.
Index
50288: sv: Oldtimer motor (23-08-2007 21:23:37) (svar på 50286)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Lyder som en mili motor. Konsollen er til 24 volt generatoren.
Index
50290: sv: Oldtimer motor (23-08-2007 21:24:50) (svar på 50286)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Gert

Det er ret sikkert en militærudgave af motoren.
I min 88" Light Weight sidder der netop sådan en motor som du beskriver.
Grunden til den dobbelte remskive og ændret oliepåfyldning er den enorme generator som militærmodellen normalt er udstyret med. Den sidder i højre side lige foran dieselpumpen. Det er den som konsollen med de 4 huller holder.
Den yderste remskive på krumtappen trækker generator og den inderste trækker vandpumpen.
Du vil sikkert også kunne se, at der er et andet bundkar med ekstra huller - til olietemperaturføler og returløb fra oliekøler.
Vandpumpen er også en speciel version, hvor huset er støbt anderledes, så der er plads et remhjul med større indpresning (så det passe med inderste remhjul på krumtappen).
Der er vist et par andre småting til forskel fra den normale civile udgave, men jeg kan ikke lige huske dem i skrivende stund.

Mvh
Jesper
Index
50314: sv: Oldtimer motor (24-08-2007 08:56:19) (svar på 50286)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 144.177.50.6)
Det er ganske rigtigt en militær-motor.
Hvis du ikke ved hvad du skal stille op med den kan du bare sige til - jeg har én i forvejen, og en reserve er altid rar at have.
mLRh
Nils
Index
50332: sv: sv: Oldtimer motor (24-08-2007 15:46:48) (svar på 50314)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.184.131.72)
Jeg takker hermed for de besvarelser der er kommet på mit indlæg, og da alle er enige om at det er en militær motor, så må jeg jo gå ud derfra, rart at vide hvad man har stående. LR hilsen fra medlem 7235. Gert.
Index
50383: sv: sv: sv: Oldtimer motor (26-08-2007 10:25:22) (svar på 50332)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.106)
Oldtimer, but still going strong! Da motoren, som konstruktion, om ikke så længe kan fejre 50 års fødselsdag
kan man vist godt kalde den oldtimer. Hvis jeg ikke tager fejl så er motoren malet lysegrøn "duckegg" og med et
messingskilt, Rørdalrenoveret, på højre side af motoren.
Forsvaret havde ikke haft Landroverne ret længe da man måtte renovere og ændre på motorerne og, såvidt jeg ved, fjerne olieskraberingen på stempelskørtet.
(hvordan havde Landrover tænkt sig stempelsiden kunne få smøring når man sætter en olieskrabering på stempelskørtet? aber schwamm daruber!