tilbage

Land Rover Forum  

Index
50299: Dieselpumpe 300Tdi og røg ved syn. (23-08-2007 22:45:49)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Er der en der kan forklare hvad den arm som er indrammet med rødt på billedet er til for. Den har forbindelse til indexarmen på dieselpumpen og via fjederbelastningen bliver den flyttet når der gives gas.
Jeg har ikke kunne finde noget svar i min værkstedsmanual.

Grunden til nysgerrigheden er at jeg lige har været til syn og bilen dumpede med for meget røg ved røggastesten. Bilen ryger kun lige mens motoren accelererer fra 0-100% ved at presse speederen i bund momentant. I mine øjne er det normalt for dieselmotorer da der ikke er ladetryk i starten og derved for fed blanding. Trykker jeg speederen i bund over 1 sekund oser bilen ikke. Jeg håber på et godt hint da det var det eneste synsmanden kunne finde at brokke sig over.
med venlig hilsen Mads.
Index
50302: sv: Dieselpumpe 300Tdi og røg ved syn. (23-08-2007 23:08:21) (svar på 50299)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Sikkert banalt hint, som du allerede har klaret inden synet...men er luftfilter rent?? - prøv at give bilen en "rensekur" - dvs. en flaske dieselrens i tanken (TUNAP, Bardahl m.m. - kært barn har MANGE navne) det er et additiv, som ihældes brændstoffet og derved er med til at rense dyser m.m. Jeg bruger det ved hver service (det gør menge værksteder iøvrigt også) og det hjælper på røgudvikling og giver en roligere motorgang (eftersom dyserne renses bliver indsprøjtningsmængden mere jævn på alle cylindre)

Kør bilen VARM og giv den FULD gas fra tomgang til 100% 5 - 10 gange - lad den derefter stå i tomgang lidt tid på grund af varmeafledning

Det er forsøget værd - men måske skal pumpen justeres??
Index
50309: sv: sv: Dieselpumpe 300Tdi og røg ved syn. (24-08-2007 00:49:55) (svar på 50302)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Hej Alexander. Jo jeg har tjekket luftfilteret, endog prøvet med afmonteret filter men det hjalp ikke. Jeg prøver med noget dieseladditiv i morgen.
Hilsen Mads.
Index
50408: sv: sv: sv: Dieselpumpe 300Tdi og røg ved syn. (26-08-2007 20:03:32) (svar på 50309)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
hvis man fjerner luftfilteret kan luftmængdemåleren ikke længere "finde ud af" hvad der foregår - således vil motorens ECU kompensere for dette og give mere brændstof idet den jo "tror, at" den får mere luft - resultat: Mere røg!!!

Det samme sker ved brug af diverse "tuningsfiltre" (KN, Green Filter m.m.) papirfiltre er nummer 1 til dieselbiler uanset årgang!


Held og lykke - ellers prøv med Nicotinel!
Index
50428: sv: sv: sv: sv: Dieselpumpe 300Tdi og røg ved syn. (27-08-2007 09:11:07) (svar på 50408)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Undskyld. Nu ved jeg ikke hvilken bil vi taler om, men den 300TDI, der ligger i min Defender, har ikke nogen forstyrrende elektronik til at ødelægge fornøjelsen.

Der skulle vistnok være noget på visse årgnage af Discovery med 300Tdi.

MVH
Jakob E S
Index
50450: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselpumpe 300Tdi og røg ved syn. (28-08-2007 09:10:26) (svar på 50428)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Hej Jakob. Det er en defender 90" pick-up fra 1997.
Index
50560: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselpumpe 300Tdi og røg ved syn. (30-08-2007 12:55:43) (svar på 50450)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Afslutning på røgen. Efter at have læst en del om emnet blev løsningen at påfylde BellAd additiv, stille dieselpumpen lidt ned og køre en god motorvejstur lige inden syn. Derved kom forureningsniveauet ned fra 3,9 til 1,8. maksgrænsen er 3,0 for min vogn. Måske havde det været nok med en gang additiv og så en god lang tur på motorvejen, men hvad, nu er den synet.
Lr hilsen Mads.