tilbage

Land Rover Forum  

Index
50468: Motor tuning/optimering 300TDI (28-08-2007 22:05:15)
Carsten de Thurah #7841, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.77.216)
Kære klub kamarater

Kan man skruge på en 300 TDI så den får lidt flere heste, jeg køre meget med trailer og har tit brug for at kunne overhæle de sløve lastbiler..

Håber at høre fra jer

Carsten

Info@zym.dk
51845050
Index
50472: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (28-08-2007 22:55:22) (svar på 50468)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej Carsten

Først vil jeg opfordre dig til at kigge lidt på denne tråd......det kan gi dig en ide om at du nok ikke uden videre kan skrue lidt hist og pist på en 300 tdi

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=27165#27165

Men jeg vil foreslå at du kigger på LR-Parts hjemmeside eller kontakter Peter Korsgaard på tlf.25125197 og får en snak med ham.

Peter Toft........TD5-Pilot
Index
50474: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (28-08-2007 23:02:41) (svar på 50468)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.24.118.89)
Når du kører med trailer er du omfattet af de samme hastighedsbegrænsninger som lastbiler.
Det du beder om er altså et godt råd til at overtræde færdselsreglerne - det er ikke i overensstemmelse med det kodex der gælder her på forum.
mvh
Nils
Index
50487: sv: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 08:57:24) (svar på 50474)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej

Øhm, jeg har da af og til måttet køre om ved tungt lastede lastbiler der var helt nede på 50 op ad bakke, det er vel ikke ulovligt selv med trailer på, hvis ellers de øver færdselsregler er overholdt,eller er der noget jeg har misforstået?.

Og jo man kan godt få lidt mere trækkraft med sin 300tdi også uden at øge forureningen over det tilladte, korrekt udført giver det både mere trækkraft og en anelse mindre forbrug.

MVRH

Ole.
#493
Index
50489: sv: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 09:18:14) (svar på 50474)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)

Niels, nu beder Carsten jo ikke om råd til hvordan han kan overtræde færdelsreglerne - for det gør han måske allerede - han beder om råd for hvordan han så kan gøre det hurtigt og sikkert - og når man kører med tung trailer kan man aldrig få for lidt trækkraft.

Så læs hvad der står inden man holder moralprædiken. Der står i øvrigt heller intet om hvor han overhaler lastbilerne - om det er i DK eller andre steder.

Husk man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glashus.

mvh
Eddie
Index
50503: sv: sv: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 13:17:58) (svar på 50489)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.172.62)
De gange jeg har trukket trailer med en 2,5 D n/a var det da mig de andre trafikanter havde lyst at overhale, når jeg kørte højest 50 km/t op ad bakkerne ;-)

Så jeg forstår til fulde at man kan have et behov for mere trækkraft til trailertræk uden at der behøver at være noget som helst ønske om at køre hurtigere end tilladt med i billedet
Index
50509: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 15:19:44) (svar på 50468)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Der er da lidt ting, som man kan gøre, og som moralprædikanterne siger: Husk at holde dig indenfor de +20% og overholde emmissionsgrænserne og kør efter reglerne så er det såmænd også lovligt at gøre.
Der står en del om hvordan her i forum, men her er en lille opridsning af hvad du simpelt kan gøre:
- Fjern EGR ventilen: http://www.difflock.com/magazine/Modifications/Remove_the_EGR_valve_-_Land_Rover_300TDi.shtml

- Juster spindlen på membranen i pumpen

Dernæst kan du begynde at sætte større intercooler på, sætte bedre slanger til indsugning, rode med optimeret luftfilter, ændre udstødning, tune turboen og så videre. Se denne tråd på et af vores søsterforaer, som kommer med en del basale ting vedr. tuning af Tdi motorerne: http://www.landroverforums.com/m_497/tm.htm

Men pas nu endelig på ikke at komme over de 20% effektforøgelse, og overhal ikke lastbiler op ad bakke i Danmark, hvis nu du skulle komme til at køre for stærkt og så videre. Husk også at man ikke må tale i telefon når man kører og at man ikke må skrue rattet af hvis man filmer det imens. Så er du på den sikre side.
Index
50510: sv: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 15:42:13) (svar på 50509)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Så vidt jeg ved, gælder reglen med de 20% kun hvis man skifter motoren ud med en anden. Hvor imod hvis man bare tuner den motor man har, så må man tune alt det man vil, så længe bilen er forsvarlig at køre i.
Det kan man så diskutere hvor længe den er det. Her vil Ib Hammer nok snart komme og sige en masse ting om sikkerhed og typegodkendelser i forhold til effekt, køreegenskaber og bremseevne. Det vil han nok have fuldstændig ret i. (smiler)

Jakob E S
Index
50511: sv: sv: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 15:49:27) (svar på 50510)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej

Inden denne tråd får alt for meget fart på ;-)
så vil dette link nok få alle spekulationer gjort til fakta.

http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

Jeg ved ikke meget om tuning men en ting ved jeg dog...Det gælder om at holde forbrændningstemperaturen på så lavt et niveau som muligt.
Ellers er risikoen for motorhavari i høj grad tilstede.

Held og lykke

Peter Toft
Index
50514: sv: sv: sv: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 16:19:35) (svar på 50511)
Ivan Frits Poulsen #4685, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.72.80.165)
http://www.thermoguard.com.au/index.html

Er en ret så billig metode at undgå ødelagt motor hvis man begynder at lege med dieselpumpen og/eller turbotrykket

mvh
Ivan

300tdi 110 er
Index
50515: sv: sv: sv: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (29-08-2007 16:35:35) (svar på 50511)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Det kunne i denne forbindelse være interessant, at se den typegodkendelse der gælder for 50th aniversary modellen af defender. Den har, så vidt jeg ved, rimelig mange kræfter.
Er der nogen ved hvilket nummer den har?

Jakob E S
Index
50556: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (30-08-2007 12:29:13) (svar på 50468)
Jørgen Olsen #2421, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.205.54)
"How to do" for 300Tdi ejere uden moral:

1. Fjern IKKE EGR, men blokker den i den ovale samling med et tilpasset stykke karrosseriplade.
2. Forøg turbotrykket via ændret slangeføring til wastegaten. Evt. styret med en magnetventil via en kontakt i gulvet under speederen.
3. Juster spindlen på membranen i pumpen til maksimal trækkraft og minimal røgudvikling.

Ovenstående har stor virkning og kan gøres for mindre end kr. 1,-

Mvh
Jørgen
Index
50567: sv: Motor tuning/optimering 300TDI (30-08-2007 15:33:06) (svar på 50468)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.81.82)
Hej Carsten,
Prøv at søg "tuning" af 300 TDI fra 14/6 2006

Her får du en vejledning i at skrue lidt på din pumpe, prøv.

Med venlig hilsen

Per Glerup