tilbage

Land Rover Forum  

Index
50605: Motorskift. (01-09-2007 15:36:35)
Rolf Kronborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.191.54)

Jeg kører nu i en 90" 2.5 N/a fra 85, jeg overvejer hvilken løsning jeg skulle vælge, for at få lidt flere heste.

1. Ny topstykke fra turner i England.

2. Ny motor, evt. også fra england.

Hvis jeg skifter topstykket, skulle jeg kunne få mellem 10 - 30 % flere heste..? Jeg Kan godt lide ideen om en meget simpel motor uden turbo, men ved ikke om de 5.000,- for et nyt topstykke er penge ud af vinduet.

Hvis jeg finder en 200/300tdi i england, hvad skal jeg så være opmærksom på og i hvilket prisleje, kan det ca. gøres for..

Hvor mange andre dele skal jeg så ud og købe før den passer i?

Det skal lige siges at den motor der sidder i nu, er hovedrenoveret og faktisk køre rigtig fint, på trods af de få heste.






Index
50607: sv: Motorskift. (01-09-2007 17:43:09) (svar på 50605)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Hej Rolf

Jeg har ikke erfaring med topstykket fra Turner el. andre. Men hvis du vil montere en 200 TDI skal du regne med at betale små 3000 kr for den, det kostede min.
Jeg er som dig lidt træt af ikke at kunne overhale lastbiler med mere end 70 km.t. Jeg ringede til John Craddock i håb havde en del 200tdi stående til en pris af 450£ stykket. Derefter ledte jeg lidt på E-bay, her fandt
jeg en til 240£ med 83.000 km på bagen. Jeg aftalte
med sælger at jeg arrangerede transporten selv, fik
mandens adresse og ringede til Blue Water i esbjerg.
Med til motoren fik jeg køler, intercooler, slander,
filtre, ledninger, m.m. Jeg har opgivet at få
Discovery-turboen til at passe, da styrtøj,
inderskærm, udstødning, torpedo ikke rigtigt tillader
en sådan ombytning. Istedet monterer jeg min gamle
manifold og turbo fra 19J motoren og ligeledes sætter
servopumpen på sammen med det gamle 19J konsol.
Koblingshuset flyttes over fra din nuværende 12J eller
19J over på 200tdi motoren, så den passer direkte på
bellhuset.

Med hensyn til servoen så slipper jeg for at forlænge
servoslangerne og tilpasse dem tdi-pumpen.
Ved at bruge min gamle manifolder kan jeg beholde det normale
udstødningssystem (du kan sikkert finde en billig
brugt turbo). Jag har indkøbt en elektrisk kølerblæser
fra Kenlowe, samt et tandremssæt og lidt gløderør,
dyser m.m. Når ombygningen er færdig så har hele
herligheden kostet mig 7000kr.

Ps. Der er rigtigt mange englændere som har lavet
denne løsning og det virker.

Læs mer på disse link:
http://www.rainer4x4.de/tdi200-lr90.htm

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=2394

http://www.llawnroc.f2s.com/200tdi_conversion.htm

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=15063




Her er mine egne notater om hvad du skal bruge til sådan en ombytning:


Discovery parts:
· A 200TDI engine from a Discovery.
· Radiator and intercooler with frame.
· Water hoses.
· Hoses from intercooler
· Fuel filter assembly.
· Glow plug relay.

19J TD parts needed:
· Alternator and - Link-adjustment ERC 6266
· Pas pump
· Bracket for pas pump assembly ERC6974
· Fly wheel housing ETC7336
· Turbo with exhaust elbow
· Clutch
· ETC6492 Inlet manifold
· ETC7633 Exhaust manifold
· Extra silicone hose from a 19J turbo
· NRC5435 Engine bracket RH
· NRC9557 Engine bracket LH

New parts (both Defender and Discovery 1) This is up to you!!!
·       Kenlowe 14in Electric fan.
·       ETC5710 Turbo to exhaust manifold gasket
·       ETC7058 Turbo to elbow gasket
·       ERR2532 Fly wheel housing seal
·       ANR1808 Mounting for engine
·       ERC8849 Camshaft O ring
· ERR1208 Exhaust manifold
·       ERR2393 Rocker gasket
·       ERR6490 Crankshaft front oil seal
·       ETC5064 Camshaft oil
·       ETC8847 Heater plug
· FTC2957 Clutch Release Fork
·       NTC4426 Front Pipe
· ETC8550 Dayco Timing Belt
· ERR2530 Tensioner
· ETC8560 Idler
· ERR1195 Front Cover gasket
· ERR388 Water Pump Gasket
· Belt 13x800 (unipart GVB20800)

Things to you might need to make up your own special parts:
· 2m. of 50mm. steel tube
· A pice of iron bar 20x5x500 mm.

Det er skrevet på engelsk, da da ombytningen snart kommer på min hjemmeside.

Har du spørgsmål så ring endeligt!


Held og lykke

Claus Pihl
Index
50611: sv: sv: Motorskift. (01-09-2007 19:48:48) (svar på 50607)
Rolf Kronborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.153.102)
Hej Claus,


Tak for et meget hurtigt og godt svar. så blev jeg da lidt klogere.,

Hvis noget har erfaringer med udskiftning af topstykke, vil jeg også meget gerne høre om det..