tilbage

Land Rover Forum  

Index
50512: problemer med min landrover (29-08-2007 16:03:05)
Bo Werenberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.255.114)
Jeg har for et års tid siden anskaffet mig en Discovery fra 1997. Det har så været et år med blandede følser. Da der har været en del besøg på værksteder.

Det seneste stykke tid, har der igen været problemer. Dette problem, har værkstederne svært ved at finde en løsning på, da de ikke kan finde ud af havd der er galt.

Problemet opstår, når jeg er ude og køre. Sidste gang det skete, startede det med at jeg holdt for rødt på en afkørselsrampe, der skrånede op af. Efter at have holdt der i ca 30 sekunder, rystede hele bilen en gang og 3 sekunder senere gjorde den det igen. Dette havde jeg prøvet før, og vidste godt at der var noget galt. (selvom værkstedet havde forsikret mig at den var lavet).
Jeg fik så kæmpet mig rundt i svinget, og nåede knap nok ind til siden, før end motoren gik ud.
Jeg prøvede at starte den igen, men det lykkedes ikke. Så jeg kom i tanke om hvad en mekaniker havde fortalt mig:
(at hvis den gik ud, skulle jeg bare ud og slå lidt på strømfordeleren.)
Dette gjorde jeg så, og nu kunne den starte igen. Men efter ca 3 km kørsel, i stille og roligt bytempo, rystede bilen igen, og så skulle jeg bare ind til siden med det samme. Det samme skete igen, med at motoren gik ud, og jeg skulle ud og slå på strømfordeleren.
Så besluttede jeg mig for at droppe min aftale, og køre bilen hjem til værkstedet igen.
På vej til værkstedet gik den i stå/ud 2 gange yderligere. Og hver gang hjalp det at gå ud og slå lidt på strømfordeleren.

Er der nogle herinde der kunne hjælpe mig og min mekaniker til at finde problemet, så jeg kan komme ud og nyde min ellers så dejlige discovery.

Hilsen Bo
Index
50513: sv: problemer med min landrover (29-08-2007 16:18:57) (svar på 50512)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvem er din mekaniker? Det kunne være en ide at bruge en erfaren Land Rover mekaniker.
Hvis du skriver hvor du bor, kan det være at nogen herinde kander en erfaren mekaniker.

Jakob E S
Index
50522: sv: problemer med min landrover (29-08-2007 20:06:49) (svar på 50512)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.221.169)
Hej Bo

Efter at have læst teksten - har jeg sluttet mig til at der må være tale om en Disco med en V8'er!

Hvad har mekanikkeren forsøgt? Siden du skal slå let/hårdt på strømfordeleren?

Hvor meget har bilen kørt?

Rysteriet kunne tyde på at den dør på flere cylindere - og det bestyrkes vel også af, at du skal slå på strømfordeleren. Og den så herefter start uden problemer igen.

Har jeg forstået det korrekt?

hilsen
Eddie
Index
50530: sv: sv: problemer med min landrover (29-08-2007 23:04:38) (svar på 50522)
Bo Werenberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.255.114)
Ja det er ganske rigtigt en V8 motor (3,9 L)m, der sidder i min motor.

Den mekaniker, der først så på min bil, var en forholdsvis ung en. det var ved Bentsen biler i Esbjerg, der skulle være et autoriseret LR værksted. Men de havde rigtig mange mindre biler, så LR var vidst ikke deres speciale (tror jeg).

Det der er blevet skiftet er tændingen. Så har der også været en lille printplade, inde bag instrumentbrættet der var brændt af, den blev også skiftet, hvilket har bevirket at der skulle sættes et nyt låsesystem ind i bilen, således at den nu har elektronisk startspærre. Bagbremserne er også blevet skiftet.
Så er der også blevet skiftet et par andre småting. (dæk, lygter ol.)

Dette er alt sammen foregået i Esbjerg.

Men nu er jeg flyttet til Nord Sjælland, og derfor er det primære værksted, Terminal værkstedet i Birkerød.
Her har de renset motorrummet for olie, da der har været et større olie udslip, og det havde værkstedet i Esbjerg ikke lagt mærke til. Så har de også skiftet forbremserne.
Efter den seneste hændelse, har de skiftet rotoren, og hvis det ikke hjalp viste de ikke rgtigt hvad det ellers kunne være.
Index
50531: sv: sv: problemer med min landrover (29-08-2007 23:07:43) (svar på 50522)
Bo Werenberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.255.114)
En lille tilføjelse:
Den har kørt 170.000 km (den 15.000 mens jeg har haft den)
Index
50612: sv: sv: sv: problemer med min landrover (01-09-2007 21:33:44) (svar på 50531)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.27.234)
hvis du tager strømfordelerdækslet af er der så under rotoren et gennemsigtigt plasticskjold, som er plomberet?
fejlen kan evt. være din hallgiver i strømfordeleren, som er defekt, ny strømfordeler. (har oplevet samme problem på en skoda felicia nyere biler kører ikke med platiner som i gamle dage, men en form for taktgiver.

HC5193
Index
50524: sv: problemer med min landrover (29-08-2007 22:02:24) (svar på 50512)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Uha, der er mange muligheder. At den starter efter et 'kærligt klap' på strømfordeleren kan være et tilfælde. Men symtomerne tyder umiddelbart på tænding eller motorstyring (ECU).

Jeg havde et lignende problem med min RRC V8 fra 1993. Motoren tabte pludselig kraft under kørsel - som om halvdelen af cylindrene ikke trak. Den startede som regel igen efter 10 - 30 s pause.

Jeg skiftede alle tændingsdele: Fordelerdæksel, rotor, tændkabler, tændrør, spole, kondensator, samt checkede ledningsforbindelser og stelforbindelsen under tændspolen.

Det hjalp gevaldigt på motorens opførsel generelt - men problemet forekom stadig.

Flere ting blev skiftet, men årsagen viste sig til sidst at være en smule snavs i multistikket til motorstyringens kontrolenhed - ECU'en.

Jeg skilte stikket fra og gav begge 'halvdele' kontaktrens, lod det tørre i 10 minutter, samlede det - og har ikke siden (18 måneder) haft problemer.

Måske løser det ikke dit problem, men det er et billigt og let sted at starte.

Hvis det - og et eftersyn af tændingsdelene - ikke hjælper, ville jeg interessere mig for brændstofforsyningen. En periodisk fejl ved pumperelæ eller dårlig forbindelse til pumpen (adgang gennem luge i bagagerumsgulv) kan give samme symptomer.

Pumpen kan ikke høres når motoren kører, men kan høres køre 2 - 3 sekunder efter tændingen slås til - derefter stopper den. Prøv at lyt efter lyden næste gang du forsøger at starte den efter et udfald.

Held og lykke,

Peter Vinter
Index
50529: sv: problemer med min landrover (29-08-2007 22:46:35) (svar på 50512)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Har du prøvet at skifte strømfordeleren?

Jeg mener - hvis det hjælper at slå på den, kunne det jo tyde på at den ikke virker optimalt?

Min egen RR med V8 havde fået ny strømfordeler inden jeg købte den med 160K på klokken.

RR hilsener,

Anders