tilbage

Land Rover Forum  

Index
50789: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 08:38:09)
Lars Falk Hansen #7266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.141.38)
Nu er firehjulstrækkere pludselig blevet de mest miljøvenlige: http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece

/Lars
Index
50790: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 08:49:47) (svar på 50789)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.41.72)
Jo,Jo

En seriebil er da meget miljøvenlig.

Keld
Index
50791: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 08:55:27) (svar på 50789)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.105.191)
Kan huske da jeg var ansat i DSB hvordan de "vred" tog-til-tiden-statistikkerne, så det stort set kun var 5% af de forsinkede tog der kom til at stå som forsinkede.
Noget underligt noget at man kan manipulere sådan med undersøgelser og statistikker.
Vi andre aner jo ikke hvad man skal tro på....
Index
50793: sv: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 09:02:10) (svar på 50791)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ja. Det er lidt påfaldende at det er Amerikanerne, der har lavet sådan en undersøgelse.
Hørte dog lige i radioen at der også skulle komme en Europæisk version, hvor Christian Frost forventede at en bil som 2CV vil få en god placering. Det kan man jo ikke just kalde en benzinsluger.
Det han lagde til grund for sit postulat, var at det er en bil som folk forelsker sig i, og derfor holder kørende.
Det er her jeg kan se en sammenhæng til Land Rover.

MVLRH,
Jakob E S
Index
50797: sv: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 10:26:25) (svar på 50791)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.61.146)
Der findes 2 måder at lyve på - statistik er den ene :-)

Statistik er et fantastisk værktøj - svaret afhænger i ekstrem grad af hvad du spørger om.

Rasmus
Index
50794: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 09:03:46) (svar på 50789)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
ha ha hvor sjovt at det først nu er nået til Jyllandsposten - sad og læste en artikel om netop dette i et bilblad på vej til LA for 1,5 år siden, hvori en Disco3 var betydeligt skånsommere miljømæssigt samlet set i forhold til en Prius. Desværre så vil politikerne jo nok aldrig få mod & hjerne til at fokusere på andet end på km/l.

Mvh
Michael
Index
50796: sv: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 10:21:41) (svar på 50794)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.183.30)
Hej Michael m.fl.,
fidusen ligger jo netop i at disse biler (LR og 2CV) er nørd-biler som bliver passet og holdt i live i uendelige tider. Hvis LR blev hvermands-eje ville de jo blive skiftet med samme frekvens som toyota og peugeot, og så ville miljø-fidusen jo nok ryge i svinget...

Bo Helsted, medl. 7196, RR V8 1976
Index
50803: sv: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 12:45:22) (svar på 50794)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej

Ja, og jeg havde skam omtalt denne undersøgelse netop her på forum i juni 2006, læs selv:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=35498#35498

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup

(som tror, at amerikanerne nok har fat i noget af det rigtige her...)
Index
50823: sv: sv: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 17:31:39) (svar på 50803)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej

Jeg checkede lige, om mine oplysninger var korrekte, og det jeg fandt var meget tankevækkende. Det institut, som har lavet undersøgelsen, hedder CNW Marketing Research, Inc. og er ikke ejet eller styret af hverken olie- eller autoindustrien. Deres analyser købes hovedsagelig af offentlige myndigheder, og det er det, de lever af. På deres hjemmeside kan man finde forskellige svar på e-mails, der stiller en del kritiske spørgsmål til analysen. Det man især hæfter sig ved, er at analysen finder frem til, at en Hummer er mere "grøn" end en Toyota Prius, som er en hybrid-bil, hvilket vil sige, at den har to motorer, en (relativt) almindelig benziner og en batteridrevet. Mange miljøforkæmpere har betragtet netop Prius som en særdeles miljøvenlig bil. I et af svarene gives der eksempel på, at Priussen bl. a. opnår sine fine km/l tal, fordi den kører på særligt fremstillede dæk, som udmærker sig ved meget lav rullemodstand. Desværre holder disse dæk ikke særlig længe (i gennemsnit 16000 miles mod ca. 46000 miles for almindelige dæk på en Toyota Corolla). Hvis nu en Prius skal leve op til den fine benzinøkonomi, er det en forudsætning, at der igen monteres originaldæk på bilen, når det gamle sæt er slidt ned; analyseinstituttet finder, at dette er ikke særlig sandsynligt, men at ejeren nok vil vælge de billigere og mere holdbare standarddæk, jeg tror instituttet har ret...

En anden tankevækkende ting bliver ført på banen i et indlæg fra præsidenten for en amerikansk organisation, der hedder 60 Plus Association(!). Han har undersøgt, hvor Toyota får den nikkel fra, som de bruger i deres batterier. Nikkelen kommer fra Ontario i Canada. Her henter Toyota hvert år 1000 tons, som så bliver fragtet til Wales, hvor den bliver raffineret, derpå sendes den Kina, hvor den bliver omdannet til nikkelskum. Til slut sendes det til Japan til Toyotas batterifabrik. Altså noget af en tur (16000 miles) bare for nikkelen - hvor meget co2-udslip ligger der alene her? - men det er ikke det værste: stedet, hvor nikkelen hentes op af jorden i Ontario er VOLDSOMT forurenet (og det er nok ikke kun på grund af de årlige 1000 tons til Toyota!) det ligner efter sigende et månelandskab, faktisk i så svær grad, at NASA har haft deres astronauter der for at kunne træne i realistiske (måne)omgivelser...

Har princippet om dust to dust ikke meget for sig?

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
50809: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 15:27:13) (svar på 50789)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.245)
De har hele tiden været grønne!
Eksempelvis har min Defender 90" 200 TDI, årgang 1993, været grøn fra den dag, da den forlod fabrikken i Solihull. Om ikke andet så på grund af farven. (Smiley).
Men også på grund af dens levetid i forhold til den energi og miljøbelastning, som kan knyttes til bilens produktion, der i højere grad end andre biler er resultat af manuelt arbejde og ikke en automatiseret, maskinel, energikrævende og miljøbelastende proces.
Og dét er pointen i den historie, som nu cirkulerer i Jyllandsposten og flere andre medier.
At den pågældende historie er baseret på en amerikansk undersøgelse kan selvfølgelig vække mistanke om, at det er en afværgemanøvre for den amerikanske bilindustri og vognpark, men det er der ikke belæg for. Og der er næppe grund til at forvente et anderledes resultat ved en tilsvarende europæisk undersøgelse.
Der er ikke brug for – og næppe tale om – statistisk fusk i denne forbindelse. Det siger sig selv, at det samlede regnskab for en given bil bliver bedre, jo længere den kører. Det gælder ikke kun en Land Rover, men enhver bil med lang levetid.
Man kan ikke nøjes med at bedømme en bil alene på dens brændstofforbrug og udstødning. Til dens samlede energiforbrug og miljøbelastning hører også alt det, som er forbundet med produktionen af materialer og komponenter, samling, rustbeskyttelse, maling og bortskaffelsen, når bilen er nedslidt og kassabel.
Men det spillede dog næppe nogen rolle i forbindelse med forårets politiske beslutninger. Ellers havde sommerens afgiftsomlægning måske fået en anden og mere gennemktænkt og hensigtsmæssig udformning.
Hvorvidt politikerne er dumme eller bare uvidende skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg tvivler på, at ret mange af dem ved noget særligt om biler, hvorfor de altid vil være afhængige af det beslutningsgrundlag, som de får forelagt.
Det er de ansvarlige ministerielle embedsmænds opgave og forbandede pligt at sikre Folketinget et optimalt beslutningsgrundlag; det vil sige mest nuancerede og præcise, grundlag. Og dét er efter min bedste overbevisning langtfra altid tilfældet!
I øvrigt gad jeg nok vide, hvor mange af de såkaldte økonomiske biler, der egentlig bliver kørt økonomisk. Det er bestemt ikke uden betydning i denne sammenhæng. Det er til syvende og sidst ikke bilen, som afgør forbruget, men betjeningen af den.
Med det jeg dagligt kan observere på gader og veje er det for mig ganske tydeligt, at den politiske indsats rammer ved siden af. Man går som katten om den varme grød.
Det er ikke bilerne, der er problemet, men brugerne. Men da det er svært at gøre noget ved, er det lettere at finde det laveste sted i det politiske stengærde og hoppe over med en halvdårlig løsning.
I øvrigt kører jeg både i Defender og Discovery gennemsnitligt 11-12 km/l, hvilket er ligeså langt – om ikke længere – end mange brugere i moderne biler.
Men som Johan Hermann Wessel skrev, så er det lettere at rette smed for bager, så ud med de – ifølge uvidende danske mediers fjollede retorik – ”store og tunge 4-hjulstrækkere“, ind med de små økonmomipotter, som måske får plads øverst på hitlisten her og nu på grund af poltiikernes økonomiske lokkemad med afgiftslempelser, men som om fire-fem år vil fylde brugtbillagrene, når Familien Danmark har fundet ud af, at det alligevel blev for småt og måske ikke helt så billigt som forventet.

Morten – som kører i grønne biler
Index
50810: sv: sv: Vores biler er pludselig blevet grønne. (07-09-2007 15:44:30) (svar på 50809)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Morten

Kan ikke være mere enig.

Synes det er befriende at man måske langt om længe begynder at kigge på facts, og ikke lader sig trække rundt i manegen af journalister der ikke researcher og kommer med letkøbte og usandfærdige udsagn, politikere der ikke ved hvad de taler om eller enbart lytter til et par embedsmænd i skatteministeriet der er arge modstandere af biler generelt og miljøaktivister der blot skal have en syndebuk og lader følelserne og ikke hjernen bestemme hvem de kan "lide" og ikke lide.

Så måske vi nu kan hilse en mere nuanceret og faktapræget debat velkommen. Ville egentligt være sjovt hvis det kunne lade sig gøre at få en udtalelse fra Connie, baseret på både den amerikanske og europæiske (når den dukker op) undersøgelse.

med venlig hilsen
Ib 0219