tilbage

Land Rover Forum  

Index
50915: Startermotor SIII - for lavt moment? (10-09-2007 09:46:10)
Thomas Aabling #7633, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.144.10)
Hej!

Jeg har en SIII benzin, hvor jeg har fået ny startermotor. Startermotoren har ligesom ikke moment nok til at få motoren igang - kører 1/4 omgang og går så istå. Hver 2-3 gang jeg drejer nøglen kører den, og får motoren igang, med ret høje omdregninger for en startermotor, når den først er kommet igang!? Umiddelbart virker det som om, at gearingen i den her startermotor er for høj og momentet for lille - er det noget nogen kender til?

St.motoren er helt ny fra williams og det er faktisk den 2. jeg har fra dem, da dem første brændte sammen med en grim el-lugt, da jeg blot lod nøglen blive i tænding, da den ikke ville rundt.

På forhånd tak!

Mvh Thomas Aabling
Index
50919: sv: Startermotor SIII - for lavt moment? (10-09-2007 10:22:46) (svar på 50915)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.241)
Skift dit starterrelæ.
Kontaktpunkterne er brændt, men det kan du ikke se eller høre udefra.

mvh
Knud
Index
50925: sv: sv: Startermotor SIII - for lavt moment? (10-09-2007 12:18:51) (svar på 50919)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Jeg vil foreslå at du kontrollerer alle kabelforbindelser omkring starteren.
Starteren kræver en MEGET god stelforbindelse det er ikke nok den bare laver stel på motoren
Og den skal en lige så god + forbindelse direkte fra batteriet.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
50964: sv: sv: Startermotor SIII - for lavt moment? (10-09-2007 19:17:43) (svar på 50919)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.212.44)
Mit startrelæ på min SIII eks-bensin var ikke større end dem man bruger på lænetraktore i dag - og det er nok det jeg kalder underdimmentioneret.

Det var ca. et par cm. i diameter udvendigt.

Og min SIII starter kørte også meget langsomt rundt.

Nåja, jeg bruger det relæ til forvarmeren i dag.

/Hans-Henrik
Index
50969: sv: sv: sv: Startermotor SIII - for lavt moment? (10-09-2007 20:39:12) (svar på 50964)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.241)
Det startrelæ jeg henviser til er en cylinderformet anretning på vel ca. 45 mm i diameter og ca 60 mm lang, med et par vinger på, til at spænde det fast i.

Det findes kun i forbindelse med tjubangstartere, bendixdrev.

Man kan prøve at kortslutte over polerne på relæet med en kasseret skruetrækker. Pas på at have vognen i frigear. Så vil startmotoren udvise et uventet liv, hvis relæet er brændt.

Jeg har lige oplevet en vogn, hvor man havde skiftet generator, akkumulator, startmotor og afmeldt vognen pga startproblemer. Alt dette kendte jeg ikke til, men erfarede bare at den ikke kunne starte, hvorefter jeg foranstaltede ovennævnte prøve, kasserede relæet og monterede et nyt til 2-300 kr, hvorefter motoren "eksploderer" igang.

mvh
Knud, der foretrækker de lette, men undertiden rigtige løsninger.
Index
50949: sv: Startermotor SIII - for lavt moment? (10-09-2007 15:42:05) (svar på 50915)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Stå tændingen meget forkert på min 6-cyl benziner så har den samme symptomer???
Den kan ligesom ikke trække sig igang, andre gange springer den villigt rundt.
Men med det andet du skriver omkring afbrændt starter så tror jeg bare det er et tilfælde ...
Eller også skal jeg se at få checket de der stelforbindelser m.m. som du også får anbefalet.
Jens