tilbage

Land Rover Forum  

Index
50980: temp og benzin ur (11-09-2007 04:54:34)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.235)
jeg har et lille problem, er der et par kloge hoveder der har et forslag til hvad jeg skaal kikke på mhs til mine ure når bilen har tænding på viser benzin og temp nul (ingen udslag) nogen gange når jeg er kommet hjem fra en køretur og sætter tænding på efter et par min. er der fuldt udslag på beggge ure i et par sek. hvorefter de går i nul igen
jeg har rodet lidt med stel forbindelsen og skiftet spændingsrekulatoren den lille dims med 4 ben der sidder inde bag urene
bilen er en sIIa fra 1962

mvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
50983: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 08:08:07) (svar på 50980)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Har du checket den strømførende ledning der går fra viser til viser?
Index
50986: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 09:16:58) (svar på 50980)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Er du sikker på den der spændingsregulator.
Jeg har haft samme problem på min s2a 1969 først da jeg omgik regulatoren og satte 12 v direkte på instrumenterne faldt der lidt ro over viserne. Nu viser de bare forkert...

Jeg har også ret mange problemer med de mange gamle spadestik hvor den elektriske forbindelse kommer og går i sin egen sære uforudsigelige rytme.

Er der udgangssignal på følerne, jeg har bl.a skiftet tempføleren, eller rettere købt en ny. Den "trussel" var påbentbart nok til at den gamle tog sig sammen og gav et brugbart signal fra sig. Nogen gange bliver den træt og tager sig et hvil. Og så må jeg bare stole på, at det ikke er kølerslangen, der er sprunget og bilen mangler kølevand.

Check det hele igen igen igen.

Hilsen Jens
Index
50992: sv: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 10:37:38) (svar på 50986)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.237.106.185)
I har nu mødt THE LORD OF DARKNESS - LUCAS i egen høje person......

SIII Hilsen Anders Mogensen
Index
50994: sv: sv: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 10:52:40) (svar på 50992)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
He he nemlig, ville bare ikke lige kalde ham ved nevn...
Har man mødt både LUCAS og MURFY, så kan næsten intet overraske mere. ;)
Begge er et "fornøjeligt" bekendtskab, som vi lige så godt kan acceptere og leve med.
Jens
Index
50999: sv: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 13:52:02) (svar på 50986)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.183.30)
Hej med jer,
spændingsregulatoren er - hvis den er af samme type som på min gamle RR 1976 - en bi-metal-regulator, hvis formål er at skaffe en helt stabil spænding til div. sensorer/viserinstrumenter - i en tid hvor elektronik var både dyrt og ustabilt. Virkemåden er ren storm-p:
Strømmen går gennem en spole, der er viklet over en bi-metalfjeder, og når strømmen gør spolen varm, bøjer fjedren op og slår strømmen fra. Så køler fjedren, slår strømmen til igen osv. Afhængig af indgangspænding og forbrug gøres dette hurtigere/langsommere. Man får altså ikke en "rigtig" stabil spænding ud, men derimod en spænding der svinger mellem batterispændingen (ca. 13 volt) og nul. Nu har alle viserinstrumenterne heldigvis en kraftig egendæmpning - eller inerti - og derfor ser man ikke denne tænd/slukning som vippende udslag, men istedet et jævnt gennemsnit af spændingen.
Jeg har selv haft samme fænomen som er beskrevet her - rigtigt udslag ved start, derefter næsten intet udslag, og så igen lidt udslag når motoren (generatoren) stoppes.
Jeg erstattede regulatoren med en lille hjemmebygget spændingsregulator, der kunne justeres til ca. 8-10 volt.
Det ville være løgn, hvis jeg sagde at det kom til at virke perfekt - dertil var følerne nok for upræcise og forbindelserne for dårlige - men det blev da bedre.
Jeg sender et diagram senere, hvis nogen vil prøve den mulighed - og hive de gamle englændere ind i "solid-state" tiden, som man skrev da radioer fik transistorer istedet for radiorør...
Mange hilsener
Bo Helsted, Medl. 7196, RR V8 1976. Under renov...
Index
51002: sv: sv: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 14:04:54) (svar på 50999)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Bo.
Jeg har selv tænkt det samme.

13 volt giver jo 30% højere visning, hviklet jo bl.a. gør at jeg udviklede koldsved lige så hurtigt som tempmåleren fór op i det røde område.

At voltmeteret så i langsom takt, nærmest på egen foranledning, svinger imellem 8-13 volt, gør at jeg antager en afslappet holdning til alle de her viserinstrumenter. Det er ikke ligefrem "rocket-science" der præger de der instrumenter ;)

Samme afslappede holdning går igen omkring styringen af bilen. Når jeg vil til højre, så drejer jeg på rattet ... lidt senere begynder bilen så at drive mod højre.
Deciderede sving planlægges i god tid.

Landrover køres altså bedst på den afslappede og ustressende facon.

Med LR-smil
Jens
Index
51025: sv: sv: sv: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 23:46:44) (svar på 51002)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.235)
Ja det er meget godt alt sammen, at temp uret ikke virker kan man da leve med det er rimeligt næmt at kikke ned i køleren , men benzinen er strakt lidt mere besværligt at kikke ned til

mvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109,.dk
Index
51032: sv: sv: sv: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 08:52:59) (svar på 51025)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Næææ, det er nu ikke noget problem.
Benzinpumpen begynder at støje (klikke) højlydt, når tanken er næsten tom. Så ved du der kun er 5 km tilbage før motoren stopper helt.
Lige på det tidspunkt er det tid, at finde reservedunken frem og fylde 20 liter benzin mere i tanken.

Smil Jens.
Index
51033: sv: sv: sv: sv: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 09:20:34) (svar på 51032)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Øhh.....hvor er det liiige den elektriske benzinpumpe på en Serie IIa fra 1962 sidder?

Med nysgerrig hilsen
Claus
Index
51034: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 09:35:18) (svar på 51033)
Claus Pihl Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.120.63)
Jeg tror ikke der er nogen grund til at være så kritisk over for LUCAS. Det er trods alt solidt kram med 35 år på bagen du har i din LR! Gem en Grand Vitar i 35 år og se om der stadig er noget der virker ):

En polsøger er et must og koster ca. 35 kr.

Index
51035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 09:55:55) (svar på 51033)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Øhhhh, der sidder da en på min LR s2a fra ca 1969.
Vil du meget gerne vide nøjagtigt hvor? ;)
Index
51039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 10:28:47) (svar på 51035)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Du kører vist også i en 6 cylinder så vidt jeg husker...
De 4 cyndrede maskiner har mekanisk brændstofpumpe der aktiveres af knastakslen

vh Claus
Index
51040: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 10:44:25) (svar på 51039)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jep 6cyl. Tænkte ikke lige over der var en forskel ;)
Index
51048: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 13:07:07) (svar på 50980)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.27.74)
Du kan få 12v spændingsregulatorer direkte fra hylden koster next to nothing og er piece of cake at montere de kan faktisk loddes direkte på ledningerne hvis det sku være. denne her f.eks

http://dk.farnell.com/jsp/Semiconductors/power+control/STMICROELECTRONICS/LD1086V12/displayProduct.jsp?sku=1087159

der er et ben til stel et ben til batteriet og det tredje til forbrugeren. den viste kan klare 1.5 ampere og koster 13,- men de fåst op til 7ampere i samme hustype.

jeg synes det lyder meget nemmere og mere stabilt and alt muligt andet fikumdik

ved venlig hilsen
Index
51050: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 16:17:22) (svar på 51048)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.152)
jeg tvivler på det er spændingsregulatoren, jeg har lige skiftet til en ny og der er stadig samme fejl

der har være amatøre i ledningsnettet og skiftet næsten alle ledninger ud med brune, det er nok her fejlen er, jeg må nok i gang med den kloge bog
steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
51054: sv: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 17:17:36) (svar på 51050)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.95.163)
Hej Steen.
Selv om du har købt en helt ny spændningsregulator, så kan du ikke være helt sikker på at den virker, jeg har før været ude for, at man skulle købe en håndfuld for at være sikker på at få en der virkede.
Jacobs ide lyder faktisk helt perfekt, den vil jeg prøve næste gang, jeg får problemer.
Hvis man da kan købe frit hos firmaet, og man kan finde ud af hvilke ben der skal forbindes til hvad.
Venlig hilsen
Hartley
Index
51071: sv: sv: temp og benzin ur (12-09-2007 22:11:20) (svar på 51048)
Bo Helsted #7196, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Jacob
Som jeg skrev tidligere idag, synes jeg også godt om ideen med en elektronisk spændingsregulator. Jeg lavede min egen med 4 transistorer på et lille print, men en IC-løsning a la 3-benet dims er nok den nemmeste.
Din ide med 12 volt regulatoren synes jeg ikke er helt så god, for det første har man nærmere brug for 8-10 volt for at instrumernterne viser rigtigt, for det andet kræver en 12 volt regulator mindst 14 volt på indgangen, da der er et minimums spændingstab på 2 volt over kredsen. Istedet for en 12v kreds, kan man bruge en 10 volt kreds, 7810 el.lign.
Det er det jeg viser på tegning 1 - jeg skrev 7812, men det var før jeg kom i tanke om det med spændingsfaldet. På tegning 2 kan man se hvordan det loddes sammen. Kredsen vender plastsiden opad mod seeren.
En løsning, der giver en bedre justeringsmulighed er diagrammet kaldet 3. Jeg bruger 7805 regulatoren som giver 5 volt ud. Ved at tilføje en modstand og et potentiometer (trimme-modstand), gøres spænding variabel fra 5 til 10 volt.
De viste kondensatorer på 0,1 mikrofarad beskytter mod selvsving, de er ikke strengt nødvendige, men brug dem alligevel...
På tegning 4 har jeg skitset hvordan det praktisk kan loddes sammen som "fuglerede" direkte på ledningerne.
Jeg kender ikke Farnell, deres priser ser fine ud, men alternativt har Brinck Elektronik på Frederiksborggade, Kbh. alle delene i butikken. Jeg skyder på at løsning 4 kan loddes sammen for under 25.- ialt.
mange hilsener og god byggelyst
Bo Helsted - RR V8 1976 "solid state regulation"
Index
51076: sv: sv: sv: temp og benzin ur (13-09-2007 08:27:24) (svar på 51071)
jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.27.74)
nu er der jo typiskt omkring 13,5 volt på batteriet når man kører så jeg tror ikke spændingsfaldet i kredsen vil gøre det store. men hvis instrumenterne skal bruge 10 så sætter du bare en 7810 i istedet.

mht reguleringen så kan det jo som du skriver være en god ide at kunne trimme lidt. jeg tænkte bare at det ville være nemmere for lægmand at håndtere 3 ben istedet for at skulle anskaffe veroboard osv.
der er jo nogen der ikke helt kan se det sjove i vores passion for elektronik ;)

man kan jo også få justerbare spændingsregulatorer hos farnell.

men ellers et fint print, og har folk mod på loddekolben så er det da bare at komme igang