tilbage

Land Rover Forum  

Index
50977: 200 tdi, tandrem revet i stykker (10-09-2007 21:56:17)
Christian Kryger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.58.31)
hej
jeg ville lige vide om der er nogle der ved, om 200tdi motoren er en af de heldige motorer, der ikke ødelækker ventilerne, jeg har ikke haft tid til at på topstykket af, men jeg ville da gerne lige vide om der er plads til at remmen kan sprænge eller jeg skal se mig om efer en ny motor...
mhv Christian
Index
50984: sv: 200 tdi, tandrem revet i stykker (11-09-2007 08:30:47) (svar på 50977)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.27.74)
nu skal jeg ikke udtale mig specifik om 200tdi'eren men dieselmotorer er altdi meget højt komprimeret i forhold til benzinmtorer (ellers virker de ikke) og det gør at der højst sandsynligt ikke er plads til en åben ventil med stemplet i tdc.
faktisk er der så lidt plads i mange moderne diesler at stemplerne har udfræsninger i toppen som ventilerne skal ligge i selvom de er lukkede.

min gamle golf 1.6benz havde masser af plads men den var sku heller ikke særlig hårdt komprimeret

men hiv da toppen af og se ad før du skrotter den.
om ikke andet så for at få fornøjelsen af at få lidt sorte fingre
Index
50987: sv: 200 tdi, tandrem revet i stykker (11-09-2007 09:29:14) (svar på 50977)
Lars Rasmussen #7664, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.158.93)
Hej Christian
Jeg kører selv en Discovery med en 300 tdi, og der er der ikke plads til ventilerne, jeg havde nemlig samme problem sidste år hvor min bil tog tandremmen, dette gik ud over en løfter og en stødstang, vel og mærke i tomgang, så hvis den har haft omdrejninger på er der nok mere der er gået i stykker, men du behøver jo ikke nødvendigvis at have en ny motor i...

Med venlig hilsen Lars
Index
50988: sv: 200 tdi, tandrem revet i stykker (11-09-2007 09:32:48) (svar på 50977)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
hej
Såvidt jeg husker er en 200TDI stadig en stødstangsmotor ligesom den gamle turbo diesel. Derfor er der en sandsynlighed for at den bare bukker nogle stødstænger og evt. beskadiger vippetøjet, eftersom ventilstammerne er stærkest, og det er det svageste led der bukker.

Jeg har selv prøvet det på en gammel TD'er, og det kunne faktisk repareres "udefra", altså uden at demontere toppen. De bukkede stødstænger kunne løftes ud når ventiljusteringen blev løsnet helt.

Men jeg husker som sagt ikke om det er helt det samme på en 200TDI, hvor topstykket jo ihvertfald er anderledes.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
50989: sv: 200 tdi, tandrem revet i stykker (11-09-2007 09:53:20) (svar på 50977)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Man kan ofte nøjes med at skifte stødstænger og vippetøj, men det kommer an på om remmen knækkede i tomgang eller ved 110 km/t på maskinstien.

mlrh
Claus
Index
51000: sv: 200 tdi, tandrem revet i stykker (11-09-2007 14:02:23) (svar på 50977)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 130.227.79.100)
Hej Christian.
Gør som Jacob skriver. Af med toppen. Det er ikke så svært, bare husk at tage boltene i rigtig rækkefølge. Og sandsynligheden for at der ikke er sket noget..... Lig nul. Der er nok et par gode timer i garagen i vente.
Håber du kommer på hjul igen inden så længe....

Jimmi
-med en nyrenoveret 200TDi i en 90"
Index
51019: sv: sv: 200 tdi, tandrem revet i stykker (11-09-2007 21:39:49) (svar på 51000)
Christian kryger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.58.31)
siden jeg skrev indlæget, har jeg fundet ud af at der ikke er skader på stødstænger, om motoren holder tæt, jeg har lige fået en ny rem på men den vil dog ikke starte, jeg har på fornemmelsen at fødepumpen ikke virker, og det har fået motoren til at gå ud med ca 30 -40 km , og samtidig har revet 10 - 12 tænder af remmen. det har været en meget dårlig tandrem der har sat i bilen. det er meget tydeligt at se. men tak for gode råd.
Mvh Christian