tilbage

Land Rover Forum  

Index
51097: Bremser, 2A 109" (13-09-2007 20:56:22)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Hej igen

Da bilen havde stået i 4 dage uden at køre, var der en lille pøl under et af forhjulene, bremse/koblings-vædskebeholderen tom og overhovedet ingen bremseeffekt. Bilen har 2A bremser uden forstærker.

Jeg fyldte olie på og kunne "humpe" hjem ved at pumpe på bremsen.

Jeg gik ud fra at det var en bremsecylinder i forhjulet.
Da jeg åbnede synes jeg at den ene løb en lille bitte smule. Jeg skiftede den og luftede grundigt ud i alle 4 hjørner og ved hovedcylindren, i rækkefølgen længst væk først.
Udluftningen så meget fornuftig ud, først lidt bobler (kun ved den skiftede cylinder) derefter snavset væske og så ren væske.

Meget mærkeligt, ingen forskel overhovedet, første gang man træder går den i bund, ved andet tråd virker den perfekt, halvt ned og fast, den synker ikke yderligere.
Hvis man slipper og venter 10-20 sekunder skal den pumpes igen.
Koblingen virker fint.

Hva f...

Hjælp

Kasper

2A 109" V8
Index
51100: sv: Bremser, 2A 109" (13-09-2007 21:28:18) (svar på 51097)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.126)
Elementært, dokter Watson! bremserne skal justeres op igen, et trick, få en hjælper, etv. en "doven dreng" til at træde på bremsepedalen, skru justeringsskruen højre om og stram let til, drej så ca 1/8 omgang tilbage og viola! der er en lækker "pedal".
Index
51111: sv: sv: Bremser, 2A 109" (13-09-2007 22:43:44) (svar på 51100)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
jeg har nu justeret, mens bilen var klodset op, godtnok uden dovne børn.
Jeg justerede ind til bakkerne lige rørte tromlerne, og så liige lillebitte ud så de slap igen.
Index
51123: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (14-09-2007 10:20:26) (svar på 51111)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Har udluftet igen, denne gang har jeg pumpet rigtigt mange gange, derefter justeret igen, som beskrevet ovenfor.

Stadig samme resultat... hmmm, fatter ikke en brik.
Index
51124: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (14-09-2007 10:48:04) (svar på 51123)
Casper J. Kristiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.88.112)
Hej Kasper
Det er vist min gamle 2a'er du skruer på. Jeg kan godt huske problematikken. Prøv at justere bakkerne ud så de rører mere ved tromlen end du ellers havde tænkt dig -jeg mener det er en hårfin balance -kontroller lige om "månerne" (dem man drejer når man justere" har ordentlig fat i bolthovedet du drejer på. Kan ikke huske om det er den foraksel der sidder på hvor jeg har måtte svejse dem fast -efter mange timers fustration ved justering...
Et råd -Smid skiver på den...du vil aldrig fortryde det....

MVH Casper
-der savner sin gamle bil -bare lidt...
Index
51125: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (14-09-2007 10:51:11) (svar på 51123)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.102.241)
Bliver der ved at komme luft, når du udlufter?

Hvis det er tilfældet er din bremsehovedcylinder defekt. Gummiet kan være blevet for slapt og trækker luft ind bag om, og så kan du fortsætte fra nu af og til juleaften uden bedring.

Det er en meget almindelig følgegevindst, når man roder med bremser. Stemplet i hvd.cyl. kommer længere ud end normalt og møder i dette nye område, rust, skrammel, vand og andre genvordigheder, som kan føre til denne elendighed.

mvh
Knud
Index
51127: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (14-09-2007 11:45:46) (svar på 51125)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Der kommer ikke mere luft ud...

Og Casper, ja det er jo din gamle, og jeg nyder hvert sekund.

..Kasper, med bremsefrustration
Index
51136: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (14-09-2007 21:26:13) (svar på 51127)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.193)
Nu skal man nok være mekanikker, gerne gråhåret for at vide hvad en "doven dreng" er; min er en kraftig gasstøddæmper som trykkes sammen og sættes hhv. mod sædekassen og bremsepedalen og trykker pedalen ned og holder den nede, er også god til at kontrollere stoplys med. Ideen med førnævnte metode er at ofte flytter justeringsskruen bakken op og ned fremfor ud mod tromlen, men det fordrer at justeringsskruerne er iorden og går tilpas stramt; må aldrig smøres.
Index
51165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (15-09-2007 22:17:51) (svar på 51136)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.126.90)
Hej Casper!
Bremsejusterskruer på en landrover skal ikke behandles som på andre 4hjulede køretøjer. Har du husket på at de alle skal drejes samme vej, ligesom når man strammer en bolt, når man justerer bakkerne ud mod tromlen? Hvis man drejer den forkerte vej kan man godt få tromlerne til at dreje rundt og justeringen kan føles rigtig, men det holder kun til man har været ude at køre, så er justeringerne helt i skoven igen.

Mvh. Claus, S3 109" safari.
Index
51167: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (15-09-2007 22:37:10) (svar på 51165)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Jeg tror jeg har rigtigt fat i justerskruerne, jeg vil prøve med en doven dreng (nu også forstået). Det kan være det ender med min mindre dovne søn.

Hvis dette ikke hjælper vil jeg prøve tricket med at pumpe vædske "baglæns" ind i systemet, har fundet denne: http://www.lytek.dk/shop/oliesuger-m-tilbehoer-375p.html (jeg har for langt til biltema).

Hvis dette heller ikke virker er jeg blevet anbefalet at sætte nogle tvinger om cylindrene for at minimere luft/olie-rummene i cylindrene. Og så udlufte igen.

pfffhhh, sikke noget m..
Så vil jeg hellere skifte poly-bøsninger. Nå men man hygger sig jo i hvert sekund sammen med den gamle dame.

Flere kloge ord er velkomne :-)

..Kasper
Index
51181: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (16-09-2007 12:33:57) (svar på 51136)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Kære Sherlock Holmes

Den dovne dreng hjalp ikke det mindste..
Men tak for budet.

..Watson (Kasper)
Index
51197: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (16-09-2007 22:33:57) (svar på 51181)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.16.21)
Hej

Efter lang tids kamp, købte jeg en bremseudlufter af den type der sætter tryk på beholderen, via en slange til et dæk - det hjalp faktisk.

Da først luften var ude, var det forholdsvis enkelt af få justeret bakkerne ud.

Hilsen Henrik
Index
51198: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (17-09-2007 07:00:09) (svar på 51197)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Hvad er det for en dims? Jeg syns jeg har surfet alle slags ?

Kasper
Index
51204: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (17-09-2007 09:26:37) (svar på 51198)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.160.31)
Det er et særligt låg man skruer på bremsevæskebeholderen. I låget er der monteret en slange, og slangen skruer man så på ventilen på fordækket - så har du trykluft på dit bremsesystem. Det er i virkeligheden en ganske simpel dims. Man kan naturligvis også slutte den til en kompressor - men jeg tror ikke du skal sætte 8 bar på systemet - 2 er nok mere passende.

Så lufter man ud på sædvanlig vis med en slange på hver af bremseniplerne - indtil der ikke er flere bobler.

Vitsen ved at gøre det på denne måde er, at der ikke er risiko for at suge falsk luft ind nogen steder.

Jeg købte min udlufter hos Bileksperten i Valby til ca. 250 kr (så er den også betalt...)

Hilsen Henrik
Index
51267: sv: sv: Bremser, 2A 109" (18-09-2007 12:22:33) (svar på 51100)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Hej Sherlock, og i andre.

Det viste sig at være een af "månerne" på et baghjul der ikke er stor nok ?..eller tappen den skal ramme sidder for langt væk.
Den giver næsten ingen justeringsmulighed.

Efter udluftning på 1000 måder, endte jeg med at justere den defekte måne til max udslag, og de andre som Verner meget klogt foreslog, med en doven dreng(et bræt skåret på mål).

Jeg har nu fast pedal, dog lidt tæt på gulvet.

Den bedste udlufter viste sig at være den med slangen til reservehjulet og væskebeholderlåget. Meget let. (Bilexperten)

Verner, jeg bøjer mig i støvet.
Din underdanige lærling,
Watson.




..Dette leder mig frem til:

Hvorfor har jeg ikke justeringsmulighed på den ene "måne".

Tappen sidder hvor den kan, og er ikke synderligt slidt, ½ m.m. vil jeg tro.
Månen ser heller ikke slidt ud.

Det ser ud som om de to holdere til bakkerne er ens, bare monteret spejlvendt, er det rigtigt?

Tappen til "månen" er banket i fra hver sin side på de 2(altså ens), men der er gennemgående tap på begge sider.
Er der forskel på disse "holdere" til bakkerne, 88" 109"...
De passer jo fint i tromlerne og cylindrene, men måske er der forskel på positionen af tappene.

pyyha, sikke en forklaring.

Nå, nu kører den da med gode bremser igen

..Kasper

109" 2A V8
Index
52310: sv: sv: sv: Bremser, 2A 109" (12-10-2007 00:46:23) (svar på 51267)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Fandt ud af at der var monteret forkerte bakker, så een af "månerne" ikke ramte og kunne justere.
Bemærk at der sidder 2 forskellige bakker i hvert nav.

Skiftede til nye bakker, justerede, nu bremser den som en drøm, 3 cm. pedal bevægelse, og så fast pedal.

Tak for hjælpen alle :-)

..Kasper, med fede bremser.

109" 2A V8