tilbage

Land Rover Forum  

Index
51151: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (15-09-2007 14:47:54)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.143.125)
Hej forum,

jeg er ved at skifte tændingslås på min defender 300tdi og har fået den gamle tændingslås ud.

i processen er flere af ledingerne desværre røget af terminalerne på bundstykket inden jeg nåede at notere hvilke der sad hvor.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan det skal sidde?

Bundstykket har markeringerne 1-5, hvor der ikke er en terminal sat på 4 og hvor terminal 2 er "dobbelt".

Jeg har følgende ledninger i udvalg :-)

brun
rød/hvid
orange/hvid
Hvid
Rød

Den hvide og den røde ledning er samlet (den ene kabelsko sidder fast på den anden), men om det skal være sådan er jeg i tvivl om.. Mit elektriske system har ikke ligefrem fungeret præcis som det skulle, så det er muligt at de skal forbindes hver for sig.

Er der nogen, der kan komme med et godt råd? Diverse opslag i manualer og på nettet giver meget forskellige og ufuldstændige svar..

mvh
Christian
Index
51152: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (15-09-2007 14:54:59) (svar på 51151)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Hej!

Britiske biler følger i al væsentlighed Britisk Standard BS-AU7:

(I forhold til ligthweights: Alt engelsk MILSPEC, alså fremstillet efter militærets specifikationer fraviger i mange tilfælde BS)


BS-AU7:
=======

Black: All ground connections

Black/ Purple: Temperature switch to warning light

Black/ Green: Relay to radiator fan motor

Black/ Light green: Brake switch

Black/ Light green: Brake differential pressure valve to warning light

Blue: Headlamp connections

Blue: Headlamp switch to dimmer switch

Blue White: Headlight high beams

Blue/ White: High beam dimmer switch to high beam indicator lamp

Blue/ White: Dimmer switch to long-range driving light switch

Blue/ Red: Headlight low beams

Brown: Main feed from the battery. No switches or fuses

Brown/Yellow: GEN to volt. Regulator

Brown/ Blue: power feed to headlamp switch

Brown/ White: Ammeter to main alternator terminal

Brown/ Yellow: Long-range driving light switch to lamp

Brown/ Yellow: Alternator to 'no charge' warning light

Brown/ Purple: Alternator Regulator feed

Brown/ Green: Fuse to horn (No relay)

Brown/ Lt. Green: Windscreen wiper motor to switch

Brown/ Black: Horn to horn button (no relay)

Green: Ignition switch controlled wiring for auxiliary devices, eg wipers, flashers, etc

Green/ Black: Fuel gauge to fuel tank unit

Green/ Blue: Water temperature gauge to temperature sender unit

Green/ Brown: Switch to reverse lamp

Green/ Red: Direction indicator switch to left-hand flasher lamps

Green/ Purple: Stop lamp switch to stop lamps

Green/ White: Direction indicator switch to right hand flasher lamps

Green/ Yellow: Heater switch to slow speed on heater motor or for single speed motor

Green/ Gray: Heater switch to high speed on heater motor

Green/ Orange: Low fuel level switch to warning light

Light green: voltage stabilizer to instruments

Light green/ Black: Windscreen washer switch to motor

Light green/ Blue: Flasher switch to left-hand flasher warning light

Light green/ Brown: Flasher switch to flasher unit

Light green/ Purple: Flasher unit to flasher warning light

Light green/ Orange: Rear window washer switch to motor

Orange: Wiper circuit

Orange/ Black: Wiper switch to to motor parking

Orange/ Blue: wiper switch to low speed on motor

Orange/ Green: Wiper switch to high speed on motor

Orange/ Yellow: Rear wiper switch to rear wiper motor

Orange/ Light green: switch to rear window motor parking

Purple: Accessories fed direct from battery via fuse (Always live)

Purple/ Brown: Horn fuse to horn relay when horn is fused separately

Purple/ Red: Switches to map light, under bonnet light, glove box light and boot lamp when fed direct from battery fuse

Red: Tail lights, instrument lights, parking lights and side markers

Red/ Yellow: Fog light switch to fog light or front fog light fuse to fog lights

Red/ Blue: Front fog light fuse to fog light switch

Red/ Brown: Rear fog guard switch to lamps

Red Orange: Power to rear fog guard lamp fuse

Red/ White: Fuse to instrument lamp switch, Instrument panel lamps

White: Ignition circuit, no additional switches, not fused

White: Power to coil

White/ Black: Ignition coil to distributor

White/ Black: Distributor side of coil to tech impulse sensor

White/ Brown: Oil pressure switch to warning light or gauge

White/ Pink: Ignition switch to radio fuse

White/ Red: Ignition switch or starter switch to starter solenoid

Yellow: Generator connections wired through the ignition switch

Yellow/ Green: Dynamo 'F' to control box 'F' Alternator field 'F' to control box 'F'
Index
51153: sv: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (15-09-2007 15:06:58) (svar på 51152)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.143.125)
Hej Kim,

Tak for svaret.

Jeg er dog stadig i tvivl om hvilke terminalnumre, jeg skal sætte de enkelte ledninger på.

Kan du evt. hjælpe mig med det også?

mvh
Christian
Index
51154: sv: sv: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (15-09-2007 16:47:01) (svar på 51153)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Undskyld - jeg glemte terminaldesignatorerne... De følger skyndsomst nedenfor. Du skal kun bruge det første afsnit, men jeg medtager designatoroversigten i dens fuldstændighed - det kunne være andre havde nytte deraf...



Fra: Bosch Automotive Handbook, 3rd edition
=============================================
(DIN Standard 72 552):



Terminal Definition
-----------------------------------------------------------------------
IGNITION
1 Ignition coil, ignition distributor, low voltage
-----------------------------------------------------------------------
(Ignition distributor with two separate electrical circuits)
1a to ignition contact breaker I
1b to ignition contact breaker II
-----------------------------------------------------------------------
2 short-circuit terminal (magneto ignition)
4 Ignition coil, ignition distributor, high voltage
-----------------------------------------------------------------------
(ignition distributor with two separate electrical circuits)
4a from ignition coil I, terminal 4
4b from ignition coil II, terminal 4
-----------------------------------------------------------------------
15 Switched + downstream of battery
(output of ignition/driving switch)
15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter
-----------------------------------------------------------------------
GLOW PLUG AND STARTER SWITCH
17 Start
19 Preheat
-----------------------------------------------------------------------
BATTERY
30 input from + battery terminal, direct
30a input from + terminal of battery II
(12/24 V series-parallel battery switch)
31 Return line to battery
- battery terminal or ground, direct
31b Return ine to negative battery terminal or ground, via switch
or relay (switched negative)
-----------------------------------------------------------------------
(12/24 V series-parallel battery)
31a Return line to - terminal of battery II
31c Return line to - terminal of battery I
-----------------------------------------------------------------------
ELECTRIC MOTORS
32 Return line
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33 Main terminal connection
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33a Self-parking switch-off
33b Shunt field
33f For second lower-speed range
33g For third lower-speed range
33h For fourth lower-speed range
33L Counterclockwise rotation
33R Clockwise rotation
-----------------------------------------------------------------------
STARTER
45 Separate starter relay, output; starter input (main current)
45a Output, starter I
Input, starters I and II (Two-starter parallel operation)
45b Output, starter II (Two-starter parallel operation)
48 Terminal on starter and on start-repeating relay for
monitoring starting procedure
-----------------------------------------------------------------------
TURN SIGNAL FLASHER
49 Input
49a Output
49b Output, second turn-signal circuit
49c Output, third turn-signal circuit
-----------------------------------------------------------------------
STARTER
50 Starter control (direct)
50a Output for starter control
(Series-parallel battery switch)
50b Starter control with parallel operation of two starters with
sequential control
50c Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50d Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50e Input, Start-locking relay
50f Output, Start-locking relay
50g Input, Start-repeating relay
50h Output, Start-repeating relay
-----------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR
51 DC voltage at rectifier
51e DC voltage at rectifier with choke coil for daytime driving
-----------------------------------------------------------------------
TRAILER SIGNALS
52 Signals from trailer to towing vehicle, general
-----------------------------------------------------------------------
WIPER MOTOR
53 Wiper motor, input (+)
53a Wiper (+), self-parking switch-off
53b Wiper (shunt winding)
53c Electric windshield-washer pump
53e Wiper (brake winding)
53i Wiper motor with permanent magnet and third brush (for higher
speed)
-----------------------------------------------------------------------
TRAILER SIGNAL
54 For lamp combinations and trailer plug connections
TRAILER STOP LAMP
54g Pneumatic valve for additional retarding brake,
electromagnetically actuated
-----------------------------------------------------------------------
LIGHTING
55 Fog lamps
56 Headlamp
56a High beam, high-beam indicator lamp
56b Low beam
56d Headlamp-flasher contact
57 Side-marker lamp: motorcycles, mopeds.
Abroad also cars, trucks, etc.
57a Parking lamp
57L Parking lamp, left
57R Parking lamp, right
58 Side-marker lamps, tail lamps, license-plate lamps and
instrument-panel lamps
58b Tail-lamp changeover for single-axle tractors
58c Trailer plug-and-receptacle assembly for single-conductor
tail-lamp cable with fuse in trailer
58d Variable-intensity instrument-panel lamp, tail-lamp and
side-marker lamp
58L Side-marker lamp, left
58R Side-marker lamp, right; license-plate lamp
-----------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR (magneto, generator)
59 AC voltage, output
Rectifier, input
59a Charging armature, output
59b Tail-lamp armature, output
59c Stop-lamp armature, output
61 Alternator charge-indicator lamp
-----------------------------------------------------------------------
TONE-SEQUENCE CONTROL DEVICE
71 Input
71a Output to horns 1 & 2, low
71b Output to horns 1 & 2, high
72 Alarm switch (rotating beacon)
-----------------------------------------------------------------------
INTERIOR
75 Radio, cigarette lighter
76 Speaker
77 Door-valve control
-----------------------------------------------------------------------
SWITCHES
----------(Break-contact and changeover switches)----------------------
81 Input
81a 1st output, break side
81b 2nd output, break side
----------(Make-contact switches)--------------------------------------
82 Input
82a 1st output
82b 2nd output
82z 1st input
82y 2nd input
----------(Multiple-position switches)---------------------------------
83 Input
83a Output, position 1
83b Output, position 2
83L Output, left-hand position
83R Output, right-hand position
-----------------------------------------------------------------------
CURRENT RELAY
84 Input, actuator and relay contact
84a Output, actuator
84b Output, relay contact
-----------------------------------------------------------------------
SWITCHING RELAY
85 Output, actuator (end of winding to ground or negative)
86 Start of winding
86a Start of winding or 1st winding
86b Winding tap or 2nd winding
----------(relay contact for break and changeover contacts)------------
87 Input
87a 1st output (break side)
87b 2nd output
87c 3rd output
87z 1st input
87y 2nd input
87x 3rd input
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88 Input
----------(Relay contact for make and changeover contacts (make side))-
88a 1st output
88b 2nd output
88c 3rd output
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88z 1st input
88y 2nd input
88x 3rd input
------------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR
GENERATOR and GENERATOR REGULATOR
B+ Battery positive
B- Battery negative
D+ Dynamo postive
D- Dynamo negative
DF Dynamo field
DF1 Dynamo field 1
DF2 Dynamo field 2
----------(Alternator with separate rectifier)--------------------------
J Excitation winding positive
K Excitation winding negative
Mp Center point terminal
U,V,W Alternator terminals
------------------------------------------------------------------------
DIRECTION INDICATOR (turn-signal flasher)
C First indicator lamp
C0 Main terminal connection for separate indicator circuits
actuated by the turn-signal switch
C2 Second indicator lamp
C3 Third indicator lamp (e.g., when towing two trailers)
L Turn-signal lamps, left
R Turn-signal lamps, right
------------------------------------------------------------------------
Cross-reference for old and new terminal designations in accordance with
DIN 72 552.
Only terminal designations whose significance has altered are given.

OLD NEW
1 1, 53(wiper), 53e
2 2, 53e
3 53, 53b(wiper)
4 4, 53a, 53b(wiper)
15 15, 49(turn-signal flasher)
15+ 49
15/54 15, 49, 54
16 15a, 15
30 30, 33(motor)
30/51 30, 87, 88(relay)
30f 45
30h 45, 45a
30h I 45a
30h II 45b
30L 33L (motors)
30R 33R (motors)
31 31, 31c, 32(motors)
31a 31a, 31c
31B- B-
50 50, 50b, 50f, 50h
50a 50, 50a, 50e, 50g
50b 50d
50k 50d
50 II 50c
51 51, 59, B+
51 - 59
51a 59
51B+ B+
54 54, 53a, 54g
54/15 15
54d 53(wiper)
54e 33b, 53b(wiper)
54L 49a
58 58, 58L, 58R
58b 58b, 58d
59 59a
85d 31b(alarm switch)
B+30 B+
B+51 B+
D+/61 D+
D-/61 D-
H 71
HL L (L54b)
HR R (R54b)
K C
K0 C0
K1 C, C2
K2 C2
K3 C2, C3
K4 C2, C3
L54 L (L54)
N 55
P C, 57a
PL 57L
PR 57R
R R, 75
R54 R, (R54)
R54b Rb
S 49a, 53(wiper)
S4 49a
SBL (L54)
SBR (R54)
VL L
VR R
+ 15, 49(turn-signal flasher)
53, 53a(wiper)
+2 53a
+15 49
- 1 (ignition coil), 31
Index
51155: sv: sv: sv: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (15-09-2007 17:35:53) (svar på 51154)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.143.125)
Hmmm. tak igen,

det giver dog stadig ikke helt mening, da tændingsbundstykket som sagt kun har 4 terminaler (1,2,3,5).

- og dem kan jeg ikke helt få til at passe med den oversigt, som du har lagt ind.

... det er ikke helt nemt..

mvh
Christian
Index
51156: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (15-09-2007 18:30:23) (svar på 51155)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Jeg kender ikke din tændingslås, så hvorvidt den er nummereret rigtigt kan jeg ikke hjælpe med. Den _burde_ overholde Bosch-standarden.

Men, selv uden hjælp fra terminal-numrene er det relativt nemt.

Tændingslåsens formål er at fordele en indgangsstrøm til forskellige udgange.

Der er eet sæt udgange til "acc" funktionen - altså når tændingen er slået til, uden at starteren aktiveres.

Der er en yderligere udgang som aktiveres når nøglen drejes helt over. Dette er udgangen til starteren. Denne position er normal fjederpåvirket, således at nøglen selv springer tilbage når starteren er aktiveret og man slipper nøglen.

Den brune ledning er strøm direkte fra batteriet (over fællesterminal på starteren (og muligvis samlet med andre forbindelser i sikringsboksen - afhængig af årgang, men intet af dette er vigtigt i denne forbindelse))

Hvid: (Sandsynligvis er der en tynd stribe rød på denne hvide ledning) er forbindelsen til det relæ som slår starteren til. Denne kan være forbundet direkte til start-relæet, eller være forbundet over endnu et relæ i sikringsboksen. Hvid/rød skal kun have strøm når nøglen slåes til start.

Røde ledninger er til lamper, instrumentbelysning og tilsvarende. De skal have strøm når nøglen slåes til "acc" position

Orange skulle henføre til viskersystemet - jeg ved ikke rigtig om det giver mening - jeg synes ikke det skulle have noget at gøre på en tændingsbundstykke, men derimod tages fra et udtag i sikringsboksen. Det er dog nemt at afgøre ved en simpel test. Under alle omstændigheder skal denne ledning have strøm når nøglen slås til "acc".

Jeg har aldig skildt el-systemet på en 300tdi helt ad, men hvis den ikke er udstyret med interessante underligheder som alarmer osv. kan du rolig samle tingene sammen og prøve dig frem udfra ovenstående. Så længe du ikke jordforbinder en brun ledning skulle der ikke være fare for gnister eller lignende!

(Husk dog at sætte bilen i frigear mens du arbejder - hvis du lige pludselig kommer til at sætte strøm på den hvid/røde ledning vil bilen starte....)


Held og lykke med projektet!
/Kim Horsevad

Index
51172: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (16-09-2007 08:17:16) (svar på 51155)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.93.235.188)
jeg mener at kunne huske den hvide er til cutoff kontakten på dieselpumpen. mvh Posten.
Index
51360: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (20-09-2007 22:37:45) (svar på 51151)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.125.160)
Hej Christian

Jeg ved ikke om det er relevant nu,

Jeg har en haynes guide, som måske kan give dig et overblik.
Giv lige lyd fra dig hvis det stadigvæk er relevant.

110" hilsner

Brian jørgensen
Index
51418: sv: sv: Ledningsfarver på tændingsbundstykke (22-09-2007 00:31:10) (svar på 51360)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.76.217)
Hej Brian (og I andre der gav et hjælpende råd i nøden),

Det lykkedes mig efter en del timer at finde frem til en kombination, der fungerer.

Hovedhjælpen kom fra Kim, med budskabet om at jeg ikke rigtigt kunne brænde noget af, så længe jeg holdt den brune ledning i ro... :-)

Det gav mig troen til "bare" at prøve sig frem en 200-300 gange.. så var den der.. nemt og smertefrit..

Eneste "issue" jeg har nu, er at mit bremselys ikke reagerer, før der er tænding på bilen. Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt det reelt er en fejl (det virker fint så snart der er tænding på), men det kan være jeg lige piller bundstykket ud igen i næste weekend og kigger på det. Nu har jeg ligefrem fået lidt smag for at tæmme vores ven Lucas Lord of Darkness...

Til dem, der måtte være interesseret, så var min "winning combination":

Terminal 1: Hvid + Rød
Terminal 2: Brun
Terminal 3: hvid/rød
Terminal 4: ikke i brug på bundstykket
Terminal 5: Hvid/orange.

Brian: Stemmer det overens med hvad du har af information i din Haynes? (min service & rep. manual viser kun bundtykket i ledningsdiagrammet, men angiver ikke hvilke terminaler de enkelte ledninger skal på..)

mvh
Christian
Der håber på regn i nat... Der er Høvelte på programmet i morgen..