51343:
sv: sv: Rød 110" fra UK set til LA07 (20-09-2007 13:59:57) (svar på
51340)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 194.255.15.178)
Da jeg fornylig tog mit grønne bevis, snakkede vi bl.a. om de "lærreds-stropper", som holdt bagakslen fast så fjedrevandringen blev begrændset.
Det er så på S2a med bladfjedre. Men fidusen var at så væltede bilen ikke så nemt når den kørte sidelængs på en skrænt.
Uden strobberne ville bladfjederen bare skubbe bilen længere og længere over, så den til sidst væltede - UDEN VARSEL.
Med strobberne mærker føreren at krængningen stoppes, samt at vægten fra hjul, aksler m.m. hjælper med til at holde bilen så den ikke vælter.
Med strobber får føreren af en seriebil altså en mærkbar advarsel, samt mulighed for at færdes sidelængs på stejlere skrænter .....
Men er princippet så meget anderledes i en Defender (110" m. skruefjedre), at en ekstra fjeder virkelig er en fordel i den beskrevne ekstreme situation ????