tilbage

Land Rover Forum  

Index
51362: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 00:31:22)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Bilen - RRC 1991 - har holdt stille i en uges tid i regnvejr. Startede i morges og i løbet af dagen opdagede jeg at kørelyset var stået af. Men nærlys virkede stadig med kontakten (lille fætter på venstre side af styrkonsol).

På vej hjem fra Gør-det-selv-værksteder til aften opdager jeg så at baglygterne heller ikke spiller. Hverken med kontakt eller ej. Damn!

Søgning på Forum tyder på sikring eller relæ til kørelys. Spørgsmål: Hvis det er relæet, hvor dælen køber jeg et nyt? Og - hvis det er sikringen - nogen erfaringer med hvad der kan få den til at brænde? Som sagt - det er en RRC 1991 V8 og kørelyset er eftermonteret på et eller ndet tidspunkt.

RRC hilsener,

Anders
Index
51365: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 08:20:53) (svar på 51362)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
Ja, som du rigtigt nok har søgt, så er det nok relæet eller sikringen. Sikringen vil oftest brænde over ved en overbelastning, men sikringer har en vis levetid, så de kan brænde over som følge af at de er gamle (ligesom en pære brænder ud med tiden). Så derfor anbefales det også at prøve med en ny sikring, hvis den gamle er gået. Hvis den nye springer hurtigt (indenfor få måneder) er der noget galt (overbelastning/periodisk eller permanent kortslutning osv.)
Relæet sidder enten i motorrummet eller under instrumentbordet i passager eller førerside. Det er ikke nemt at finde, medmindre den, som havde bilen før dig, var god til at mærke sine systemer op. Der er grundlæggende 3 relæer:
-En pol, som kan tænde og slukke
-En dobbeltpol som kan tænde og slukke
-En pol som har skiftefunktion (altså skift mellem et centerben og enten stilling 1 eller 2)

Det kan være alle tre typer i dit kørelys, så du bliver nødt til at finde relæet, afmontere det og derefter måle dig frem til om det virker. Hvis du er helt blank på ovenstående forklaring, er der vist kun et værksted som kan hjælpe (meget gerne en autoelektriker, da de har lidt bedre forståelse for elkredsene end mange mekanikere har).
Index
51373: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 12:17:32) (svar på 51365)
Anders Lindberg - 7651 - Østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.28.147.12)
Kære Thomas,

Tusind tak for tips.

Jeg får fingrene ind i kabelsuppen i eftermiddag og får lokaliseret relæ og sikring.

Øhhh... hvordan måler jeg egentlig på relæet? Skal jeg sætte 12V på det og høre om det klikker, eller er der en mere systematisk metode? Jeg har multimeter og kan godt overskue el-arbejde. Har bare aldrig rigtigt arbejdet med det i bilen (Lucas har opført sig ordentligt i min bil ind til nu...)
Index
51380: sv: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 14:52:41) (svar på 51373)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.39)
Kørelys er i bund og grund en Fandens forbandet opfindelse på en bil, der ikke er konstrueret til det fra fødslen.
Jeg døjer selv med lortet på min RRC, og er ved at opgive det.
mvh
Knud
Index
51385: sv: sv: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 15:55:29) (svar på 51380)
Jonas Møller Andersen #7059, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 82.147.242.68)
jeg skal også ha pillet det .....relæ af og lavet alm lys på min rrc fra 91 har ledt efter et nyt relæ men de laves ikke mere ...

mvhrrc jonas
Index
51389: sv: sv: sv: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 15:59:55) (svar på 51385)
Anders Lindberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.28.147.12)
OK - jeg roder i hvertfald i eftermiddag - jeg SKAL til Høvelte i morgen og gider ikke have en bøde for manglende baglygter.

Jeg poster mine erfaringer senere i denne tråd..... (cliffhanger ;-)

/anders
Index
51404: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 20:24:46) (svar på 51389)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Det var en sikring.

Den var ikke bare brændt over, men stort set pulveriseret, inkl. dele af holderen. Det forklarer også hvorfor der har lugtet brændt i kabinen det sidste stykke tid. Jeg troede egentlig at jeg havde fået mudder i varmeanlægget... ;-)

Ny sikring holder umiddelbart, men varmen har jo en årsag og kommer nok igen.

Hvorfor bliver ledningen varm? Er det mit ledningsnet som begynder at have småfejl så modstanden ud til lygterne stiger så den trækker større strømstyrke?
Index
51468: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (23-09-2007 15:03:20) (svar på 51404)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Anders

Det lyder som en af de gamle sikringsholdere af barkelit / plastic til porcelænssikringer, det er en typisk fejl der kommer når der er dårlige forbindelser, så opstår der varme og holderen smelter. Køb evt. en stænktæt til fladstiksikringer. Husk at sikring og ledninger skal passe til forbruget (Og lad være med at montere for store pærer i forlygterne).
Mvh. MS

Mekaniker med lidt forstand på el og som vil påstå at dem som ikke har, kører lastbil ha.ha...
Index
51405: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 20:26:55) (svar på 51389)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Øhhh... jeg ved ikke hvorfor mine indlæg kommer på 3 gange??? Det sker når jeg skriver fra PC på arbejdet, uden at være logget ind. Administrator...?
Index
51392: sv: sv: sv: sv: sv: Kørelys #&%¤("!! (21-09-2007 16:42:14) (svar på 51385)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.199.155.102)
jeg pillede mit fra for flere år siden da der kun var bøvl med det (RR 2,4)

Lars/Biltris