tilbage

Land Rover Forum  

Index
51551: SIII 88 D2,25 hopper af og til ud af lavgear... (25-09-2007 13:29:04)
B. jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.32.3)
hej alle, jeg har en mistanke om at min SIII kan finde på at hoppe ud af lavgear. den har gjort det en lille håndfuld gange i løbet af det sidste halve år. det er ikke så tit jeg bruger lavgearet men det er altid på nedkørsler den driller mig - selvom jeg er ret opmærksom på at sætte den rigtigt i gear. - hvad kan problemet mon være?
Index
51565: sv: SIII 88 D2,25 hopper af og til ud af lavgear... (25-09-2007 18:27:20) (svar på 51551)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.244.100)
Jeg tror lige jeg er med på en lytter. Min SIII gør nemlig det samme. Godt nok kun i 2. gear, men irreterende er det alligevel.
Index
51588: sv: sv: SIII 88 D2,25 hopper af og til ud af lavgear... (26-09-2007 12:22:53) (svar på 51565)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej begge to.

Det lyder som slidte eller knækkede syncromesh-clips.

Prøv at søge på "syncromesh", og I vil få en mindre åbenbaring. Det er vist forholdsvis nemt at fikse uden at tage gearkassen ud.

Hilsen Jens
Index
51589: sv: SIII 88 D2,25 hopper af og til ud af lavgear... (26-09-2007 12:41:06) (svar på 51551)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Alle.

Jer er lidt forvirret Hr Jørgensen skriver at den hopper ud af lavgear ved nedkørsler, ok er det så ikke i reduktions-gearkassen at problemet ligger?

Hvorfor så blande 2 gear og clips i hoved gearkassen ( clips som forøvrigt slet ikke har nogen funktion når først et gear er valgt) ind i problematikken??


Hvis jeg har forstået det ret så er der en fejl i reduktions gaerkassen og den skyldes sandsynligvis alm slid, i reduktions-gearkassen er der ingen syncromes, men blot "stråler" og små tænder der skal holde tingene i indgreb, det er derfor man er nødt til (med mindre man er meget øvet at holde stille når man skal skifte ned i lav-gear, men godt med mindre øvelse kan skifte op fra lavgear til højgear fx når man er kommet på landevejen efter terrænkørsel eller har slæbt en tung last igang)

Der er nok ikke andet at gøre end at finde en reduktions gearkasse der er ok, det er ikke så slemt at skifte sådan en.

Det kunne også til en start tjekkes op på om alt er justere som det skal være i skifte mekanismen til høj/lav, det er kun et forfængeligt håb nærret på Hr Jørgensens vegne, men koster kun arbejde at foretage.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493
Index
51596: sv: sv: SIII 88 D2,25 hopper af og til ud af lavgear... (26-09-2007 14:07:16) (svar på 51589)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej Ole.

Jeg giver dig fuldstændig ret. Jeg havde læst det som om hovedgearkassen hoppede ud af gear i LAV. Men jeg læser nærmere og bøjer mig i støvet :-)

Hht. indlæg nr. 2 tror jeg dog stadig på min syncromesh-teori.

Hilsen Jens
Index
51597: sv: sv: sv: SIII 88 D2,25 hopper af og til ud af lavgear... (26-09-2007 14:11:35) (svar på 51596)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jens.

Nu vil jeg ikke løbe denne tråd af sporet mhs til hvordan syncromeser virker.
Så der for kommer der ikke en lang forklaring omkring det, jeg tror at det har været forklaret før her i forum skulle du have lyst til at få opklaret hvordan sådan syncromes fætter virker så kan vi godt tage det i en anden tråd.

MVRH

Ole.
Index
51603: sv: sv: sv: sv: SIII 88 D2,25 hopper af og til ud af lavgear... (26-09-2007 15:49:55) (svar på 51597)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej Ole.
Jeg ved godt hvordan syncromesher virker. Har endda haft dem godt inde på livet i min egen gearkasse. Mht.Henriks indlæg, lyder det meget som det jeg en overgang led af i min SIII-kasse. Den hoppede også ud af gear i 2.lav. Dette var hovedgearkassen der havde en ødelagt syncromesh. Det var ikke noget prøblem i højt gear, da belastningen ikke blev så stor som når jeg hang på en sandet bakke i Hvorup. Men vi må lige have Henrik på banen om det er hans hovedgearstang eller reduktionsgearstang der hopper ud af gear. Og ja, jeg er helt med på at der ikke er syncromesher på reduktionsgearkassen...

Hva´siger du Henrik?

Jens