tilbage

Land Rover Forum  

Index
51715: hurtig tom gang (29-09-2007 18:40:59)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
hej hvordan kan det være, at min land rover 90" td 1987, tar utrolige mange omdrejninger lige pludselig,når den står i tomgang, har kun oplevet det denne ene gang, og vil ikke håbe at jeg oplever det igen, for jeg løb i "flyverskjul".

mvh martin j
Index
51716: sv: hurtig tom gang (29-09-2007 20:22:34) (svar på 51715)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Det kunne tyde på at der kommer motorolie ind i forbrændingskammeret.
Det kan komme fra en generelt meget slidt motor, fra en knækket stempelring(e), fra et defekt leje i turboen etc.
Hvordan komme den ned på jorden igen, aftager det af sig selv?
Den har naturligvis ikke godt af at stå flere minutter for fulde omdrejninger så du skal have løst problemet.
Bruger den meget olie (mere end 1L pr. 1000km)?
Er det når den har stået 10-15 min i tomgang?
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
51718: sv: sv: hurtig tom gang (29-09-2007 20:40:17) (svar på 51716)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
hej

ja det er når den har stået i 10min - 15min.

mvh martin j
Index
51730: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 02:37:32) (svar på 51715)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Det er TDéren kendt for! Tøm luftfilterkassen for olie og monter nyt filter.
Index
51731: sv: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 09:04:35) (svar på 51730)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
kan det virkelig gøre det?

mvh martinj
Index
51732: sv: sv: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 09:18:39) (svar på 51731)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Ja, fordi TDéren smider en masse olie over i luftfilteret, som til sidst er så mættet at bilen begynder at køre på olien. Der er ingen kontrol over motoren og den kan risikere at tage mange omdrejninger og deraf skade. Den eneste måde at standse den på er ved at bremse den i stå.
Måske kan du montere en olieudskiller imellem krumtap udluftningsslangen og luftfilteret.
Index
51733: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 09:29:15) (svar på 51732)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej.

Jeg giver Ole ret.

Sæt en olieudskiller på mellem ventildækseludluftningen (slangen der ALTID er i vejen når man skal have olie på. Jeg har - efter andres råd - gjort det samme, og fyldt olieudskilleren op med grydesvampe af spiraltypen (sådan en rund bolle af krøllede metalspåner). Se, DET er noget der virker. Nu har jeg kørt ca.8000 km. på samme filter, mod ca. 1000 før renovering af motor/montering af olieudskiller.

Se evt. et af mine gamle indlæg med masser af links.

Fortsat god weekend

Jens
Index
51746: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 12:11:27) (svar på 51733)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
hej

hvor køber man en olieudskiller henne? og en ca pris. i har ikke en tegning over hvor den skal sidde vil?

mvh martin j
Index
51749: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 13:11:36) (svar på 51746)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej Martin.

Prøv

http://www.scanturbo.dk/tanks.html

Vi får rabat hos firmaet gennem klubben - mener at det er 10% - se under rabataftaler på forsiden.

Jeg vil meget gerne tage et billede af min montering, men jeg er simpelthen så forkølet at jeg endnu ikke er kommet ud af fjerene idag, men jeg poster gerne et imorgen :-)

Host og snøft fra Jens
Index
51750: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 13:18:17) (svar på 51749)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Lige en enkelt ting mere.

Hvis motoren er så slidt at den smider om sig med olie, så synes jeg at du skal få den repareret. Jeg honede selv mine cylindre på TD´eren og satte nye turbostempler i da min toppakning gik. Jeg fandt ud af at alle 4 stempler var flækket! Det er faktisk ikke det store arbejde, og skal ikke forveksles med en komplet renovering, men det har altså pustet nyt liv i den gamle oliebrænder i vores husstand.

Som vi siger i Aalborg : Så kan den lidt igen ;-)

Hilsen Jens

P.S. Jeg skal nok sende billeder imorgen
Index
51766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (30-09-2007 20:02:26) (svar på 51750)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
hej

tak for det.

tak for du gider at sende et par billeder.

mvh martin j
Index
51816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (01-10-2007 18:58:57) (svar på 51766)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej Martin.

Så er jeg kommet lidt på højkant igen, og sender dig et billede af min montering af en "Oil Catch Tank".

Som du - ikke - kan se, er tanken, den blå til venstre, sat fast på inderskærmen med et stykke fladjern.

Slangen fra ventiludluftningen til tanken er sort, men slangen fra tanken til luftfilteret er gennemsigtig, så jeg har lidt hånd i hanke med hvad der ryger videre fra tanken. Der er desuden et målerør på siden af tanken så jeg kan se hvor meget olie den fanger. Efter 15000 km.kørsel er der næsten ikke noget i tanken, men det virker altså fint alligevel, da jeg ikke længere døjer med fedtede luftfiltre.

Som en ekstra bonus har jeg, efter gode råd her på forum, smidt to grydesvampe af metalspåne-sammenkrøllet-til-en-bolle-typen i, som eventuelle oliedampe kan kondensere på. Ikke Renslet ;-)

Men, hvis motoren sender vilde mængder olie over i luftfilteret, eller hvis den ikke "består" en kompressionstest, så overvej at få kigget på motoren. Men tanken er alligevel en god investering i længden hvis du spørger mig.

God fornøjelse, og jeg håber at du finder problemet og får det løst.

MVLR90"TDH

Jens Jagd
Index
51821: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (01-10-2007 20:37:05) (svar på 51816)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
hej tak for billdet, hvorfor ger der to slanger ind i ventildækslet, og hvor går det gennemsigtige slange hen, efter olieugskilleren.

mvh martin j
Index
51823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (01-10-2007 20:42:31) (svar på 51816)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
hej

foresten

min motor har fået nye stempler,pejlstænger,cylinderringe osv. for 20000 km siden, så det er nok sådan en tank man skal ofre på sagen? tror du ikke,eller kan det være turboen.

mvh martin j
Index
51825: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (01-10-2007 20:54:08) (svar på 51823)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej.

Den ene slange på ventildækslet kommer fra krumpapudluftningen, og går ned ovenpå ventilerne og vippetøjet. Den anden går over til udskilleren, og den gennemsigtige slange går over på luftfilteret.

Ideen med udskilleren er jo at få skilt olien fra den luft der recirkuleres fra ventildæksel til luftfilteret.

Mht.dine stempler ved jeg ikke. Men de skulle da helst ikke være smadret så tidligt.

Hilsen Jens
Index
51864: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (02-10-2007 16:44:21) (svar på 51825)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.152)
hej

kan det være turboen der er slidt.

mvh martinj
Index
51867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hurtig tom gang (02-10-2007 17:24:43) (svar på 51864)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej.

Det kan det vel nok, men det er der nok nogen andre der skal komme med fejlfindingsmetoder til.

Hilsen Jens
Index
51905: sv: hurtig tom gang (03-10-2007 21:57:53) (svar på 51715)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.93.235.172)
Det kan desværre nemt være turboen.Min TD havde samme symptomer, med udluftningsslange ført ned i en vange,derfor var jeg jo temlig sikker på at det var turboen. Du kan jo eventuelt tage slangen af mellem turbo og indsugning og se om der er olie.
Mvh Gert Post.