tilbage

Land Rover Forum  

Index
51851: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 12:05:00)
Stefan Bruhn Hansen #5521, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.219.30.230)
Hej alle specialister!

Skal til syn indenfor en overskuelig fremtid med min LR Discovery II TD5, årg. 2001. Hvordan er det nu med bremsetest til syn? På min gamle serie-bil måtte man ikke trække håndbremsen med bilen i gear/roterende hjul, da håndbremsen mekanisk går i indgreb med kardan-krydset (tror jeg nok!). Er dette også tilfældet for den noget nyere Discovery? Hvordan skal synsmanden i givet fald bremseteste. Ved ikke, om jeg kan forvente den fornødne viden hos synsmanden, da synet foregår i Sverige.

Med venlig hilsen

Den landflygtige
#5521 Stefan Bruhn
Index
51853: sv: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 12:48:33) (svar på 51851)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Hej Stefan,
Frygt ikke! I Sverige bliver bremsetesten ikke udført på ruller, men udenfor, på vejen, hvis bilen er en 4x4.
Jeg har samme bil og på synsattesten (besiktningsprotokoll) står:
Alternativ metod: Alternativ kontrollmetod bromssystem, bromskontroll utförd på väg.
Ved syn af min Serie III gjorde det på samme måde.

Venlig hils3n,
Marc
Index
51854: sv: sv: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 12:55:11) (svar på 51853)
Stefan Bruhn Hansen #5521, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.219.30.230)
Hej Marc!

Det lyder umiddelbart betryggende. Men da jeg sidst var til syn i Sverige (med den lille kone-Clio), var det første synsmanden gjorde at sætte sig bag rattet og køre direkte op på rullerne. Dvs. man overlod bilen til synsmanden mindre end 5 meter fra rullerne. Jeg må vel bare protestere, hvis han begiver sig mod rullerne!!!! I henhold til dit svar må jeg vel så også formode, at det samme håndbremsesystem fortsat lever i Discovery´en???

Stefan
Index
51859: sv: sv: sv: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 14:01:58) (svar på 51854)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Hej igen,
Min erfaring i svenske synshaller er, at firehjulstrækkere bliver synet i samme bane som lastbiler. Uden at sige noget til manden, var arbejdsgangen som følgende: check af lys, sikkerhedsseler, havari-trekant (du kommer ikke igennem uden), et kig under hjelmen, undervognsinspektion hvor de går hårdt til værks med sidevridning af hjulene mv. Til sidst en køretur. Manden fik prikket næsen lige frem i forruden; bremsene virkede. Bilen kom på intet tidspunkt på ruller.
Det er en anden sag med Clio-lignede sager. De kommer i standardbilbanen.
Ligesom i Dk, kan man jo få en lille snak om bilen med synsmanden -(de kommer altid flere når Serie III skal gennmgås)- og give udtryk for bekymring ved (hånd)bremseprøvningen.

Min Disco's håndbremse virker fortrinligt. Det er bare noget med centrallåsen der ikke altid vil som jeg vil.

Det skal nog bli bra, Marc
Index
51862: sv: sv: sv: sv: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 14:52:28) (svar på 51859)
Stefan Bruhn Hansen #5521, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.219.30.230)
Det var lige nøjagtigt noget sådant jeg gerne ville høre (lastbilbane). Tak for hjælpen!

Det skal komma bli oerhörd bra lovar jag deg!
Index
51863: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 15:28:18) (svar på 51862)
Lars Bo Hansen #6161, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 85.229.111.184)
Hej Stefan.

Jeg var til syn med min 90" Td5 i Lomma for en uge siden og den kom aldrig i närheden af rullerne. De ved godt at det kan blive dyrt med et par nye gearkasser eller hvad der nu må gå galt.

Hvis du har kan du bare ringe til mig på 0768935331.

Vh Lars
Index
51871: sv: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 20:09:18) (svar på 51851)
Michael Meisel #7472, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.117.163)
Kom der nogensinde et svar på om bilen må bremsetestes på ruller, eller blev det til at svenske synshaller er ok???

Jeg skal til syn med min Disco snart, og vil gerne vide det. Skal synes i danmark.

Michael
TD5 & V8
-Fordi det er de sjoveste.
Index
51873: sv: sv: Håndbremsetest v. syn Disco II TD5 (02-10-2007 21:12:51) (svar på 51871)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.41)
Det er meget enkelt; da håndbremsen er en såkaldt kardanbremse må den ikke aktiveres på et rullefelt, der ligger servicemeddelse herom. Den er kun en standbremse.
Mht. sikkerhed så er Land/Rangerovere som bekendt med flerkredsbremsesystem, (undtaget tidlige mod.) det erstatter nødbremse. Da det er Landroverfabrikken der har udsendt meddelsen må den jo også gælde for Sverige, og neglicheringen bliver ikke bedre af at håndbremsen trækkes
under kørsel på vej ved en tilfældig hastighed.