tilbage

Land Rover Forum  

Index
51939: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 20:06:55)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.113.30)
kære forum

Jeg har langt om længe meldt mig ind i dlrk, og synes nu at jeg med god samvittighed kan spørge kloge mennesker om råd her på dette forum.

Først og fremmest vil jeg gerne mane i jorden at en serie 3 ikke kan bruges til daglig brug. Jeg har nu ejet mit dejlige køretøj serie 3 diesel m. daihatsumotor i 16 måneder og kørt 42 kilometer og brugt for 2200 kr i reservedele. Det er den billigste bil jeg har ejet.

Mit spørgsmål går på dæk. Hvilket dæk skal jeg vælge når min primære kørsel foregår på landevej - grusvej og at jeg skal kunne komme frem her til vinter ? hertil kommer lettere tærrænkørsel i ny og næ. dækkene må helst ikke koste en halv irak krig.


venlig hilsen

Peter Jespersen
med serie 3 som snart skal til syn
Index
51940: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 20:33:34) (svar på 51939)
Thorbjørn Thorbjørnsen #3332, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.90.173)
Kære Peter
Velkommen i klubben - håber at du får masser af gode oplevelser.
Mht. til dæk så undre behovet, når du kun kører 42 kilometer pr. 16 måneder.. :o)

L-R hilsen
Index
51941: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 20:37:06) (svar på 51939)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.131)
Hej Peter ! Velkommen i klubben, BF Goodrich All Terrain er et rigtig godt all-round dæk, prisen ligger på 938 kr stk. for et 235/85-16. Det er sådan set ikke så dyrt når man tænker på at der er ca 100.000 km eller mere i et sådan dæk.

mvh.

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Index
51945: sv: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 21:07:44) (svar på 51941)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
- 42km/16 mdr.

- 100.000km på et sæt dæk.

Så er du 3.175 år om at slide dækkene op ;-)

Velkommen i klubben.

/anders
RR 3.9 EFI
Index
51943: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 20:46:31) (svar på 51939)
Rune Cederborg #7939, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.66.26)
Hej Peter

Jeg vil tro at du skal have et sæt BFG. Allterrain, det er et fantastisk gadedæk, uden støj og med mange kilometer.. derudover har det gode "offroad-light" egenskaber..


Størrelsen kan diskuteres, det kommer an på hvor kraftig din daihatsu motor er.

De er heller ikke så dyre, og så findes der gode brugte sæt omkring i klubben, det er bare at søge på roverbørsen

mvh. Rune Cederborg
Index
51944: sv: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 21:04:14) (svar på 51943)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.113.30)
det var 42000 kilometer på 16 måneder sorry

vh peter
Index
51946: sv: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 21:09:23) (svar på 51943)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.161)
42 kilometer på 16 måneder! jotak det kender jeg godt, sådan en bil har jeg også haft engang! Spøg til side, du skal have et sæt Cooper Discoverer LT i 7,50X16; 235/85
er for brede til landrover stålfælge.
Index
51950: sv: sv: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 21:41:20) (svar på 51946)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.131)
Nu står der ikke noget om hvilke fælge at seriebilen er udstyret med, så det var bare et eksempel.
Index
51951: sv: sv: sv: sv: nyt medlem nye dæk (04-10-2007 21:46:02) (svar på 51950)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.113.30)
Hej sten

Det ligner standard stålfælge

vh

peter
Index
51990: sv: sv: sv: sv: sv: nyt medlem nye dæk (05-10-2007 21:26:20) (svar på 51951)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.11)
Ja, nu overhalede du mig inden om mens jeg var ude og sætte thevand over. Jeg var næsten klar over de 42 km. var en tyrkfejl og derfor anbefalede jeg Cooper da de er enormt
slidstærke. Uanset hvad du bestemmer dig for skal du være opmærksom på at de originale seriestålfælge skal have "slangedæk" tubetype skal der stå på siden. Grunden er at tallerkendelen er nittet sammen med selve fælgen og er næppe lufttæt og så mangler rillen indvendig i fælgen,
den der skal forhindre slangeløse dæk i at blive krænget af ved skrappe sving. Nyere LR stålfælge er svejset sammen
og er muligvis til slangeløs.
Index
52006: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nyt medlem nye dæk (06-10-2007 09:13:55) (svar på 51990)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.73)
ang. slangeløse fælge

Jeg var forbi Euromaster i går og få 4 nye sutter på, de havde en internt diskotion om at montere slanger i, jeg fik bfg all terrian på mine one ton fælge, det endte med at der ikke kom slanger i, de var inde og bladere i de kloge bøger og rode lidt på nettet


MvLRh Steen
sIIa 1962
www.LR109.dk
Index
52011: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nyt medlem nye dæk (06-10-2007 10:26:20) (svar på 52006)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg vil mene, at det er et større problem at montere slangeløse dæk på fælge, der ikke er beregnede til dette.

Hvis man selv har prøvet at arbejde med dækapparat, vil man vide, at et dæk sidder meget mere fast på en fælg, der er beregnet til slangeløs end på en, der er beregnet til slangemontering. Fælge til slangemontering er følgelig også mulige at håndtere med hammer og dækjern og skifte dæk på og lappe uden brug af maskine, hvis man føler for den eksersits.

Det skyldes at der på den "slangeløse" fælg i almindelighed er en en vulst som sikrer dækket bagfra mod at blive presset utilsigtet væk fra fælgkanten og dermed miste luften.

Jeg har dog alligevel, på 2 af hjulene, monteret slangeløst på min RRC, selv om fælgene er beregnet til slanger. Der er netop tydelig forskel på de 2 fælgtyper. For at kompensere for den svagere montering, kører jeg med noget højere lufttryk, og tør ikke lukke luft ud ved terrænkørsel, idet risikoen for et sideværts tryk på dækket er nærliggende.

En nittet fælg kan tætnes med f.eks. silicone og tape, men stadig mener jeg ikke en sådan montering er optimal og vil bestemt tilråde montering med slange, selv om det er noget mere bøvlet.