tilbage

Land Rover Forum  

Index
51624: Transport fra Norge (27-09-2007 18:33:00)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Hej Alle!

Hvordan får man billigst en bil hjem fra norge? Ja, det er jo nok bare at køre den... men er der nogen der kender firmaer der gør det? Findes der biltog?
Jeg har fået en pris fra et norsk firma til Drammen(Oslo) for 800 km.. på 3800,- Men så skal den jo videre derfra...

Thomas (der egentlig ikke gider køre 2800km med trailer....)
Index
51626: sv: Transport fra Norge (27-09-2007 18:45:12) (svar på 51624)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Et forslag kunne være at kontakte vore LandRoverbrødre i Norge på www.nlrk.no det kunne de havde gode forslag.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
51627: sv: sv: Transport fra Norge (27-09-2007 18:48:45) (svar på 51626)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Jeg kan lige supplere med at på NLRK's Forum har de et felt der hedder >Forumekspressen< der som samler klubben alle erfaringer og efterlysninger om transport.
Smart idé i øvrigt - klart til kopiering.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
51637: sv: Transport fra Norge (27-09-2007 21:29:27) (svar på 51624)
Morten Sørensen #7637, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.167.164)
Hej thomas

Kan bilen kører af sig selv. Jeg kunne eventuelt godt finde på at køre den hjem for dig. Hvis du bare betaler togbiletten til Drammen, brændstoffet og færgen. Jeg kan kontaktes på mortens24@hotmail.com

Vh #7637 Morten S
Index
51646: sv: sv: Transport fra Norge (27-09-2007 22:41:42) (svar på 51637)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Tak Kenneth.

Tak Morten, men når først den er i drammen skal den jo "bare" ombord på færgen... eller på en trailer. Jeg tænkte bare om ikke der er firmaer der ka sådan noget..til en pris jeg vil betale (og her skulle så være en smiley)

Thomas
Index
51686: sv: sv: sv: Transport fra Norge (28-09-2007 22:04:33) (svar på 51646)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Thomas.

Hvor står den henne i Norge, mere præcist?

Og hvor meget haster det med at få den hjem?

Jeg er med mellemrum i Norge for at hente købte lastbiler, det var evt. en mulighed at jeg kunne smide den på ladet af sådan én og tage den med hjem.

Men det må selvfølgelig blive når først givne lejlighed byder sig.. hvis du har tålmodighed til det?

Husk også lige det lille issue med told/moms som skal betales når du indfører bilen fra Norge...

Mvh Benno
Index
51703: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (29-09-2007 13:53:01) (svar på 51686)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.12.219)
Hej Benno
For nylig var jeg i nordjylland efter en lastbil jeg havde købt, som jeg kørte hjem på danske prøveplader. Jeg var kørende i landroveren, som stod på ladet på vejen hjem.
Det kostede mig en tusse - man må ikke køre med varer på prøveplader - bare så du er opmærksom på det...
Vh
Ole
Index
51719: sv: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (29-09-2007 20:53:01) (svar på 51703)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)

Hej Ole.

Jo,jeg er opmærksom på det.

Den er faktisk lidt tricky, netop det med at tage sin egen bil med hjem - jeg har fået forskellige svar på denne afhængig af hvor jeg har spurgt. Så vidt jeg er orienteret står der ingen som helst steder at "man ikke må have noget på ladet" - Sådan er der bare nogen enkelte uoplyste færdselsbetjente der har valgt at viderefortolke på reglerne...

Hvis de ikke er bare lidt inde i reglerne vil mange sikkert svare "at man ikke må have noget på ladet", men helt så sort/hvidt er det ikke formuleret, selvfølgelig må man have noget på ladet, bl.a må man køre med læs, helt eller delvist, af hensyn til prøvekørsel, bremsejustering, kørsel til syn osv. osv. (nogle bliver faktisk tilsagt at have læs på til syn hvis der er tvivl om bremsevirkning).

Hvis det var så sort og hvidt, kunne en hejseladsbil ikke engang tillade sig at tage en tom container på når den kørte på prøveplader - den indgår jo ikke i bilens egenvægt og er dermed at kategorisere som "varer".

I Norge og Sverige (hvor jeg faktisk har gjort det mange gange (taget min bil med hjem) har man ikke problemer med det,er faktisk blevet stoppet én gang med vores corolla stationcar på ladet) han ville bare gerne vide om det var min - og så var alt i orden.

Selvfølgelig skal man ikke ligge og køre varer ud for fremmed regning, eller køre fornøjelseskørsel... men det er da vist en nidkær betjent der har stoppet dig hva?

Ofte hænder det at jeg eksempelvis køber en bil hvor der kan ligge diverse reservedele på ladet, sidst jeg hentede én i Norge, lå der faktisk både 4 ekstra hjul, stort krankonsol, en ekstra brændstoftank samt noget ny udstødning på ladet... uanset det kunne høre til bilen, er det stadig "varer" hvis alt kommer til alt... hvad mon der var sket hvis din pågældende betjent havde stoppet mig, så havde han fået lidt at gruble over?

Som jeg tolker det, handler kørsel på prøveskilte i første omgang om kørselens formål og ikke om hvorvidt man har noget på ladet eller ej (det er jo klart defineret hvad man "må"):

1. afprøvning og indstilling af nye køretøjer eller kørselsprøve efter reparation.
2. demonstration for forhandlere
3. demonstration eller prøve i forbindelse med salg
4. afhentning eller udbringning ved reparation eller salg
5. nødvendig kørsel i forbindelse med registrering eller godkendelse af køretøjet
6. overførsel til anden forhandler/udsalgs-eller udstillingssted eller lager
7. ved import af køretøjer: kørsel fra grænsen til det sted, hvor køretøjet skal registreres eller til bopæl/forretning/værksted.
8. fabrikanters eller importørers optagelse af reklamefilm af køretøjet
9. kortvarig kørsel i optog i forbindelse med almennyttige formål. Kræver politiets tilladelse.
(+ 10. veterankørsel på løse prøveskilte med lejlighedsvis tilladelse)

Men formålet for dig var jo ikke at transportere land roveren - men at få lastbilen hjem? Dvs. du opfyldte så godt formål 4. uanset du tog laroen med hjem eller ej..

Når du kører lastbilen hjem er det jo netop formålet (uanset du har landroveren på ladet eller ej) for hvis formålet var at få landroveren hjem - kunne du jo bare have kørt i den?! Ja, jeg ved det er ordkløveri, men jeg synes de har været for hårde ved dig.

Men som sagt er jeg opmærksom på at det gråzone-agtige i det og vil da heller ikke sætte mig i en uheldig position "blot" for at hjælpe en LR fætter, tager jeg den med hjem bliver det formentlig på en indregistreret lastbil så er vi ude over den ballade.

(Og jo - den må jeg gerne køre i Danmark på udenlandsk registrering) Der gælder heldigvis andre regler for lastbiler - også selvom den er Norsk, har jeg først toldet den ind over grænsen, så er den i EU - arbejdskraftens fri bevægelighed, du ved -smiley.

Ligesom det også er tilladt at føre et køretøj på udenlandske prøveskilte i landende DK, SE, NO og FIN (som har en indbyrdes gensidig aftale om at respektere hinandens prøveskilte.) Det er der iøvrigt også stadig nogen færdselsbetjente der ikke ved, men det lærer de hen ad vejen når de har efterkontrolleret det.

Jeg ved godt det blev en lang historie.. men det kom lige over mig.

Kan en eller anden fremvise noget lovtekst hvor det står at ladet skal være absolut tomt på en lastbil når den kører på prøveskilte, så bukker og nejer jeg med det samme.









Index
51734: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (30-09-2007 10:13:54) (svar på 51719)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.12.219)
Det ku være jeg skulle prøve og rode lidt mere i sagen(min egen)!!
vh Ole
Index
51762: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (30-09-2007 19:41:16) (svar på 51734)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.68.32)
hvor i norge står bilen og hvorfor vil du ha den til drammen.. det går ikke ferger fra drammen. sjekk med dette forumet,.. http://www.lrforum.com/forum/
mvh truls.. bosatt i norge
Index
51767: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (30-09-2007 20:27:54) (svar på 51762)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Den står 800km nord for oslo. Transportfirmaet jeg har spurgt, gav pris til Drammen da jeg spurgte om pris til oslo.
Thomas
Index
51942: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (04-10-2007 20:44:19) (svar på 51767)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.83.52)
nord for trondheim med andre ord.. hva er galt med den, siden du må ha transport på den..
Index
51947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (04-10-2007 21:12:28) (svar på 51942)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Ja tæt på Trondheim. Den fejler ikke andet end at den er over 50 år gammel, en serie 1!

Thomas
Index
51973: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transport fra Norge (05-10-2007 16:53:49) (svar på 51947)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.83.52)
wow.. gratulerer.. er det autotransport i drammen du har pratet med.. tror nok att det blir billigere att du henter den selv på en bil tralle..