52011:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nyt medlem nye dæk (06-10-2007 10:26:20) (svar på
52006)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg vil mene, at det er et større problem at montere slangeløse dæk på fælge, der ikke er beregnede til dette.
Hvis man selv har prøvet at arbejde med dækapparat, vil man vide, at et dæk sidder meget mere fast på en fælg, der er beregnet til slangeløs end på en, der er beregnet til slangemontering. Fælge til slangemontering er følgelig også mulige at håndtere med hammer og dækjern og skifte dæk på og lappe uden brug af maskine, hvis man føler for den eksersits.
Det skyldes at der på den "slangeløse" fælg i almindelighed er en en vulst som sikrer dækket bagfra mod at blive presset utilsigtet væk fra fælgkanten og dermed miste luften.
Jeg har dog alligevel, på 2 af hjulene, monteret slangeløst på min RRC, selv om fælgene er beregnet til slanger. Der er netop tydelig forskel på de 2 fælgtyper. For at kompensere for den svagere montering, kører jeg med noget højere lufttryk, og tør ikke lukke luft ud ved terrænkørsel, idet risikoen for et sideværts tryk på dækket er nærliggende.
En nittet fælg kan tætnes med f.eks. silicone og tape, men stadig mener jeg ikke en sådan montering er optimal og vil bestemt tilråde montering med slange, selv om det er noget mere bøvlet.