tilbage

Land Rover Forum  

Index
51948: Nu når vi er ved dæk (04-10-2007 21:22:03)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.236.14)
Hej alle sammen,

Her forleden da jeg skulle have monteret mine BGF A/T på mine org. serie III fælge fik jeg chock. Mekanikkeren sagde at jeg havde købt dæk der ikke var beregnet til slanger og mine fælge ikke var beregnet til at køre UDEN slanger..Så fluks ringede jeg til min ven hos Ole M, og han sendte mig 4 Wolf fælge. Og det spiller fint nok. Men nu kommer jeg til sagen, hvis nu jeg vil have rigtige offroad dæk til mine org. fælge, hvad for nogen offroad dæk bruger slanger så det passer til mine fine serie III fælge???
Index
51949: sv: Nu når vi er ved dæk (04-10-2007 21:39:47) (svar på 51948)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
erfaringer... tag dem med hvis i vil.

det kan lade sig gøre at køre med alm. dæk??? Bronco Grizzly 265/75-16 på originale land rover fælge. selv om fælgen er til slange. vi valgte at give det et forsøg og det har ikke givet problemer endnu selv om der ikke er slanger i.

det kan dog anbefales at købe fælge med en vis indpresning når man sætte store dæk på for førnævnte operation har udvidet venderadius med MANGE meter.

projektet er udført på en 110 "bus" nu på guleplader

mvh Carsten og Bjørn
NB: Grizze dækkene synge som en fuld svensker med en megafon
Index
51956: sv: Nu når vi er ved dæk (05-10-2007 01:13:44) (svar på 51948)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Rasmus,

Jeg har aldrig haft problemer med at køre med slanger og BFG AT på SIII fælge - men det er sikkert et spørgsmål om religion om det kan lade sig gøre (smiler)

Mvh
Michael
Index
51958: sv: sv: Nu når vi er ved dæk (05-10-2007 04:51:53) (svar på 51956)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg har igennem årene monteret mange slanger i slangeløse dæk, særlig når der har været problemer med rustangrebet kanter på gamle stålfælge, som ikke har kunnet skaffes som nye, og når det i øvrigt ikke har været muligt at få dæk beregnet til slange.
Jeg gad egentlig godt vide, hvilket dækfabrikat, der i det hele taget fører dæk til slange.
Det handler meget om at lægge en korrekt størrelse slange i det for hånden værende dæk.
En for stor slange folder og bliver med tiden nevet over i folderne og en for lille ligger ikke fast nok mod dækket og slides over, og endelig skal man ikke nive slangen ved montagen.
mvh
Knud
Index
51959: sv: sv: sv: Nu når vi er ved dæk (05-10-2007 09:07:02) (svar på 51958)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej.
Det var lige en faktuel begrundelse som denne heg manglede.
Dog forklarer den ikke hvorfor nogle dæk ikke duer til at sætte slanger i ???
Er dækkenes indvendige overflade lavet så kanter gnaver hul i slangen eller noget. Fordi så kører man jo med en farlig løsning, idet lufttrykket uden varsel tabes.

Jeg er med på at slangen IKKE må være for store til dækket. Hellere for lille så den ikke slår folder. Folderne gnaver nemlig hul hurtigt. En erfaring jeg har gjort mig fra drengedagene på cykel.

Jeg vil dog mene, uden at have nogen viden, at en for lille slange, den blæses op, udvider sig - og ligger lige så fast an, imod dækket som en passende slange. Slangen strækkes nok mere end godt er og "slides" derfor hurtigere.

Med LR hilsen
Jens
Der indtil nu selv har monteret slanger og dæk på fælge 10 gange. De sidste to gange på grund af en punktering, hvor jeg ikke fandt sømmet i dækket første gang :(
Index
51960: sv: sv: sv: sv: Nu når vi er ved dæk (05-10-2007 09:19:52) (svar på 51959)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.42)
Ang. dæk og slange.

Jeg tror at det er fordi at dækmanden måske ikke har prøvet det med slange i dækket og når der nu står slangløs på dækket så hvorfor putte slange i.
Jeg har flere gange kørt i Norge i en varevogn, alm. personbil og haft en del punkteringer på de veje der nu er deroppe og har kørt slangeløst og ved lapning af dæk har jeg tit udbedt at få slange i et slangeløst dæk da det var billigere en en regelret lapning af dækket. En gang "glemte" jeg at få ordnet hjul hjemme og et års tid efter skulle der skiftet til nye dæk og da han tog dækket af og fandt slangen blev han helt fjoget for det havde han aldrig set før en slang i et slangeløst dæk!!.
Jeg har aldrig haft følge problemer med slanger i slangeløse dæk.
CLaus
Index
51961: sv: sv: sv: sv: Nu når vi er ved dæk (05-10-2007 09:23:20) (svar på 51959)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.106.117)
Hej Jens.

Jeg har altså også kørt med slangeløse dæk med slanger på fælge beregnet til slanger. Jeg har to gange prøvet at de slangeløse dæk har en mere ru overflade og grater som kan æde slangen. Men det var med ca.25.000 km. mellemrum.

Mht. at tabe al luften pludseligt hvis slangen ryger, så tror jeg ikke at du skal være bekymret for det. Dækket sidder jo stadig tæt mod fælgen - med mindre det er nogle virkelig dårlige/rustne fælge.

God weekend og Hollari Hollaro fra Jens - Der skal til Oktoberfest
Index
51964: sv: sv: sv: sv: sv: Nu når vi er ved dæk (05-10-2007 13:44:03) (svar på 51961)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.140.142)
Jeg ville sige at Knud & de andre har ret, og min erfaring med slanger/slangeløse er helt det samme. En lille detalie, som er den mest almindelige årsag til problemer er at man skal være påpasselige med at fjerne alt som ligner klister mærker, kontrol tags, osv, fra den indvendige side af dækket. Det gøre moderne montør ikke som regel, da kun de færreste har set en slange, udenfor zoologiske have!