tilbage

Land Rover Forum  

Index
52075: Vask af LR 110. (08-10-2007 11:31:59)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.46.176)
Hej med Jer,

Jeg er den glade ejer af en 110'er fra 1988, 3,5 V8. Dejligt køretøj.
Jeg vil høre om der er nogen der kan rådgive lidt omkring vask. Taget minder om glasfiber, hvad jeg også vil tro det er, hvad bruger man på sådan et?
Så er der motoren, jeg kan lide at motoren ser nogenlunde ud og den tidligere ejer har vist ikke prioriteret på samme måde. Hvordan "vasker" man sin motor? Hvad skal man passe på når man gør det?
Index
52079: sv: Vask af LR 110. (08-10-2007 13:32:33) (svar på 52075)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Hej Ken tilykke med bilen.
Til taget skal bruge Boat Rubbing til glasfiber fra bådforhandleren og så en god voks fra fra samme sted.
Motoren skal du ikke vaske selv, kontakt et lastbilsværksted eller en traktorforhandler, de har vaskepladser med opsamler og olieudskiller, man kan ikke bare motorvaske ud i rendestenen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
52106: sv: sv: Vask af LR 110. (08-10-2007 20:33:40) (svar på 52079)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.44)
Taget er nok snarere af den gammelkendte aluminium på sådan en færge. Brug alm. autoshampo og en dertil egnet
børste med passende skaft. Mht. højtryksspuling af motor, så tag evt. en gammel tæpperest i passende størrelse og læg under motoren, den suger evt. olie og vandet vil rende fra. Undlad at sprøjte direkte på strømfordeler og ved indsugning. Blæs herefter vandet af med trykluft. Nævnte tæpperest dumpes som affald i containeren ell. på genbrugspladsen, kan også genbruges.
Index
52161: sv: sv: Vask af LR 110. (09-10-2007 21:23:20) (svar på 52079)
Lars Kiærulf #7877, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Rubbing er lige lidt for krads til almindelig vedligehold af glasfiber (læs: ikke nødvendig). Rubbing er et fint slibemiddel. Du skal bruge Polish til almindelig vedligehold. Polish sliber ikke på samme måde som rubbing gør. Rubbing bruges til at friske falmet glasfiber op hvor polish og en god gang knofedt ikke er nok eller hvis man har repareret en skade med topcoat og efterfølgende vandslibning.
Hvis det har været nødvendigt at bruge rubbing giver man det efterfølgende en god gang polish masseret, i cirkelbevægelser, godt ned i overfladen. Skal det være ekstra fint kan man evt. give det en gang ren voks som afslutning. Jeg finder det dog unødvendigt på båden så jeg tror heller ikke jeg ville spilde penge og tid på at komme det på bilen.

- Lars
Index
52116: sv: Vask af LR 110. (08-10-2007 23:49:30) (svar på 52075)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Ken,

Motorvask er sikker lidt en smagssag, og afhænger også af "hvordan" motoren er beskidt. Er det olie, voks, tectyl eller mudder? Vandbaseret vs. oliebaseret?

Anyway - en metode jeg har fået anbefalet flere gange:

Læg en engangspressenning ud under bilen.
Brug en sprøjtepistol eller håndsprøjte med diesel og sprøjt motorrummet til med fint forstøvet olie. Brug maske - forstøvede kulbrinter er relativt usunde!
Lad motoren stå og dryppe af, og sprøjt evt. flere gange.
Metoden tager lidt tid, men du kan jo rende og lave andet medens den drypper af.
Når du ikke gider mere, så lad den dryppe helt af, saml presenningen op og kør affaldet på genbrugsstation.
Pas på isoleringsmåtter og lign. som kan suge for meget diesel, og dæk evt. generator, kileremme etc. af.

En fordel ved metoden er at diesel efterlader en beskyttende hinde på overflader.

Hvis nogen har erfaringer med metoden hører jeg gerne - jeg overvejer snart at tage mig sammen til at prøve den selv.

/anders