tilbage

Land Rover Forum  

Index
52233: Hvilken slags rust er dette??? (10-10-2007 19:53:45)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.58.149.140)
Hej alle.

Jeg har netop købt denne TD5 110 fra 1999. Jeg var lidt træt af, at få våde fødder ovre på passagersiden, og gik i gang med at lede efter fejlen.
Her er resultatet. Billedet er taget fra venstre fordør op i toppen af fodbrønden. Er dette torpedoen, fodbrønden eller noget helt andet? Hvor vanskelig er en sådan reperation. Har nogen her i forum prøvet at lave den reperation?. Der er kun lidt at se ude fra motorrummet, og jeg er ikke sikker på at det er det samme rust.

venlig hilsen Christian.
Index
52234: sv: Hvilken slags rust er dette??? (10-10-2007 19:54:59) (svar på 52233)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.58.149.140)
Jeg har skrevet forkert - det er retteligt i højre side af bilen. Billedet er taget fra højre fordør, beklager.

Christian.
Index
52247: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (10-10-2007 21:41:36) (svar på 52234)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Kan du ikke tage et "oversigtsbillede" så man bedre kan se, hvor det egentlig er skaden er sket.
Det ser ikke specielt rart ud på en så ny bil! :-(
mvh
Knud
Index
52251: sv: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (11-10-2007 00:14:06) (svar på 52247)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Det ser ud til at være lige under instrumentbordet i højre side. Altså hvor instrumentbordet slutter og fodbrønden starter!
Index
52253: sv: sv: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (11-10-2007 08:06:08) (svar på 52251)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Så skal der jagtes vandindtrængen i torpedostykket.

På min RRC fandt jeg en sjusket punktsvejsesamling, hvor sært det end kan lyde, lige i forlængelse af vandrenden under motorhjælmen i højre side.

Jeg kunne ikke begribe, hvorfor det kun var i højre fodbrønd og højre side bagud, der var svært rustangrebet, indtil jeg fandt denne åbning ude fra.

Rusten blev under megen møje og besvær repareret, hullet lukket med en klat silicone, og nu er der ikke mere fugt i området, ikke mere kold træk ind i kabinen og katten kan ikke længere løbe igennem med halen lige op i vejret.

Pil tæppeværket væk og få en hjælper til, stille og roligt, stykke for stykke, at hælde vand på udvendigt og se, hvornår det fugter indvendigt. Vær opmærksom på spor efter vand, under tæppet, f.eks. oppe fra forruden.

mvh
Knud
Index
52277: sv: Hvilken slags rust er dette??? (11-10-2007 15:59:48) (svar på 52233)
Christian Carl Holten + #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.69.129)
Hej Christian.
Har du kikket efter om overløbet i indsugninget til dit varmeapperrat ikke er tilstoppet således at der kommer vand ind i varmekassen når du tænder for varmen??? Proppen har det med at blive fyldt med blad snask
Vh
Chr
Index
52287: sv: Hvilken slags rust er dette??? (11-10-2007 18:44:34) (svar på 52233)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Hej

Der kommer vand ind ved ventilationsklapperne og løber så ned bag instrumenteringen. Prøv at skrue din højttaler ud og tjek tilstanden på den aflange kasse med klapperne til at åbne og lukke for varmen. Vandet kan komme ind og tærre denne gennem varmeapparatet hvis varmeelementet er utæt. Men jeg er overbevist om at det er ventilationsklapperne der ikke slutter helt tæt. Se på billedet hvordan det skrå panel øverst oppe danner en tagrende, hvorefter vandet løber ned bag "varmekassen"

Claus Pihl
Index
52288: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (11-10-2007 18:54:56) (svar på 52287)
Christian Pejtersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.149.140)
Hej alle.

Rusten er ganske rigtig oppe hvor fodbrønden slutter. Det sidder lige under instrumentbrættet, og så kan man ikke rigtig se mere, eller hvor slemt det er, om det fortsætter opad eller henad osv.

Ind til videre mange tak for den hurtige respons. Der er flere ting at gå i gang med. Jeg ved fra forhandleren, at ventilationsklapperne ikke sluttede tæt, og pakninger mv. er skiftet. Jeg vil dog også prøve de andre ting, som at pille højtaleren ud, hælde vand på div. samlinger mv.
Her i weekenden går turen til Sverige, så i skal ikke undre jer over jeg ikke har svaret endnu søndag aften. Jeg skal nok vende tilbage med "ny viden" når jeg har den.

Hvor omfattende er en sådan reperation? Hvad koster det (cirka) såfremt man betaler sig fra sin indgroede dovenskab;0)

Christian
Index
52296: sv: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (11-10-2007 20:32:09) (svar på 52288)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Det er muligt at forhandleren skiftede pakningerne, men det er ikke ensbetydende med at de er tætte. Mine er metop monteret og det tog noget tid at få dem tætte med dørliste-cilikone.

Claus Pihl
Index
54287: sv: sv: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (19-11-2007 18:49:18) (svar på 52296)
Christian Pejtersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.149.85)
Hej alle.

Tak for jeres svar. Jeg har nu haft 2 forskellige til at kigge på det, og deres meldinger er næsten ens: ærgerligt, men så er det hellere ikke værre. (tør øjnene Christian ;o)
Jeg går formentlig igang med rep. når der igen er lidt varme i luften, indtil da skal jeg have stoppe det sted der render vand ind.

Tak for jeres henvendelser. Forresten har jeg indgået et økonomisk forlig med forhandleren, der efter lidt argumentation dog alligevel var til at tale med.

Jeg har blandt andet derfor en tagbagagebære full size til salg et andet sted her på siden.

Christian.
Index
56611: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (03-01-2008 22:41:13) (svar på 54287)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.58.148.216)
Hej alle igen igen....

Hmm... ikke sikkert jeg kan vente til det lunere forår. Nu har jeg et par gange været i vaskehallen med min bil (den blir SÅ pæn af det) og der er rendt flere liter vand ind i bilen hver gang. Først i venstre side, så i højre side. Sidste gange sad jeg og læste i et blad i bilen mens den vaskede. Pludselig hørte jeg noget der mindst af alt lød som plasken fra en gammel vandmølle ! Jeg kiggede over i højre side, hvor der sidst var rendt vand ind, men der var knas tørt ?! hm !
Så mærkede jeg noget på mine fødder, og så nu kaskader af vand rende ned på mine sko ! (goretex - det spiller ;o) Der var rendt ca. 2-3 liter vand ind i bilen før vasken var slut. Tak for min "bakke-vinter-måtte" der greb det meste.

Det ser ud som om, noget af vandet render ind på de beslag som forreste døre kører på (gul/blanke dimser der er buede og forsvinder ind i dørstolpen), men kan det være de der tagrender der omtales i et indlæg? fra forreste klapper, der afleder vandet den vej?
Et er sikkert - det kommer ikke oppe fra, for langs stoplerne på siden af forruden er der tørt.

Jeg kan faktisk nu se, at en tidligere ejer har haft tape på venstre forklap, der sidder lidt lim tilbage på bilen. Hvor vanskeligt er det at få disse klapper helt tætte, og hvad har i andre gjort? Hvis man lukker dem med silicone om beskrevet - kan man så åbne dem, eller lukkes de for altid med den metode?

venlig hilsen Christian.
Index
56618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken slags rust er dette??? (04-01-2008 09:49:56) (svar på 56611)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Vaskehallen?????? Det var modigt! :-)

Mht. ventilationsklapperne kan man få nye gummipakninger.
Jeg har fået nye hjem og har monteret den højre, hvor der var lidt rustudtræk. Der var så noget mere rust inde under gummilisten, da den kom ud. Her kunne vand så udmærket fint trænge ind og derfra ned i hjertekulen på vognen.
Det måtte så lige lukkes og den nye pakning limes i. Jeg agter også at fuge med en art silicone rundt mellem pakningen og karrosseriet, for at undgå at vand skal finde vej bag om gummipakningen. Du skal ikke fuge op mod selv klappen, idet du så er afskåret fra at benytte dig af denne særdeles effektive ventilation, hvis vi igen skal opleve varmt vejr.

mvh
Knud