tilbage

Land Rover Forum  

Index
52372: Akkumulator 90"TD (13-10-2007 21:39:57)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Hej Alle!

Vor 90" trænger til nyt batteri... På Rabatsiden står KJ Elektro, med en temmelig god rabat på varta.. Men 120km hver vej er jo liiiige lidt langt..(man ka vel ikke sende en akku?)..
Andre forslag eller skal jeg bare runde jem & fix og håbe på 88amp... (nu sidder der Varta 110 amp 420A (CCA?))

Jeg har hverken spil eller fyr.

Thomas
Index
52377: sv: Akkumulator 90"TD (14-10-2007 00:01:58) (svar på 52372)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Thomas, ring og snak med dem på KJ, der er 2 der tager telefonen og de er begge Land Rover folk.
Det kan være det kan leveres direkte fra Varta og du bare skal overføre penge på netbank?
Mvh
Kenneth Poulsen - der også kører med Varta.
Index
52427: sv: Akkumulator 90"TD (14-10-2007 19:16:17) (svar på 52372)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Efter som du sætter spørgsmål ved CCA får du lige et hurtigt svar på dette. CCA står for Cold Cranking Amps og betyder hvor mange ampere dit batteri kan levere i start øjeblikketved ca. -17 grader da bilbatterier bliver mindre effektive når temperaturen falder. På dieselmotorer er det tal som regel højere end på benzinbiler da det er hårdere for starteren at tørne motoren med fuld kompression. De 110 ampere du hentyder til, er hvor mange amperetimer dit batteri kan indeholde. dvs. teoretisk kan du aflade det med 5,5 amp. i 20 timer eller 20 amp. i 5,5 timer. Generelt findes der 3 typer batterier - start batterier, forbrugsbatterier og en mellemting mellem disse. Startbatterier har højt CCA man kan ikke tåle at blive afladet så mange gange som forbrugsbatterier. Forbrugsbatterier kan ikke levere så højt CCA men kan tåle flere aflade/ladecykluser. Du kan finde meget mere om batterier på nettet.

Nu til et lille teoretisk regnestykke på en dejlig solfuld oktoberdag.

Min egen defender med 300tdi motor har altid startet med det samme, alligevel sætter jeg starterens kørselstid til 3 sek. Nu kender jeg ikke starterens forbrug, men jeg sætter den til 500Amp, det er nok ikke helt ved siden af.
For at starte bilen har jeg så brug for 1500amp/sek. Nu bliver batterier angive til amperetimer så det bliver til 1500/(60sekunder*60minutter)= 0.42 amperetimer. Et godt AA batteri (bruges i walkmans, mp3 afspillere, lygter mv.) kan indeholde 2300mAh= 2,3 amperetimer, så mon ikke det er ca. det samme for normale alkaline batterier. For at få 12 volt skal man bruge 8* 1,5 volt batteri som er serieforbundet. Rent teoretisk betyder det at jeg kan starte min defender ca. 5 gange med 8 AA batterier...

Rent praktisk kan det overhovedet ikke lade sig gøre for de små batterier kan slet ikke levere den energi på så kort tid. Hvis de kunne levere energien ville det nok generere så meget varme ved leveringen, at batterier ville smelte sammen til en rygende sort masse eller eksplodere...
Med de rette batterier elektronik mv. kan det lade sig gøre, det ses jo i de batteridrevne bilstartere som kan fås i diverse biludstyrsforretninger.
hvad kan man så få ud af alt det her?

Tjaa sikkert nok at der sidder en LR ejer ude i det danske land der over hovedet ikke har noget fornuftigt at give sig til en søndag aften.

Fortsat god søndag.
Hilsen Mads.