tilbage

Land Rover Forum  

Index
52467: RR bagaksel (15-10-2007 11:02:06)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.65.195)
Passer bagakslen fra en RR Classic på en 110" fra 1988? Det er for at få skivebremser bagpå. mvh Jakob
Index
52471: sv: RR bagaksel (15-10-2007 11:30:16) (svar på 52467)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Dimensionsmæssigt passer den - lige med undtagelse af fjederholderne som er tilpasset lidt større fjedre på 110. Disse er dog meget nemme at udskifte.

Imidlertid er der formentlig en grund til at LandRover har valgt at montere den noget stærkere Salisbury aksel som bagaksel på 110'erne.

At udskifte en aksel uden at tage hensyn til akslens godkendte vægtbelastning kan - uden at kende din konkrete planer - være problematisk både på et mekanisk og juridisk plan.

/Kim Horsevad
Index
52474: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 12:13:55) (svar på 52471)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.168.225)
umiddelbart sidder beslagene til støddæmperene anderledes i den ene side (på de ældrere aksler), hvilket så skal flyttes. eller også skal du bolte et beslag på rammen til dæmperen.

Husk at sikre dig at bremse effekten er den samme.

Hilsen

Stephan
Index
52478: sv: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 12:29:52) (svar på 52474)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Og at synshallen betrageter det som konstruktiv ændring af køretøjet.
Så spørg synshallen allerførst.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
52483: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 13:18:25) (svar på 52471)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Jacob

Som Kim også skriver - så skal du tænke på at bagakslen på en RR er godkendt til ca. 1500 kg. i akseltryk og totalvægten på en RR er typisk og ikke over 2.525 kg. Medens en 110'er i nogle tilfælde er godkendt op til 3.025 kg. Så der er ingen tvivl om at Salisbury akslen er væsentlig stærkere og må bære mere vægt.

Så jeg er overbevist om at det nok er en skidt ide at skifte den vej.

mvh
Eddie
Index
52485: sv: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 13:27:44) (svar på 52483)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.65.195)
Det vil sige at det er en bedre idé at finde en bagaksel fra en nyere 110". Så er det vel også nemmere at argumentere for i synshallen da den er lavet til samme bil. Grunden til at jeg vil skifte er, at jeg lige er kommet hjem fra Pomerania hvor jeg hele tiden skulle justere bagtromlerne for at have bremse. Ubehageligt med nedkørsler med pedalen helt i bund. En Landcruiser med tromler bagpå havde samme problem og var ved at vælte da han huggede bremsen i ved forgæves opkørsel og bilen så bare bragede baglæns ned af bakken. Så skiver ville være dejligt. mvh Jakob
Index
52486: sv: sv: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 13:39:05) (svar på 52485)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jakob

Uanset hvilken undskyldning du kan strikke sammen for at udføre øvelsen så er der tale om en konstruktiv ændring der kræver fabrikantens godkendelse for at blive lovlig og det kan du vist godt glemme.....

mvh
Claus
...med 4 ventilerede skiver
Index
52489: sv: sv: sv: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 13:51:45) (svar på 52486)
Tøt m (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.55.202)

Hej Clavs

Så selv hvis man køre bilen ned til glad eller bertenlsen og siger til dem at der skal ny aksel, med skiver, evt fra en 110" fra 2006, så kan det ikke synes?

Hvad med 90" der har fået en rr aksel på, hvad kan deres total vægt komme op på? 3025??

Vh Tøt
Index
52494: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 14:47:03) (svar på 52489)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Tøt m

Mig bekendt ligger de fleste 90'ere med en totalvægt på 2.400 kg. I øvrigt kører de i forvejen med en aksel der minder om RR - dog uden skiver.

Man kan uden de store problemer skifte differ mellem en RR og en 90" det kan du ikke med en 110'er.

mvh
Eddie
Index
52496: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RR bagaksel (15-10-2007 14:56:43) (svar på 52489)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Tøt

Ja, det er korrekt. Der er stadig tale om en ændring i forhold til hvad der står i typegodkendelsen for årgangen /modellen.

mlrh
Claus
Index
52541: sv: sv: sv: sv: RR bagaksel (16-10-2007 00:19:36) (svar på 52485)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Ved at vælge skiverne fra en Salisbury er du sikker på at tingene passer sammen styrkemæssigt.

Synshallen vil kræve dokumentation for ændringen. Sandsynligvis vil data for donorbilen sammenholdt med data for din bil være tilstrækkeligt; men de har lovgivningsmæssigt mulighed for at kræve egentlige dokumenterede beregninger af bremsekraft. Men i vore dage hvor alt kan modelleres med et computerprogram skulle det vel heller ikke være umuligt. En skrivelse fra importør eller producent, hvori det angives at akseltypen er specifikationsmæssig sammenlignelig med tidligere akseltype vil muligvis også være nok.

Et godt råd i øvrigt: Tag en snak med synshallen forinden, forelæg projektet, og hør hvilke dokumentationskrav de kan forestille sig i forbindelse med projektet.

/Kim Horsevad
Index
52701: sv: sv: sv: sv: sv: RR bagaksel (17-10-2007 23:19:23) (svar på 52541)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.79.165)
Det kan sagtens syntes:-)
Konstruktiv ændringer er en genial opfindelse;-)