tilbage

Land Rover Forum  

Index
52520: S3 som bil nr. 2 (15-10-2007 20:30:37)
Mads Dahl-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.161.150)
Jeg overvejer at købe en S3 som familiens bil nr. 2. Den skulle hovedsagelig være "min" og bruges til og fra arbejde, ca 15 km om dagen. Har derudover en stationcar der kan klare familiens længere ture. Vil S3'eren klare mit daglige forbrug uden nævneværdig problemer eller må jeg forvente x-antal uger om året hvor den skal på værksted? Er interessert i en på hvide, og ville derfor også gerne høre om jeres erfaringer med børn bag i bilen. Tænker bla. på seler eller mangel på samme. Forventer at købe en der er i god stand! :-)
Index
52524: sv: S3 som bil nr. 2 (15-10-2007 20:58:39) (svar på 52520)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Mads, en ældre Land Rover er en hobbybil, en man elsker at gå og pulse om, en seriebil er en veteranbil og kræver derfor ekstra opmærksomhed.
Hvis du køber en god stand er pulseriet jo mindre end på et renoveringsprojekt.
Jeg vil foreslå en benziner til de km, den er også mere til at betale i vægtafgift, end dieselen.
En 109" STW (Station Waggon)på hvide plader fås både som bus (stort kørekort, lille afgift) og som 8+1 personers.
Der er seleforankringerpå 2. sæderække i en STW.
En 88" på hvide plader er sjældne men de findes, men der skal man lave noget med nogle sæder bag i, tilhørende seleforankringer.
Og så er der jo hele klublivet men det er en anden historie.
Mvh
Kenneth Poulsen - 88" 1973 2,5L n/a diesel, hvide plader, og 2 Range Rover sæder med integrede seler, bag i til ungerne.

Index
52528: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (15-10-2007 21:09:33) (svar på 52524)
Mads Dahl-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.161.150)
Hej Kenneth
Tusinde tak for det hurtige svar. Jeg har forelsket mig i 88'eren så det bliver nok en sådanne hvis jeg kan finde en i ordentlig stand og på hvide. Min far havde en da jeg var dreng og mener bestemt ikke der var seler bag i den? Skal der være det i dag? Jeg vælger at tolke dit svar som at den ikke konstant skal holde stille for at blive ordnet.....ellers får jeg mig jo aldrig en LR! :-)
Index
52529: sv: S3 som bil nr. 2 (15-10-2007 21:10:53) (svar på 52520)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.129.149)
Hej Mads,
Jeg kører iøjeblikket ca. 70 km om dagen til og fra arbejde i min SIII 88" diesel - og det går fint. Den har stået stille i perioder da der jo af og til skal skiftes lidt dele - periodens længde afhænger som regel af hvormeget tid jeg har til at reparere. Jeg laver alt selv - og det gør bilen til en relativ billig fornøjelse (synes jeg!).

Jeg bruger den en del til terrænkørsel og det slider selvfølgelig ekstra. Jeg har overvejet en bil nr 2 - men jeg tror altså ikke at der vil blive kørt specielt meget i den medmindre det også er en seriebil (eller måske en Defender).

Hvis ikke man laver tingene selv kan jeg forestille mig at det kunne blive en relativ dyr fornøjelse (men dog en fornøjelse).

I år har den holdt stille i 2 gange 3 dage med startvanskeligheder (det viste sig at være en løs forbindelse i en hovedafbryder den ene gang og et af kullene i generatoren der hang den anden gang - begge reparationer der kostede under 100 kr at lave men det tog lidt tid at finde fejlen...) og 2 dage med skift af swiwel house i den ene side. Derudover selvfølgelig skift af sliddele og alm. service.

Jeg ved der er flere andre der bruger den som daglig transport - men der findes retfærdigvis også folk der konstant må enten skrue eller sende på værksted - så der er ingen garantier.

Mvh
Klaus
Et lykkeligt menneske i morgentrafikken!
Index
52530: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (15-10-2007 21:15:10) (svar på 52529)
Mads Dahl-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.161.150)
Hej Klaus
dit svar er lige vand på min mølle! :-)

Tusinde tak for jeres fantastisk hurtige tilbagemeldinger!

M.
Index
52553: sv: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 09:01:05) (svar på 52530)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
SIII er et skønt og charmerende køretøj, men bør opfattes som et bevaringsværdigt klenodie og ikke som et billigt alternativ til en "rigtigt" pendlerbil.

Det du reelt overvejer er at basere din daglige transport til og fra arbejde på et min. 27 år gammelt pensioneret arbejdskøretøj, sansynligvis med et hårdt liv bag sig.

Prøv at stille et tilsvarende spørgsmål om et hvilket som helst andet køretøj end en LR, og svaret vil være givet på forhånd.

Jeg tror livet som pendler med en SIII'er vil være præget at et særdeles intimt forhold til ens reservedelspusher og et stort forråd af undskyldninger for ikke at møde til tiden.

Mlrh,
Henrik
Der godt kan MECA's nummer udenad selvom 88"'eren kun bliver brugt til lejlighedsvis kørsel.
Index
52556: sv: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 09:05:04) (svar på 52530)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Mads

Husk at markedet er meget større hvis du også ser efter gulplade 88´ere. Og 3 sæder kan vel gøre det, hvis det bare er dig selv, der skal fragtes til arbejde?
Benzin eller diesel er en smagssag. 15 km er ok til en diesel for at blive varm.
Held og lykke
Index
52557: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 09:19:13) (svar på 52520)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.45.35)
Hej Mads.
Familien og jeg er lige kommet hjem fra Högby ved Kalmar med et 2,5 t byggesæt til en gæstehytte. Trækdyret var min 88" 2,5 n/a D stw. Sønnen og jeg i 88'eren og frue og datter i vores MB 300, vi kørte lørdag morgen og kom hjem søndag aften. Det gik problemfrit bortset fra at stigningerne var et problem,tit kun 25 km/t og op ad øresundsbroen 45 km/t, men jeg siger dig det var en skøn tur i den gamle dame.
Jeg kører 20 - 25.000 om året og den er lige så uundværlig for mig som en lommekniv er for andre, jeg har det bedst når den er indenfor synsvidde og køreklar med alt bjærgningsgrej og værktøj.
Jeg har et mekanisk spil, på 2 min. kan jeg montere en 800 kg kran foran og på 5 min. en frontlæsser med 150 l. skovl. Det næste tilbehør bliver nok et sneblad så jeg kan vinterrydde vores 600 m private fællesvej som kommunen ikke længere vil rydde.
Det eneste jeg ikke servicerer selv er pumpe og dyser, derfor er den billig i vedligeholdelse. Den er egentlig nem og simpel at vedligeholde men kræver mere opmærksomhed end en moderne bil og kørsel skal foregå i et adstadigt tempo.
Fruen synes jeg skal skifte til til en 90" der er mere komfortabel og har en kraftigere motor, hun kan sgu´ bytte Mercedes'en med en 90" ka' hun, jeg beholder min 88" måske ilagt en 200tdi !.
Af ovenstående kan Du nok forstå at jeg er varm fortaler for en 88"er, bare spring på hvis du ikke er bange for sorte fingre, og i DLRK kommer Du ind i et broderskab der er meget givende.

Med 88" hilsen
Peter
Index
52560: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 10:07:22) (svar på 52557)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.34.40.30)
Hej Peter, Mads og alle jer andre.

Jeg tilslutter mig i den grad fanklubben.

Min egen lille røde er af Dieselvarianten og den larmer og ryger en bet smule, men den har noget som ingen andre køretøjer, inklusive en HD, evner at give.

Tag en kop kaffe med ud til den en time før solen bryder på en klar vintermorgen, sæt dig mellem lygterne (på bilen!) og tag en hyggesnak, mens I begge ser farverne ændrer sig i øst.

Sæt dig ind i bilen, håb, at jeres snak har gjort hende (stadig bilen) glad og at batteriet klarer forvamningen og nyd, at tidspunktet gør, at der ikke er nogen til stede at skulle undskylde det lille dieselhost hun giver fra sig og spreder i de nære omgivelser, når du drejer nøglen. Lidt røg skal der jo til og beviser bare at hun lever.

Og kør så ud og hils morgenen velkommen.

Og du vil opleve, at verden har ændret sig når du kommer hjem og at de stramme kinder ikke kun skyldes den langsomme opvarmning af kabinen, men tillige det smil som har fået de få du har mødt på din vej til at betvivle din mentale tilstand.

En 88 er en dejlig dame og en dame der tager dig ved hånden og viser dig verden i et tempo der lader din sjæl følge med og som ovenikøbet vil følge dig, hvis dit temperament skulle fordre, at du vender dig mod de hjemlige bjerge.

Giv hende tid og opmærksomhed og hun vil give dig det dobbelte.

Og jeg kan garantere dig, at du med tiden vil tage dig selv i at fløjte og tralle når I sammen besigtiger landet.

Hilsen Kim og den lille rø og rå
Index
52562: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 10:18:29) (svar på 52557)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.61)
Hej Peter, det er ikke sådan at du har et par billeder af bilen med henholdsvis skovl og kran, det kunne være lidt sjovt hvis vi kunne se en Land Rover i "arbejdstøj".

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Og til Mads, Livet er for kort til kedelige familiebiler.... kør Land Rover og få drengesmilet tilbage.
Index
52574: sv: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 13:36:22) (svar på 52562)
Mads Dahl-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.136.94.162)
Tusinde tak for jeres kommentarer og beskrivelser af livet som LR ejer. Jeg tror jeg konkluderer at man vælger at være LR ejer med hjertet og ikke med hjernen. Jeg har kørt "tysk" i hele mit liv og har derfor stort set aldrig haft behov for at åbne kølerhjelmen og er derfor novice hvad angår vedligeholdelse af biler. Så en sidste kommentar fra jer går på om det bør afskrække mig?

Igen tak for jeres tid til at besvare mine spørgsmål så fyldestgørende!
Index
52577: sv: sv: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 14:20:05) (svar på 52574)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.34.40.30)
Hej Mads.

Om det bør eller kan afskrække dig, afhænger helt af, hvilke forventninger du har.

Hvis du gør dig den forventning, at bilen vil kunne bringe dig lydefrit fra A til B uden anden aktivitet end at træde på pedalen og dreje på rattet og at din eneste aktivitet uden for bilen er påfyldning af benzin, ja så vil dit liv blive enten træls eller fyldt med udfordringer, alt efter hvor på skalaen du befinder dig.

En serie 3 er et meget enkelt køretøj, og det kræver for en stor del af sit vedligehold ikke nogen ingeniøruddannelse og reservedele er altid (næsten) til at få for små penge.

Men den kræver opmærksomhed og tilstedeværelse.

Sagt på en anden måde. Din bil vil ikke længere være en brugsgenstand, den vil blive en makker, i medgang og modgang og dens tilstedeværelse vil gøre sig gældende i alt hvad I gør, for I gør det sammen. Du giver og hun giver.

Og hvor andre biler er noget du bare bruger som en måde at lade dig transportere på, er en seriebil noget du kommer til at du leve og ånde med.

Det er fint at have romatiske forestillinger om en seriebil, men hvis disse går i retning af at ligge i lænestolen og glo billeder mere end at skrue, vil der være bedre egnede biler.

Men hvis dit håb er at få en bil som kan spare dig for de fustrationer som opstår, når man står overfor en bil, som grundet sit tekniske stade og ens egen mangel på samme, kun lader sig skrue på af en autoriseret laptopspecialist, ja da vil seriebilen være en befrielse, for den elsker at blive kløet på maven og den kræver i de fleste fald så lidt, bare lidt af din tid og opmærksomhed.

Du skal ikke bange for samværet, blot skal du vide, at det du går ind i er et makkerskab.

Mvh Kim og den lille rø og rå





Index
52581: sv: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 15:01:59) (svar på 52562)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.45.35)
Hej Steen, Michael og andre der har spurgt til mit ekstraudstyr, jeg vil prøve at smide nogle billeder ind her i forum i morgen. Jeg er mere Land-Rover - mand end computermand så jeg ved ikke om jeg kan finde ud af det.

Med 88" hilsen
Peter
Index
52582: sv: sv: sv: sv: S3 som bil nr. 2 (16-10-2007 15:04:19) (svar på 52581)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.151)
Det lyder godt.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro