tilbage

Land Rover Forum  

Index
52523: Fra højre til venstre (15-10-2007 20:48:52)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.235.19.128)
Hej Forum,
Jeg går og leder efter en gammel Range Rover, fra starten af 70'erne, således at en veteranregistrering er mulig nu eller inden for overskuelig fremtid.

De bedste jeg er støt på indtil videre er fra England, bortset fra en enkel i ny og næ i Tyskland eller Sverige, fundet via Autoscout24.de og Blocket.se + SLRK.

Men hvis jeg handler den i England så sidder rattet efter min mening desværre det forkerte sted.

Kan nogen anvise et weblink til et værksted i England der laver RHD - LHD konverteringer? Jeg faldt over en meget fin Stage 1 her på forum som var konverteret i England : http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=44825#44825

Hvad stod sådan en ombygning i?

Mvh. Lui
Index
52531: sv: Fra højre til venstre (15-10-2007 21:38:59) (svar på 52523)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Lui,

Det er min Stage 1 du har set. Konverteringen var kun en lille del af en større renoveringspakke, men jeg havde da en del "sjov" ud af at opstøve alle LHD delene. Hele torpedoen blev bygget op i hånden på basis af en helt ny RHD TD5 torpedo, og da resten af bilen alligevel var splittet til atomer, tror jeg ikke jeg betalte så meget for konverteringen.

Jeg tror dog ikke en Range Rover vil være ligeså let at konvertere - mon ikke der vil være en del trim som kan være svært at opstøve, medmindre man slagter en faldefærdig venstrestyret sag.

Mvh
Michael
Index
52533: sv: sv: Fra højre til venstre (15-10-2007 21:48:22) (svar på 52531)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.235.19.128)
Hej Michael,

Tak for hurtigt svar. Du har sikkert ret i at det er mere komplekst at konvertere en Range Rover.

Vægtafgiften på en nyere hvidplade model er dog rimelig afskrækkende, så måske skulle man bare købe en dansk gulplade version til at starte med.

Lui
Index
52563: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 10:36:27) (svar på 52533)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Lui

Jeg har i forbindelse med mit eget RRC-baserede bilprojekt flyttet rat og pedaler fra højre til venstre side, og det er forholdsvis enkelt (men tidskrævende!). Både chassis, karosseri og det meste af styretøjet er forberedt til både højre- og venstrestyring, så der er mest tale om skrue-arbejde. De eneste større komponenter der (så vidt jeg husker) ikke kan flyttes, er styrehus og ledningsnet.

En gammmel højrestyret "basisbil" + en venstrestyret "donorbil" er afgjort en go' kombination.

Mvh
Mikael
Index
52569: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 12:24:37) (svar på 52563)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.222.138)
Hej Mikael

Det er godt at høre at andre har gennemført manøvren.

Hvis man ved samme lejlighed vælger at skifte V8'eren ud med en diesel, skal man så være opmærksom på noget?

Jeg tænker særligt på om en venstrestyret Range Rover har plads til en 200tdi eller 300tdi'er i forhold placering af turbo/manifold/etc & styretøj.

Ved godt at de senere er leveret med ovennævnte motorer, men er de identiske med Disco-motorerne?

Hvis de er, så er det da inden for økonomisk rækkevidde og putte en 200 tdi'er i fra en Disco. De fåes efterhånden til "ingen" penge i England.

Hvilken motor har du i din Range Rover Mikael?

Mvh. Lui
Index
52571: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 12:40:35) (svar på 52569)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Lui

Skifte V8'eren ud ... er du bindegal?

Well, jeg mener jo, at det eneste rigtige er 8 propper. Diesel er fint til firmabiler og lastbiler, men ikke til sjov ....

Jeg har en 3,5 EFI med 4-trins ZF tomatgearkasse, så jeg har ingen erfaringer med dieselkonvertering.

Mit projekt har nu ikke længere meget med en Range Rover Classic at gøre. Det er den her på siden føromtalte Morris Minor-klon, hvor jeg har krænget en forlænget og bredere Morris Minor karosse ud over en engelsk højrestyret RRC undervogn, chassis og bund. Jeg har også genbrugt torpedopladen, så derfor har jeg prøvet operationen med at flytte rat og pedaler.

Se foto fra tidligt i projektet, hvor man tydeligt kan se, at torpedopladen er spejlvendt med plads til pedalophæng/bremseforstærker og ratstamme i begge sider.

Mvh
Mikael - som skal til syn i løbet af nogle få uger!
Index
52572: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 12:43:25) (svar på 52571)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)


... og så lige et foto af Monster Minor'en i næsten synsklar stand ....

Mvh
Mikael - som har andre hjul parat, når synsmanden forhåbentlig har stemplet i det rigtige felt!
Index
52583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 15:09:03) (svar på 52572)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.255.98)
Hej Mikael,

Jeg kan godt huske dit projekt,og jeg har ventet spændt på resultatet. Og jeg er meget imponeret!

En Morris Minor på anabolske steroider! Fantastisk! Morris Minor har jeg hørt blive kaldt for "Jordmoder-bilen"! Det kan da nok være at hun kan nå at komme frem til tiden i din opgraderede version, og det er uanset terræn.

Men, Mikael, du må jo være manden at spørge:

For biler før 1976 med chassisramme kan udskiftes karrosse uden at det betragtes som en konstruktiv ændring eller identitetsændring (mener jeg at have læst engang). Hvilket vel er årsagen til at man kunne få diverse kits til VW bobbel og Citroën 2CV4. Det er vel samme regel som du dækker dig ind under eller hvordan?

Mine tanker går på at lave et totalt body-swap på en Range Rover, det vil sige finde en gammel '70 model og monterer en '90 karosse på. Sidstnævnte kan findes hos Terhorst i Holland til billige penge.

Men identiteten på en Range Rover fra før 1976 ligger qua ovenstående vel alene i rammen. Hvad så med typepladen i motorrummet. Lader man den nye sidde i den overflyttede karosse og lader som ingenting, eller flytter man den gamle over?

Hvis skattefar vil have en afgift for opgraderingen, så pyt med, for jeg er ikke ude på unddrage mig afgifter, men bare interesseret i at høre hvad reglerne er på området.

Med venlig hilsen

Lui

Index
52585: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 15:56:24) (svar på 52583)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvad skulle pointen være med det body swap? Der er jo stort set ingen forskel på de to biler, bortset fra 10" mellem akslerne.

Jakob E S
Index
52589: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 16:15:33) (svar på 52585)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.255.98)
Hej Jacob,

Nu tages der udgangspunkt i en RHD der skal konverteres til LHD.

Akselafstanden skal naturligvis være ens, da en LWB karrosse ikke passer på en standard RR chassisramme (mig bekendt).

Så man har en frisk karrosse uden rådden torpedo og inderskærme, hvor alting sidder som det skal, herunder instrumentbord, rat, pedaler, ledningsnet etc. Og så er en 90'er eller sen 80'er kabine bare mere lækkert indrettet.

Så jeg ser da kun fordele. Også ligeledes hvis man nøjes med at body-swoppe en gammel LHD med en ny LHD karrosse. Spørgsmålet er bare om det er lovligt?

Mvh Lui
Index
52590: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 16:25:19) (svar på 52589)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Undskyld. Jeg var ikke lige så vågen. Jeg havde forstået (eller rettere misforstået) det således at du ville sætte en 90 tommer defender karosse på en RR. Når jeg læser det igen forsåtr jeg bedre.

Jakob E S
Index
52588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 16:08:11) (svar på 52583)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej igen

Så vidt jeg har forstået (men med det forbehold, at jeg endnu ikke har været hos Skat), så sidder identiteten i chassisrammen. Men det har synsmanden bekræftet.
Jeg har brugt en engelsk chassisramme årg. 1972 som fundament, fordi afgiften jo helst skal blive så lav som muligt. Jeg har desuden hørt om en regel, som siger at der skal foreligge dokumentation for crash-test for ombyggede biler efter årg 1975. Og jeg vil jo nødig starte med at køre min Morris ind i en mur! Og så skal bilen i øvrigt "kun" have det sikkerhedsudstyr, som var et krav på det tidspunkt, som bilen årgangsfastsættes til (sikkerhedsseler, lamineret forrude, kollisionssikker ratstamme osv.).
Jeg tør dårligt udtale mig skråsikkert om de præcise regler, men jeg satser på, at min synsmand har rådgivet mig korrekt (og at han kan huske det!). Jeg er tilbageholdende med at afsløre, hvem han er, for han har frabedt sig at blive overrendt af andre med lige så tossede projekter (!).

Når jeg har været til syn, kan jeg sikkert fortælle mere. Ellers vil jeg blot råde dig til at finde en fornuftig synsmand og forklare/dokumentere/sandsynliggøre dine planer. Der findes faktisk fornuftige folk derude ....

Mvh
Mikael
Index
52591: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 16:34:32) (svar på 52588)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.255.98)
Hej Mikael,

Mange tak for dit svar. Nu nærmer vi os da virkelig sagens kerne.

Jeg havde regnet med at du byggede din "Range Minor" på en tidligere indregistreret Range Rover. Så det bliver da spændende at se hvordan den bliver behandlet/takseret.

Det er i grunden ret så spændende, for der findes jo mange hybrider uden for Danmark, som er bygget på Range Rover chassiser. For eksempel med Serie- eller Defender-afledt karrosse/paneler eller mere ekstremt som de deciderede Kitcars a'la Dakar modellen. I England har man jo også "taxfree" forhold når en bil er veteran, ved ikke lige om det præcist er 35år, men det må være tæt på. Så måske kan du vise vejen for nogle sjove (og billige) køretøjer med Land Rover identitet.

Din situation er jo noget mere ekstrem, men reglerne må være de samme for mit projekt.

Jeg havde tænkt mig at få den importerede Range Rover synet og betale afgift, før en evt. ombygning. Men det er jo en jungle, så det gælder om at holde machetten skarp!

Mvh. Lui
Index
52578: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 14:23:52) (svar på 52523)
Kim Sandorff #6613, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.24.123.113)
Lige en lille kort bemærkning
Lasses auto i Hårlev har så vidt vides både en venstrestyret (min den gamle) og en højrestyret RRC stående. Det er da værd at forhøre sig

RR hilsen
Kim
Index
52580: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 14:52:28) (svar på 52578)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.255.98)
Hej Kim,

Tak for info. Hvor gammel var din venstrestyrede?

Mvh. Lui
Index
52622: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 22:34:51) (svar på 52580)
Kim Sandorff #6613, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.24.119.52)
Hej Lui

Min gamle var fra 85, det var en v8 3,5l, med manuel gear (5 trin).
Når jeg nu tænker efter, tror jeg faktisk, der står 3 stk. dernede i Hårlev, en fra 79, har været på hvide plader.
Gå ind på Lasseauto.dk, der kan du da finde hans tlfnr.
Det kunne da være at der var noget, der kunne bruges og at han vil sælge.

RRC hilsen
Kim
Index
52623: sv: sv: sv: sv: Fra højre til venstre (16-10-2007 23:13:07) (svar på 52622)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.255.98)
Hej Kim,

Tak for tippet.

Mvh. Lui