tilbage

Land Rover Forum  

Index
52597: udluftning af dieselpumpe (16-10-2007 18:53:47)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.9.114)
hvordan udlufter jeg min diesel pumpe, kan jeg bruge den lille håndpumpe, der er til hvis man har kørt den tør.

mvh 7895 martin j
Index
52620: sv: udluftning af dieselpumpe (16-10-2007 22:33:13) (svar på 52597)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.49.182)
Hvis det er en 2.25 kan du i hvert fald, har gjort det et par gange. Der er dog 2 men'er.

1. Lad være med at trille ud på vejene så snart motoren går igen, lad den i stedet køre i 10-15 minutter. Der kan gemme sig en lille luftboble i pumpen, og så dør motoren igen efter et par minutter. Jeg har holdt i et lyskryds kort efter at have fået liv i den.

2. Helt tør pumpe kan give problemer, så er der ikke meget at gøre. Du kan dog pille rørene af dysen og tørne motoren i hvad der minder om en evighed, og håbe på den starter når de bliver spændt på dyserne igen. Sidste mulighed er at blive trukket i gang. Det virkede efter en motorrenovering.

Venligst Jes
Index
52628: sv: sv: udluftning af dieselpumpe (16-10-2007 23:47:49) (svar på 52620)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.136.78)
Det er måske lige værd at bemærke du skal løsne udluftningsskruen på pumpen uanset hvilken motor med håndpumpe vi snakker om. Det plejer at gå lidt nemmere hvis du starter med at løsne slangerne på toppen af filteret og der efter udluftningsskruen på pumpen. Mens du pumper som en gal lukker du i omvendt rækkefølge. Det er alle pengene værd at investere i en værksteds manual hvis du er i tvivl om hvor F.eks udluftningsskruen sidder (Ikke voldspænde). Helt rigtigt som Jes skriver kan man løsne rørene på dyserne mens motoren tørnes med starteren.

Mvh Mads
Index
52642: sv: udluftning af dieselpumpe (17-10-2007 08:46:51) (svar på 52597)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.27.74)
et trick jeg brugt på min gamle vw med bosch VE pumpe ( den har ikke håndpumpe eller noget andet fancy) var at jeg fyldte dieselfilteret op med diesel samt fyldte alle slanger ned mod pumpen med en stor sprøjte.
på den måde kører pumpen ikke tørt når du forsøger at starte den. og starter sandsyndligvis næsten med det samme på det brændstof der ligger i filteret, dog skal du ikke regne med at det går derudaf derefter.
en pumpe som den pumper ca 1 liter igennem pr minut så filteret er hurtigt tømt tilbage i tanken og motoren vil nok gå ud igen efter et minut eller 2,
men på det tidspunkt når motoren har kørt et minut eller 2 plejer den at ha suget så meget brændstof op fra tanken igen at du godt kan starte den igen og efter lidt huggen i starten spinder den som en mis.

det at der er bobler i brændstoffet lige i starten gør ingen skade så længe der er noget brændstof og du ikke tar den over 1000rpm.
det der dræber pumpen er hvis der opstår caviteter i højtryksdelen af pumpen hvorved de små smørekanaler står usmurt hen, disse kanaler er ganske ganske små idet der jo skal kunne komme 150 bars tryk i kammeret.
hvis det sker mens du høvler derudaf med 3500rpm så blir stemplet varmt udvider sig og sætter sig fast hvorefter akslen knækker (det tyskerne kalder en kolbenfrässer)
men ved rpm<1000 indtil den går jævnt og et til to startforsøg er der ingen problemer overhovedet

en kammerat af mine investerede i en pumpeboldt til montage på brændstofslangen, man kan også købe et filterholder med indbygget håndpumpe altsammen på www.monopoel.de
Index
52667: sv: udluftning af dieselpumpe (17-10-2007 12:33:42) (svar på 52597)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.2.23)
Jeg har også haft problemer med at udlufte dieselsystemet på min 300TDI motor, selv efter at have fulgt værkstedsmanualen. Det viste sig at den mekaniske løftepumpe (fuel lift pump) var gået i stykker. Så længe der er diesel i tanken og systemet er tæt opdager man det ikke da højtrykspumpen fint kan suge fra tanken. Det er først når man kører tør eller som mig skal have skiftet dieselfilter, at jeg fandt ud af at den var defekt. Et lille hurtigt fif er at aktivere løftepumpens håndtag fra tid til anden. Er den hård er pumpen ok. Er den løs/ lettrykkelig er den sikkert defekt.
Hilsen Mads.
-Som bandede den søndag eftermiddag han fandt ud af at løftepumpen var defekt.