et trick jeg brugt på min gamle vw med bosch VE pumpe ( den har ikke håndpumpe eller noget andet fancy) var at jeg fyldte dieselfilteret op med diesel samt fyldte alle slanger ned mod pumpen med en stor sprøjte.
på den måde kører pumpen ikke tørt når du forsøger at starte den. og starter sandsyndligvis næsten med det samme på det brændstof der ligger i filteret, dog skal du ikke regne med at det går derudaf derefter.
en pumpe som den pumper ca 1 liter igennem pr minut så filteret er hurtigt tømt tilbage i tanken og motoren vil nok gå ud igen efter et minut eller 2,
men på det tidspunkt når motoren har kørt et minut eller 2 plejer den at ha suget så meget brændstof op fra tanken igen at du godt kan starte den igen og efter lidt huggen i starten spinder den som en mis.
det at der er bobler i brændstoffet lige i starten gør ingen skade så længe der er noget brændstof og du ikke tar den over 1000rpm.
det der dræber pumpen er hvis der opstår caviteter i højtryksdelen af pumpen hvorved de små smørekanaler står usmurt hen, disse kanaler er ganske ganske små idet der jo skal kunne komme 150 bars tryk i kammeret.
hvis det sker mens du høvler derudaf med 3500rpm så blir stemplet varmt udvider sig og sætter sig fast hvorefter akslen knækker (det tyskerne kalder en kolbenfrässer)
men ved rpm<1000 indtil den går jævnt og et til to startforsøg er der ingen problemer overhovedet
en kammerat af mine investerede i en pumpeboldt til montage på brændstofslangen, man kan også købe et filterholder med indbygget håndpumpe altsammen på
www.monopoel.de