tilbage

Land Rover Forum  

Index
51979: ingtion (05-10-2007 19:01:38)
Peter Konrad Brix Andersen #4383, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.73.68.139)
hej

jeg har en serie tre benzin den slår tilbage når man starter med hånd sving og så fik jeg lavet start motorn og så sagde det bare bang da jeg startede bilen og jeg tog så start motorn af og så var tand hjulet flækket midt over er det takten der skal indstilles eller hvad ?

mlrh peter
Index
51981: sv: ingtion (05-10-2007 19:14:59) (svar på 51979)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Hej Peter
Jeg har en 6cyl benziner som også slog tilbage med start på håndsving. Men det var tænding der var stillet forkert.
Vistnok sat alt for tidligt, ihvertfald sprang den igang baglæns, da jeg gav et kort hug med nøglen. Kun 1 til 2 kompressioner, ikke mere.
Min oplevelse var, ved så forkert tænding, at starteren næsten ikke kunne trække motoren rundt...

Men med en tænding der står anderledes, altså senere, løber starteren livligt rundt, og selv på håndsvinget er der ikke meget tilbageslag at spore.

Nu tror jeg bare tændingen står alt for sent .... den trækker ikke så godt som før.

Tror ikke en forkert stillet tænding kan flække tandhjulet???
Men det ved jeg faktisk ikke noget om.

Jens
Der stadig fifler med tændingstidspunktet. Og benzin/luft blandingsforholdet og .... ;)
Index
51983: sv: sv: ingtion (05-10-2007 20:09:40) (svar på 51981)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
For tidlig/høj tænding giver brækkede hænder/fingre/håndled ved brug af det glimrende håndsving.

I hvert fald skal en 6-cyl, der i øvrigt er i orden, være MEGET let at starte med håndsving, og dermed også for startmotoren.

Jeg har utalrige gange startet min tidligere ejede 6-cyl med håndsving, især om vinteren med sløjt batteri, aldeles uden besvær.

Tænding på, choker ud og lige trække rundt til man mærker kompression og et hurtigt træk opad, ALDRIG NEDAD!!, med hånden på ydersiden af periferien, tommeltotten væk fra håndtaget og kun med de 4 øvrige fingre om håndtaget. Så kører vi!!!

Skulle den så alligevel slå tilbage, sker der ikke andet, end at fingrene blot rettes ud. Det kan så også være en kende ubehageligt, og man får et meget "håndgribeligt" indtryk af, hvor meget kraft, der er i en enkelt eksplosion i en cylinder.
mvh
Knud
Index
51987: sv: sv: sv: ingtion (05-10-2007 20:41:52) (svar på 51983)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Hej Knud.
Det samme har jeg hørt fra andre, at en 6cyl er let at starte på håndsvinget.
Så jeg fifler videre.
Nu er der kommet ny rotor og ny kondensator på, og når jeg får den rigtige knikser, så kommer den også på. Så er der kun nye tændkabler der mangler, og måske en ny tændspole, selvom jeg synes gnisten er helt fin på den eksisterende.
Den smækker hårdt nok, bare fordi man piller ved knikseren med tænding på.....

Jeg benytter iøvrigt din beskrevne fremgangsmåde, men skal alligevel trække i håndsvinget 4-6 gange før den springer igang. Det er ligesom om jeg skal ramme en cylinder med tænding på.... Så starter den også lige så fint. Og der skal ikke trækkes særlig hårdt eller hurtigt.
Index
52831: sv: sv: sv: ingtion (21-10-2007 11:13:50) (svar på 51983)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Knud,

Ved du hvor let/svært det er at håndstarte en V8 ? - min starter motor kastede op i efterårsferien på en tur til Fanø, og jeg tænkte det måske var smart at have et håndtag med - hvis mine spinkle kontor-arme kan klar mosten...

Mvh
Michael
Index
52836: sv: sv: sv: sv: ingtion (21-10-2007 11:46:43) (svar på 52831)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hej,

Den gang jeg var så heldig at have en V8'er, var der et par perioder, hvor jeg startede med håndsving. Fra kold motor: choker ud, en omgang rundt, tænding på, et træk hen over en kompresion og så kører vi. Og der skal som andre skriver ikke trækkes voldsomt hårdt, men trækker man for langsomt slår den tilbage som alle andre.

Hilsen
Ole

Index
52001: sv: sv: ingtion (06-10-2007 07:07:29) (svar på 51981)
Peter Konrad Brix Andersen #4383, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.73.68.139)
tak men det er en 4 cyl.


mlrh peter

Index
52004: sv: sv: sv: ingtion (06-10-2007 09:09:01) (svar på 52001)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Princippet er det samme, men jeg har ikke prøvet at håndstarte en 4-cyl.
mvh
Knud
Index
52014: sv: sv: sv: sv: ingtion (06-10-2007 13:59:04) (svar på 52004)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.178.21)
Jeg har fra tid til anden startet min S3 benzin 2,1/4 4cyl, med håndsving uden problemer. Det er vigtig at bruge den metode som Knud beskriver. Nu har jeg en "Turner St3" topstykke på, og så skal der anderledes kræfter til, og inde immellem, får man et heftig tilbagespark. Med en standard motor, og den korrekt metode, er det næsten for nemt. Lave Norsk temperatur er ingen problem, og hvor moderne Hi-Tech vidundere står stille, kan en serie bil start & køre.