tilbage

Land Rover Forum  

Index
52856: 2,5 ltr. benzin/diesel (21-10-2007 19:06:41)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Kan man bruge en 2,5 ltr dieselblok til at bygge en 2,5 liter benziner uden de store hundekunster?
mvh
Knud
Index
52866: sv: 2,5 ltr. benzin/diesel (22-10-2007 00:34:32) (svar på 52856)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Knud
Jeg har længe leget med den samme tanke, men har ikke undersøgt sagen nærmere. Jeg mener knasten kan bruges - hvis benzin stemplerne ligner dieselstemplerne, så kan de vel også bruges - dieselpumpen kan man vel lade sidde af hensyn til tandremmen, bare man kan holde den smurt.
Så skal man vel bare plumpe en strømfordeler i vacuumpumpens hul, sætte et 2 1/4 benzintopstykke på med en god karburator. Transportpumpen (membranpumpen) skal vel også skiftes, der er noget med at den har et lavere tryk på en benzinmotor.
Der må være nogle kloge folk her der vil komme med råd.

Med 88" hilsen
Peter
Index
52867: sv: sv: 2,5 ltr. benzin/diesel (22-10-2007 00:52:59) (svar på 52866)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Kunne man ikke sætte en kortere tandrem på og blænde hullet hvor dieselpumpen har siddet?
Mvh
Kenneth Poulsen - der bare tænker med.
Index
52868: sv: 2,5 ltr. benzin/diesel (22-10-2007 01:11:30) (svar på 52856)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.85)
Hej Knud
Blokken er den samme på benzin og disel.Du kan jo montere forgården med knastkæde og det hele fra en 2.25, beholde knasten fra 2,5 , sætte topstykke på fra 2,25 gerne planet 2,5 mm.
Plejlstængerne på disel plejer at være kraftigere og tungere, og stemplet er også tykkere og tungere, deraf lavere omdrejninger.
Men har man stumperne liggende er det jo bare at gøre forsøget.
Venlig hilsen
Hartley
Index
52896: sv: sv: 2,5 ltr. benzin/diesel (22-10-2007 19:35:15) (svar på 52868)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Knasten fra en diesel er vel ikke det samme som for benzineren?????
Men knasten fra 2,25 kan vel sættes i?

Det jeg er ude efter er lidt mere moment til at trække campingvognen, evt. med et stage 2 topstykke.

mvh
Knud
Index
52900: sv: sv: sv: 2,5 ltr. benzin/diesel (22-10-2007 20:16:43) (svar på 52896)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Det er rigtigt nok, knasten er den samme.
Det er en del af opgraderingen i 2,5L motoren.
Når man tuner 2,25L benziner bruger man også dieselknasten da den har længere åbningstid.
Den største effekt får du hvis du planer toppen med ca. 3mm, husk at checke om den har været planet før.
Der kan også bruges en toportet 36/36 Weber karb. da den kan bidrage lidt til en rimelig økonomi.
Mvh
Kenneth Poulsen.
Index
52912: sv: sv: sv: sv: 2,5 ltr. benzin/diesel (22-10-2007 21:42:02) (svar på 52900)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.220)
Hej Kenneth.
For god ordens skyld så tror jeg du mener weber 32/36 DGV karb.
Man kan dog også med stor fordel bruge en 32/34 DMTL, som er den karb. Land Rover bruger til deres udgave af 2,5L. Det har desuden den fordel at man kan bruge en original manifold.
Med hensyn til at plane toppen, så skal man være opmærksom på, at en planing på maks 2,5 mm., sikrer at man ikke skal til at slibe på vandpumpehus/topstykke for at få plads, desuden vil 3mm. eller mere, kunne medføre at kompressionforholdet bliver for højt med selvtændning/tændningsbanken som resultat.
En anden risiko er at stødstængerne bliver for lange, så de banker på ventildækslet, dette kan dog reddes ved at bruge en ekstra tyk ventildækselpakning.
Venlig hilsen
Hartley