tilbage

Land Rover Forum  

Index
53199: Flere motorkvaler (28-10-2007 20:17:06)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Min 2,4 VM i min RRC har efterhånden fået en betydelig appetit på kølevand.
Der er for mig ikke megen tvivl om, at der må være en revne i et topstykke ud til i hvert fald en udstødningskanal, men efterhånden også ind mod "olieområdet", idet den undertiden kan producere olie iht oliepindens pejling.
Hvis den i længere tid har stået i tomgang med tilspændt kølerdæksel, og så kommer i reel drift, udsendes der ikke ubetydelige mængder hvid røg.
Toppakningen er ikke gået, idet den overhovedet ikke blæser kølevandet ud og der kommer ikke vand ud af ekspansiontankens overløb. Det kan jeg se i den bøtte jeg har stående til opsamling af evt. overløb.

Så er spørgsmålet om man kan nøjes med at skifte blot et af de 4 topstykker????
Ja, ja, jeg ved godt at de øvrige 3 også har fået deres del af livets kvaler, og jeg ved også at det er mest rigtigt at skifte alle 4 og jeg ved også at det er noget fedteri osv osv, men da jeg ikke satser på at tilbringe resten af mit liv med denne motor, gider jeg ikke ofre 4 nye og så smide motoren ud om et års tid eller så.

Jeg kalkulerer med, senere at montere min dejlige MB 2,5 td, som jeg allerede har stående.

mvh
Knud
Index
53200: sv: Flere motorkvaler (28-10-2007 20:37:48) (svar på 53199)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej Knud
Selvfølgelig kan du det, husk bare at få trykprøvet topstykkerne, for at finde ud af hvilket et/måske to der er defekt(e)(hvis det ikke kan ses visuelt!). Der er jo ingen grund til at foretage operationen forgæves, med en efterfølgende ommer!
Måskè er de efterhånden også faldet lidt i pris, der er jo ikke så mange som vil ofre noget på den type motor mere. Så de topstykker der ligger på lager, må efterhånden have samlet en hel del støv.

Held og lykke med projektet

mvh.
Rasmus
Index
53209: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 06:55:22) (svar på 53200)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
hejsa

Nu sidder jeg jo bare og læser lidt her, og er ikke kendt i en Vm diesel over hovdet..

men er der flere topstykker på sådan en motor ?

De biler jeg har pillet ved, har der kun været 1 .. også en enkelt v8 der var 2 .. men 4 ??

VH
Brian S

ps. måske har jeg bare forstået det forkert ?
Index
53210: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 07:03:22) (svar på 53209)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det er en skibsmotor, og de har som regel separat topstykke på hver cylinder!!! :-)

Det er ikke helt usædvanligt på dieselmotorer. Her er det så lavet så åndssvagt, at disse enkelttopstykker har en fælles toppakning, hvorfor alle skal afmonteres for at reparere blot et enkelt også fordi de sidder med fælles tilspænding til "nabotopstykket" og man derfor også forstyrrer tilspændingen på "naboen"

Selvfølgelig har man så den mulighed, som jeg her efterspørger erfaringer med, at man teoretisk kan nøjes med blot at udskifte et enkelt, hvilket jeg så fra anden side er blevet frarådet.

mvh
Knud
Index
53211: sv: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 07:07:56) (svar på 53210)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
Se den tankede havde jeg lige haft .
men jeg forkastede den og skrev i stedet..


tak for oplysning.. jeg er nok ikke den eneste som ikke viste det.

VH
Brian
Index
53226: sv: sv: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 12:52:32) (svar på 53211)
Jesper mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hejsa

Lige et par kommentarer til lidt af hvert i tråden her. Og i parantes bemærket så har jeg selv en RRC 2.4 td som har drillet ganske meget men nu er på banen igen med fire nye topstykker + en del andet...

VM dieslen ligger i ganske mange forskellige biler, Alfa, Ford, Chrysler, Opel osv. så det er ikke nødvendigvis en skibsdiesel. Motorene er dog ikke helt den samme som "vores", der er lidt forskel på længden selvom topstykkerne er de samme.

Hvis din motor har én sammenhængende toppakning har motoren været skilt ad før, de er født med fire seperate pakninger. Selv synes jeg nu at pakningen i et stykke ser så overlegen stærk ud så jeg kunne ikke rigtig finde på at samle med de gamle enkelt pakninger... Og det kan heller ikke lade sig gøre hvis den har enkelt pakningen pga endepladerne er bearbejdet så de har samme højde som topstykkerne.

Og så til dit spørgsmål. Nej som du selv siger er det ikke den rigtige måde at gøre det på men hvis du har planer om en anden motor så er det meget forståeligt du ikke vil købe 4 nye toppe. Og jo som det er skrevet du kan godt nøjes med at skifte en top. Du skal dog sikre dig at alle toppene er lige høje, at de ikke er rettet af. Ellers er der ikke så meget at sige ud over god arbejdslyst, der er ikke noget svært ved det, hvis man altså har prøvet at skrue før, men det er noget omstændeligt at rette de fire topstykker op.

Hvis det har interesse så jeg en top af ældre årgang som er trykprøvet og fundet i orden. Der er dog ingen garanti (smiley). Ellers hvis du kan købe direkte hos Carl Cristensen koster de vist nok ca 1900 kr excl. moms pr. stk. så det er såmænd ikke såå galt. Men mange penge hvis man skal have 4.

Mvh
Jesper, #7282 (som er blevet helt glad for VM'eren!)
Index
53224: sv: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 12:49:30) (svar på 53210)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.240.67)
Både i teori og praksis, er der ingen tvivl om at det kan anbefales at man skifter alle 4 topstykker. Men du giver jo selv udtryk for at du ikke vil ofre for meget på vm`eren, for på lang sigt skal der en anden motor under hjelmen. Hvis de andre topstykker kan klare en trykprøvning, så kan du sagtens montere dem igen. Men du giver jo selv svaret som udgangspunkt, de topstykker som bliver monteret igen, har jo været ude for drift og tilhørende slidtage. Så de vil jo ikke holde så lang tid, som det/de nye topstykker. Hvis det skal holde på lang sigt, så er der kun een vej og det er at skifte alle 4. Men med et lavt budget for reperationen, så kan du sagtens genmontere topstykkerne.

Held og lykke med projektet

Rasmus
Index
53231: sv: sv: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 15:42:16) (svar på 53224)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det er lidt forunderligt med priser på disse topstykker. Nu nævnes der her priser fra 1900,-. Jeg har foreløbig fået oplyst 2000,- og 2210,- alle plus moms, og Paddocks med GBP 245 + vat og fragt.

Man kan her ud af lære, at man ikke altid får den billigste pris henne i The Empire. :-)

Jeg er mere end 7 sind, hvad jeg skal gøre med den motor. Hvis jeg bare var sikker på bunden, ville jeg ikke have betænkeligheder ved at stikke den 4 nye toppe. Så kunne man nok også forhandle dem noget ned.

Jeg har ingen ideer om det er en stærk eller svag maskine, altså bortset fra de lortetopstykker. Men jeg er noget forpisset over at delene iøvrigt er så dyre, og samtidig måske ringe.

Angiveligt var de 4 enkeltpakninger noget, citat: "bæ", og man gik over til en fælles toppakning, hvor der skal modificeres i forreste og bagerste områder. Fabrikken har åbenbart indset, at der har været visse problemer med disse motorer.

mvh
Knud, der fortsat går og lurer på en løsning, men nok har mere tillid til en MB

Index
53233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 16:51:08) (svar på 53231)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Knud

Der er vist ikke nogen faste priser på toppene. Jeg har selv købt topstykker til både ca. 1800 og 1900 kr + moms. Grunden til prisforskellen er at der var et års tid mellem første og sidste køb. Og det sidste køb er ved at være et år siden så derfor kan det sagtens være prisen er steget lidt siden. Det har priser det med at gøre... VM specialisten i England tager GBP 166 for en top. Dem jeg har købt er uoriginale fra et spansk firma der hedder AMC. Jeg har ved flere lejligheder talt med VM specialisten i England og de har ikke noget at indvende på de toppe.

Der er mange der har mange meninger om den motor, jeg har hørt alt fra, "lortemotor" over "bundsolid" til "verdens bedste motor"(!). Jeg tror ikke et øjeblik på den er så dårlig som rygtet siger, tror nu heller ikke det er verdens bedste. Men det er min opfattelse at det ikke en motor hvor man slipper afsted (ret længe) med at spare. Jeg tror godt du kan slippe afsted med at skifte en top nu og så i løbet af et års eller to tid lægge den MB motor i. Det ville jeg selv gøre. Så lortetopstykker, tjah, alt har en levetid og det er muligt den er for kort på VM's toppe, jeg havde engang en Peugeot 505, der kostede et topstykke 25000 kr + moms og nej der er ikke et nul for meget! Men det var helt kendt at topstykke revnede omkring 200000 km, det var bare at betale. Hvis de ellers kunne skaffe det, det var jo næsten 10 år siden bilen udgik af produktion så der kunne man virkelig ikke forvente de kune skaffe dele. Jeg skal nok ikke have fransk bil mere... Undskyld sidespringet, jeg er stadig lidt mopset over de der franskmænd.

Hvad mener du med at delene er dyre? Jeg synes ikke ca. 1900 for en top er dyrt. Forringerne koster ja hvad dælen var det jeg gav, GBP 28 tror jeg pr stk. Er vel heller ikke så rasende fantastisk dyrt. Det der generer mig mest er leveringstiden på dele til motoren og derfor har jeg da overvejet at lægge noget andet i, en 300 tdi eller måske en td5, det ville være en fin maskine til en RRC.

Og så er installationen i RRC måske ikke den absolut bedste, det her med ekspansionbeholderen der sidder lavere end motoren er nok ikke nogen god ide, det er måske der det største problem er. Der er altså ikke nogen motorer der kan tåle at køre uden kølevand og det gælder sæføli også VM'eren. De nye toppakninger i et stykke er lavet af stål og ser meget mere robuste ud end de traditionelle, det må være meget svært at brænde sådan en af.

Hvor mange km har din motor kørt?

Jeg synes stadig du skal skifte en top og få bilen til at køre ordentligt. Så kan du efterfølgende arbejde med at lægge din MB motor i. Det er da også lidt af et projekt.

Mvh
Jesper, #7282
Index
53238: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flere motorkvaler (29-10-2007 18:12:54) (svar på 53233)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det ender nok også med at jeg flikker denne motor sammen og prøver at fortsætte. Jeg har ikke rigtig tid til endnu et stort projekt lige nu.

i grunden er jeg såmænd rimelig tilfreds med dens gøren og laden. Den trækker jo pænt og effektivt og larmen er rimeligt undertrykt inde i kabinen.

Jeg blev bare også så forpisset over at skulle give ca 4-500 GBP for et ophæng til en AC kompressor, så det måtte jeg afstå fra. Min MB har et sådant ophæng og kompressor!!

Jeg ved ikke rigtigt, hvad maskinen har kørt, men formentlig 100.000 efter en eller anden overhaling, som jeg ikke ved noget om.

Det ærgerlige er at jeg rigtig godt kan lide at køre i vognen. Var man sur på den var det lettere at smide den ud!! :-)

Du har ret i at MBeren ikke lige hopper op på plads af sig selv og i øvrigt svare disse svenskere som har ombygningssatsen ikke umiddelbart på mail.

Det med franske biler, og sære film for den sags skyld, kan vi ikke blive meget uenige om.! :-)

mvh
Knud