tilbage

Land Rover Forum  

Index
53302: Et godt syn! (31-10-2007 01:07:48)
Christoffer Skau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.229.27)
Hej Alle sammen

Jeg håber det er ok, at skrive om en god oplevelse, i håbet om, at andre ikke skal miste modet, som jeg var lege ved at gøre!

Til jer som ikke kan lide lange indlæg, stop her:-)

Til at starte med, vil jeg gerne undskylde for, at jeg tidligere idag, kom til at skrive et indlæg, der ikke egnede sig til forum. Grunden var, tror jeg, at det jo ikke er meningen, at man skal opfordre til ulovligheder, i dette forum. Jeg var en smule "kåd" efter en rigtig god oplevelse i synshallen, og tænkte mig ikke rigtigt om.

Men jeg vil derimod gerne fortælle om, den gode oplevelse!

I august købte jeg min første LR - en RRC 93 model, førstegangs reg i 95 til, hvad jeg mener er, en rimelig pris. Den skulle godt nok synes, og i følge sælger, skulle der blot laves bremser, og alle delene fulgte med i købet!!!
Det skulle dog vise sig, at det ikke helt holdt stik! Det var ikke alle delene der var med, og det var ikke kun bremser der skulle laves, før min vidunderlige RR kunne synes! Jeg gjorde som min svigerfar anbefalede, kørte til syn uden at røre så meget som en skrue på bilen, og fik dommen!!!
Bilen var ikke i nærheden af synsklar!

Der skulle laves bremser - ja! Men det var ikke kune den skive, som jeg havde fået med, der skulle også renoveres 2 bageste kaliper, laves nye rør hele vejen rundt, skiftes klodser, og derfor selvfølgelig også luftes ud - det er ikke som på andre biler:-)
Ikke nok med det, så skulle de foreste skærmkasser lappes - hvilket endte med en, stort set, ny venstre og en halv ny højre!
Bilen var også en forureningsmaskine, i følge syns manden, der ikke havde respekt for, at en kæmpe stor V8, skal "svede lidt" :-) Så han mente at jeg skulle stoppe olie spildet! (det er altså ikke så slemt det oliespild)
Der var også et par småting, med lygter, men det var overhovedet ikke slemt, bare et spørgsmål og pæreskift!

Nå men jeg "hyrede" min storebror, som er klejnsmed, til at lave skærmkasserne, hvilket er blevet ok, tror nok, at jeg ved lejlighed (d.v.s. når jeg har penge til det) vil skifte begge "vinger" ud, men nye originale komplette med batterikasser og lygterammer og hele molevitten, men det til den tid! De blev lavet, og synsmanden er tilfreds.

Han ville også gerne have at jeg gjorde batterierne fast, jeg var kommet til, at fjerne de beslag der klemmer batterierne fast, inden jeg kørte til syn 1. gang. Jeg har sat dem fast - og synsmanden var tilfreds.

Mht. bremserne, så blev han meget glad, for at se de fine koberrør, jeg har lavet, og han var helt vild, med mine 2 renoverede kalipere i bag! Hvad angik bremser, så var synsmanden tilfreds.

Han synes også at bilen lyste rigtigt fint, og det skyldes nok at jeg købte de dyreste pærer jeg kunne finde hos T. Hansen!

Mht. det utætte smøre system, så fik jeg lov til lige, at låne et stykke papir til at tørre efter med, for jeg havde jo lige lavet olieskift i går, og så kunne den rare synsmand eller nok se, det ikke længere var utæt!

Han ville så dog gerne lige sikre sig, at bilen nu også var den, har havde på papirerne, så han begyndte, at lede efter en stelnummer! DET var skidt - ganske uden mit vidende, var stelnummeret ikke at finde. Vi ringede til den lokale LR forhandler, for at høre, hvor stelnummeret måtte sidde på sådan en herrevogn? Foran højre forhjul, på rammen - sagde han! Men det er nok ikke "hugget" ind i rammen, men der i mod "præget" - sagde han så, så i skal ikke regne med at kunne finde det, og slet ikke hvis bilen har fået tectyl - og det har min bil (ikke noget jeg er begejstret for, men det kunne den tidligere ejer jo ikke vide)
Så sagde synsmanden - jammen så kommer vi to til at se hinanden igen! Jeg frøs - og tænkte holder det her aldrig op? Jeg har købt min drømmebil, den er rigtig fin, og nu er alt lavet, manden er tilfred, og så mangler stelnummeret - sådan noget p..!!!
Så sagde synsmanden heldigvis - du skal lige hjem og hugge dit stelnummer i en metalplade, som du så svejser i rammen, og så kommer du herhen og viser mig dit fine arbejde, og så er din bil ellers synet uden yderligere anmærkninger! Værsgo, her er en "genihugningsattest" den skal du sørge for at gemme, hvis nu bilen skal sælges engang, så en eventuelt ny køber, kan se at det du har gjort, er lovligt!
Hold da op, jeg var lettet. Det kostede mig ikke en krone (ud over synet/gensynet) og jeg kunne køre hjem, med en følelse af, at jeg nu havde "synet" min første bil - ja det er første gang jeg har synet en bil:-)

Det er godt nok en rar følelse, at køre rundt i en nysynet bil, og det gøre jo ikke noget, at det er en man selv har synet:-)

Mange Hilsner

En glad og stolt RR ejer - der melder sig ind til November, fordi han har brugt alle sine penge på at få monstret ud og køre med plader, og derfor er nød til, at være lidt nærrig, så han tager lige de 2 "gratis" måneder med:-)
Index
53307: sv: Et godt syn! (31-10-2007 08:31:32) (svar på 53302)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Dejlig historie.

Jeg har nu også kun haft gode oplevelser med synshallen.
Med entusiasme og vilje til at lytte og samarbejde med synsmanden, så kan meget lade sig gøre.

Og det med stelnummeret, det SKAL bare kunne ses.

Og velkommen til.
Jens
Med Serie2a 6cyl 1969.
Der endnu ikke har lokaliseret den der nye mærkelige lyd ....
Index
53311: sv: Et godt syn! (31-10-2007 11:46:26) (svar på 53302)
Christian Carl Holten + #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.201.200)
Hej Christoffer.
Stort tillykke med din nysynet bil, hvor var det du havde været til syn
Vh
Christian
Index
53316: sv: sv: Et godt syn! (31-10-2007 13:21:06) (svar på 53311)
Christoffer Skau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.148.1)
Det var hos Kolding bilsyn, på Vonsildvej i Kolding

Mvh
Christoffer

Index
53337: sv: sv: sv: Et godt syn! (31-10-2007 21:38:23) (svar på 53316)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
jeg har også gode erfaringer med kolding bilsyn i Vamdrup.

på trods af jeg ikke har fået min bil igennem endnu. men der kan ikke være langt

mvh Bjørn
(hvad skal man med havariblink hvis man ikke planlægger at køre i stykker)
Index
53358: sv: sv: sv: sv: Et godt syn! (01-11-2007 12:21:40) (svar på 53337)
Lars Kiærulf #7877, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Bjørn Beyer Lauridsen: "(hvad skal man med havariblink hvis man ikke planlægger at køre i stykker)"

Jeg troede ellers at netop haveriblink var noget af den man brugte mest på en Land Rover.


Disco hilsen
Lars
Index
53364: sv: sv: sv: sv: sv: Et godt syn! (01-11-2007 16:10:02) (svar på 53358)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
jeg har ikke haft brug for det endnu!!

men jeg forstår stadig ikke hvad fejlen er.
der er monteret ny kontakt og relæet er også fejlfrit (testet i en anden Defender) kan det være min blinkearm ved rattet der driller

mvh Bjørn
Index
53496: sv: Et godt syn! (05-11-2007 10:57:12) (svar på 53302)
Michael Valentiner-Branth #2374, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.21.66)
Hej Christoffer,

Tillykke med dit ejerskab af din RRC. Re det med stel #, så tror jeg måske at den lokale LR forhandler I ringede til ikke har været klar over at stel # på alle KA...... stel # på RRC fra 1993 og frem til slut MA...... er indstemplede (Nej ikke prægede) i den udrigger der sidder vinkelret ud fra chassisramme i H side foran H baghjul, og # sidder på den lodrette flade af udrigger der vender nærmest H bagdæk. Så hvis din RRC er en 1993 så har den KA som de sidste 2 bogstaver i stel#
MVH Michael
2 x LSE
1 x SE
1 x Vogue
Index
53547: sv: sv: Et godt syn! (06-11-2007 08:55:04) (svar på 53496)
Christoffer Skau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.229.27)
Hej Michael

Ja det er gået op for mig siden, jeg talte med en gut, der lige havde et "computerprogram" og han viste mig, hvor stelnummeret virkeligt skulle sidde! Men hvad gør det, nu har jeg jo en genihugningsattest, og bilen er godkendt, med påsvejst stelnummer!

Og det er rigtigt, at den lokale LR forhandler, ikke er super velinformeret! Det sker ofte, at jeg, som endda helt nybagt RR ejer, kan fortælle dem et og andet!!!

MVH
Christoffer