tilbage

Land Rover Forum  

Index
53325: Donk lyd (31-10-2007 19:21:47)
Rasmus Frederiksen #7784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.58.167.32)
Hejsa. det er begyndt at komme en donk donk lyd bag fra min bil når jeg bremser. Den kommer når bilen er kommet ned på ca 10km og stopper lige før jeg holder stille.. Jeg kan mærke det rykker lidt i bilen samtidig.. ER der nogle der har en ide om hvad det kan være.. Bilen er en 90" fra 85...

Mvh Rasmus NU med 300tdi under klappen

Index
53327: sv: Donk lyd (31-10-2007 19:46:04) (svar på 53325)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
En skæv/rusten bremseskive/tromle!
mvh
Knud
Index
53330: sv: sv: Donk lyd (31-10-2007 20:06:37) (svar på 53327)
Rasmus Frederiksen #7784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.58.167.32)
Takker for det Knud passer meget godt da det også føles som om den ene bag bremse hænger lidt.

Mvh Rasmus
Index
53331: sv: sv: Donk lyd (31-10-2007 20:07:06) (svar på 53327)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Det kunne være det sædvanlige med et kardankryds der er ved at være brugt op.
På med det grimmest tøj og ned i perlestene, bilen i frigear, klodser ved hjulene og så godt fat omkring kardanen og rive og flå op og ned - klonk klonk.
Det kunne være en mulighed.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
53360: sv: sv: sv: Donk lyd (01-11-2007 13:12:30) (svar på 53331)
Niels Henrik Nielsen #7562, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.9.207)
Hej Kenneth,

Min 110" er har på det seneste haft samme symptomer. Dog kan jeg ikke mærke det på bremsen. Den hænger ikke og der mærkes heller ikke noget uplanlagt bremsning. Tilmed fik jeg sat nye skiver på for ca. 1/2 år siden. Så det lyder ikke så sandsynligt.

Kunne du ikke være lidt mere specifik om at hive i kardangen. Hvad er hensigten med at skulle rive og flå det?

Hvad opnår du? - og hvad skal rykkes på plads?

På forhånd tak for et fyldigt svar.

Hilsen

Niels
#7562
Index
53374: sv: sv: sv: sv: Donk lyd (01-11-2007 18:00:26) (svar på 53360)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Ideen med at hive og flå i kardanerne er at finde ud af om der er slør i kryds eller glidenot.
På min just indkøbte 109" kan jeg på den forreste kardan rykke krydsene en til to millimeter samt ligefrem se et betragtelig slør i glidenoten på tværs af længderetningen. Yderligere udsender den høje klingrende, skramlende lyde ved belastninger.

En ny forreste kardan koster ca. GBP 45.

mvh
Knud
Index
53378: sv: sv: sv: sv: sv: Donk lyd (01-11-2007 18:35:52) (svar på 53374)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.170.190)
kunne de tænkes at det er din håndbremse der lige nøjagtigt "bidder" i tromlen så det mærkes ved lave hastigheder

Lars/Biltris
Index
53380: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Donk lyd (01-11-2007 19:46:35) (svar på 53378)
Rasmus Frederiksen #7784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.58.167.32)
Jamen så vil jeg trække i noget arb. tøj og kravle en tur ned under vognen, det er jo snart weekend så mon ikke der skulle blive tid til at kigge et smut nedunder...
Er det en stor omgang at skifte et kryds hvis det er det der er kaput..

Mvh Rasmus
Index
53389: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Donk lyd (01-11-2007 22:46:50) (svar på 53380)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Her er lidt læsestof om renovering af kardan:

http://www.difflock.com/diffmag/issue7/project110/index.shtml

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-35Spline/index4.html

Den sidste er godt nok ikke en LR, men principperne er de samme.

Hvis du er semi-habil amatørmekaniker, er det ikke svært. Du skal bruge skruestik, gummihammer, toppe, nøgler og en låseringstang. Vær forsigtig at hætterne ikke kæntrer når du presser dem på plads, eller at nålene bliver bøjede. Når den er samlet skal den gå tight, men ikke stramt. Ingen slup eller knæk-lyde.

Det tog mig ca. 3 timer første gang. Men de to brugte jeg på at skrue kardanen af og på! Det kan være svært at få nøgler på boltene. Hvis du har lift bliver det ca. 1 mia. gange lettere ;-)

Køb kryds MED smørenippel. De er lidt dyrere, men de er lettere at samle - ingen overtryk når man presser hætterne på. Og så kan de smøres og holder længere - hvis man husker at smøre ;-)